Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tibber og lønnsomhet

Startet av litium, torsdag 04. juli 2019, klokken 11:02

« forrige - neste »

litium

Reflekterte litt over potensiell lønnsomhet på å bruke Tibber. De lover en innsparing på 20% av strømkostnad til elbil-lading hvis man bruker smartstyring via dem (f.eks. med Easee koblet til Tibber). Dette tar de 39 kr/mnd for.

Det første man må tenke på at strømprisen er bare en del av regningen og er kanskje ca 40-60% av totalen som også inkluderer nettleie. Jeg gikk gjennom gjennom timesdata fra Nordpool for inneværende år; i snitt har strømprisen vært litt over 40 øre/kWh, og forskjell mellom dyrest og billigst var i snitt 8 øre. Dette tilsvarer ca 20 % som markedsført av Tibber. Forskjellen mellom snittpris og minstepris var ca halvparten, altså 4 øre/kWh.

Ser man på mitt strømforbruk til lading (25000 km, 180 Wh/km) så tilsvarer dette 4500 kWh pr år, som altså gir maksimal teoretisk innsparing på 360 kr/år (8 øre/kWh) og mer realistisk 180 kr/år (4 øre/kWh). Dette tar Tibber 468 kr/år for.

Det er kanskje andre fordeler med Tibber som har en verdi i seg selv, men ser ikke at dette regnestykket går opp for min del.

Thomas Parsli

Jeg tror også innsparingen på 20% er vel optimistisk (spesielt siden man ikke kan velge å kun lade når det er under en viss pris), men 39,-/mnd er totalkostnaden hos Tibber.

Hvilken strømleverandør bruker du i dag som er billigere?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Kan bli et temmelig leit regnestykke om man bruker denne smartladingen når det er vinterlige temperaturer ihvertfall. Da risikerer man å måtte bruke flere kWh ekstra på å varme opp et batteri som har fått tid til å bli kaldt før det kan lades i det hele tatt.

Selv om man ser bort fra dette utgjør nettleien+elavgift for oss ca. 55 øre/kWh. Dermed blir potensiell besparelse svært liten i forhold til den fulle prisen. Men nå har jo de fleste strømleverandører også et fastbeløp pr måned om man har spotpris; sett i forhold til det er vel ikke Tibber så ille. Men strømprisene må variere mye mer enn de gjør nå om sommeren om man skal klare å hente inn noen gevinst av praktisk betydning. Om vinteren svinger det mer, men så var det dette kalde batteriet da...

Chris Neumann Ruud

#3
Har regna litt på dette, og ser man bare på reint påslag, så er ribbet ganske rimelige og slo min forrige leverandør GE på pris på mitt forbruksmønster. 39 i fastbeløp er jo den eneste fortjenesten de har direkte så dersom du har under 1000 kWh i forbruk per måned vil nok tibber bli et par kroner dyrere men det blir billigere etter ca 14-1500 kWh som jo er normalt for mange med hus.

I tillegg VET du at de bruker timesprisen fra nordpool, noe som ikke er garantert hos andre leverandører og da går du glipp av gode priser på natta. (Agva f.eks bruker nordpools snitt månedpris som gjør lastforskyving unødvendig og drar opp prisen selv om de annonserer med negativt påslag..)

Tibber har også mange kule funksjoner som jo kommer i prisen. Men uansett er de ganske billige selv uten alt dilldallet
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

litium

Tibber er jo ikke en strømleverandør, men kjøper etter det jeg forstår strømmen for deg fra den strømleverandøren som er billigst. Akkurat nå er det Tosdalen kraftverk som leverer strøm til spotpris +2,67 øre. Så tar Tibber sine 39 kr/mnd oppå det.

Toalmar

Sitat fra: litium på torsdag 04. juli 2019, klokken 14:18
Akkurat nå er det Tosdalen kraftverk som leverer strøm til spotpris +2,67 øre. Så tar Tibber sine 39 kr/mnd oppå det.
For deg og en del ander er det nok Tosdalen Kraftverk ja, for meg og en del andre er det akkurat nå Saurdal Kraftverk.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

geear

Tibber gir også garantert fornybar kraft. Det må man tåle å betale noe ekstra for. Appen og servicen er ellers knall.

En annen positiv effekt med ladestyringen er at vi får belastet nettet jevnere, som igjen iallfall ikke øker behovet for oppgradering av nettet - som kan gi økt nettleie for alle.

Muffinman

Viktig å få med seg at man slettes ikke trenger noen app for å få jevnet ut belastningen i nettet. Starter man lading mot midnatt og lader gjennom natta har man egentlig gjort akkurat det samme.

Joachim@sancon.no

Jeg har lest at Tibber kan gjøre at bilen ikke går i sleep mode Pga polling mot bilen. På min X100 utgjør sleep mode ca 2kw i løpet av en kveld/natt. Jeg bruker teslafi, og etter at jeg fikk bilen over i sleep på natta er nesten alt vampire drain borte.




Sjøhyene

Bruker man scheduled lading og setter til å starte 00:00 hver natt så får man den billigste strømmen i løpet av døgnet nesten alltid. Er kun marginale summer å spare på å drive å jakte dupper i prisen time for time. Og er ganske sikker på at det at man holder bilen våken såpass mye bruker mer strøm enn det man sparer på noen øre her og der.
Syns man det er gøy å følge med så finnes det apper som gir deg prisen per time for det neste døgnet, så kan man justere starttidspunktet for scheduled lading ut fra det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Ellemelle

Dette høres ut som en problemstilling fra tidlig fase.
Tibber vet når de skal starte ladingen, så hvorfor skal de koble seg til bilen kontinuerlig etter at de først har fått stoppet ladingen?

Kim-

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. juli 2019, klokken 10:50
Dette høres ut som en problemstilling fra tidlig fase.
Tibber vet når de skal starte ladingen, så hvorfor skal de koble seg til bilen kontinuerlig etter at de først har fått stoppet ladingen?
Jeg fjernet smart ladingen fra tibber pga den ikke fikk bilen til å sove. Snakket med tibber og de bekreftet det jeg sa at de hadde utfordringer med å få bilen til å sove. Tibber må sjekke om bilen lader, og først da kan de kalkulere hvortid ladingen bør begynne, etter hvor lang tid det er til lading er ferdig.  Slik var det i hvertfall.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Toalmar

Sitat fra: Kim- på fredag 05. juli 2019, klokken 11:52
Jeg fjernet smart ladingen fra tibber pga den ikke fikk bilen til å sove. Snakket med tibber og de bekreftet det jeg sa at de hadde utfordringer med å få bilen til å sove. Tibber må sjekke om bilen lader, og først da kan de kalkulere hvortid ladingen bør begynne, etter hvor lang tid det er til lading er ferdig.  Slik var det i hvertfall.
Samme her, har også fjernet smart lading fra Tibber pga problem med Vampire Drain.
Spurte dem for kort tid siden og de hadde en løsning som de holdt på å teste ut nå. Så går ut i fra de slipper denne snart  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. juli 2019, klokken 10:50
Tibber vet når de skal starte ladingen, så hvorfor skal de koble seg til bilen kontinuerlig etter at de først har fått stoppet ladingen?
Fordi at man kan kjøre seg en tur i mellomtiden selvfølgelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kristian O

Men ladestasjonen veit om en bil er tilkobla. Så om ingen bil er tilkobla, er det ingen grunn til å vekke bilen. Så sant man ikkje har 2 biler.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA