Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon?

Startet av JV, torsdag 04. juli 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

JV

Hei, ble I-Pace eier i går (og første gang elbil eier) og lurte på hvilken hjemmelader har dere og erfaringer?

Ifølge denne linken https://evbox.com/electric-cars/jaguar/jaguar-i-pace
er den optimale laderen 1-Phase, 32A   7.4 kW.

Skal man velge 7.4 eller velger man 11 og regner med at software-oppdatering støtter dette på sikt?

Saltos eRange gjør det bra i tester, men mangler vel smartstyring av strøm https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-1

Noen erfaringer med smartstyring av strøm, kreves vel god wifi dekning i garasjen?

Elbilforeningen har noen anbefalinger men fortsatt usikker på hva jeg skal velge: https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebokser-til-elbil/

JV

Thomas Parsli

Jeg synes Easee er bra, koster 6.495,- som medlem i elbilforeningen hvis du er/blir kunde hos Tibber: https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Den kommer med 4G og er ikke avhengig av WiFi, men WiFi-antennen virker bra til å være så liten.

Eneste ulempen er at du må kjøpe ekstra kabel (hvis du ikke vil bruke den du har i bilen). Det får du på finn.no til rundt 1000,-
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

lr-80

Du får ikke 3-fas på din nåværende I-Pace, men har du 400V inn i huset bør du legge opp til f.eks. 3x16 (vil gi 11 kW, men bare 3,6 på I-Pace) eller 3x32 (7,2kW på I-Pace, inntil 22 kW på fremtidig elbil).
Jeg har annen lader, men ville gått for Easee om jeg kjøpte lader idag.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

DonG

Anbefaler du tar en titt på WallBox Pulsar Plus.

https://intelligent-solutions.no/nettbutikken/wallbox-pulsar-plus/

Hvis du er en NAF medlemmer du kan få den akkurat når for 8.375,-  mot 11.125,- NAF medlemsskap er 600,- hvis du ikke er medlemmer

Den er smart du kan justere effekten opp til 32amp med bruk av en stromvelger med 7 trinn i boxsen.

Hvis effekten må nedjusteres på en Elvi lader, bare EVBox kan gjøre dette, gjennom en SOTA oppdatering.

Wallbox har bra støtte gjennom en egen app for å planlegger når bilen skal starte å stoppe lading. EVBox idag har ikke støtte for programmert lading.

Den nye Wallbox + versjon har støtte for WIFI og har jordfeilbryter type B for DC lekkasje deteksjon innebygget.

Jeg har valgt en Wallbox + med 32amp en fase med max effekt 7,4kW

På websiden det er skrevet "Wallbox- laderne er fleksibel - man kan øke effekten fra 7,4 kW til 22 kW med samme lader." Men, jeg tvile Jaguar kan øke "Onboard" lader effekt på bilen som idag kan støtte max 7kW med bare en SW oppgradering.

Jeg har hatt en Elvi fra EVBox siden November, men på grunn av en teknisk feil med max effekt lader kunne levere (som når er rettet), bestemt meg å returnere den.

Jeg håpe med en Wallbox lader, jeg kan få lading til å begynner på en tid jeg ønske, men litt usikkert at jeg må fremdeles bruk "Timed Charging Workaround" for at bilen vil våkne opp, når start tid for lading er aktivert.



Egil Fonn

Sikkert mange bra ladere der ute. Har stått en Salto boks på veggen min i snart 4 år nå. Den har ladet mine ulike el-biler uten feil til nå. Anbefaler kabel fast på boksen slik at bilens medfølgende kabel kan ligge fast i bilen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

SitatSkal man velge 7.4 eller velger man 11 og regner med at software-oppdatering støtter dette på sikt?
Som nevnt over, I-pace lader fra kun 1 fase, og dette er en fysisk begrensning i laderen i bilen. Kan ikke oppdateres via software og en eventuell fremtidig fysisk oppdatering ville blitt, hvis mulig, meget kostbar.

Å få et ladeopplegg som gjør at du kan koble om til 3-fas senere kan være smart. Dvs 3-fas sikring og jordfeilvern i sikringsskapet og en underfordeling i garasjen til laderen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Corep

#6
Kort spørsmål: Hvorfor trenger man å ha med ladekabelen som fulgte med i bilen, som nevnt over? Jeg skjønner at schukokladden kan være grei i et nødsfall, men er det ikke alltid fast ladekabel på de ulike hurtigladerne?

Er det hvis man skal bruke en kommunal lader eller noe slikt? Har aldri prøvd, og har heller ikke nøkkel. Er det noen vits i å skaffe seg slikt?

daktari

Ja, type-2 til type-2 er typisk "AC fleksilading" eller det vi kaller destinasjonslading. Offentlig parkering, kjøpesenter eller på hoteller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nofuelno

DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Oddaa

Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

daktari

Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
DC-lader hjemme er veldig dyrt, mener å ha lest 50-60.000. neppe verdt prisen med mindre man kommer sent hjem med tomt batteri og trenger fulladet hver morgen samtidig som en ikke får installert 32A enfas.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nofuelno

Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk

29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )

Send mail til bestilling@nofuel.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Sitat fra: nofuelno på lørdag 06. juli 2019, klokken 01:03
Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )
Til sammenligning vil Juice Phaser gi ~6 kW til ~10 000,- om du allerede har en Juice Booster (tar 14.5A 3-fas TN inn og gir 25A 1-fas ut).

https://www.e-driver.net/en/shop-kategorien/product/3321878-juice-phaser
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

JV

Endte opp med Easee ladeboks koblet opp mot Tibber abonnement (power-up)

Elektriker satte opp 2-pol 25A elementautomat med ladehastighet på 20A - lader nå med 4,3 kW. Fornøyd med det. Får ikke mer ut av garasjen med dagens system.

Takk for tipset til dere!

JV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA