Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hente X i morgen (pre-owned) - hva følger med?

Startet av kristoffer, torsdag 04. juli 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

kristoffer

Som overskrift sier: jeg skal hente en 2016 X som er kjøpt hos Tesla i morgen. Hentes ut fra Drammen (bor i Bergen) så har ikke fått sett på den bortsett fra bilder.

Har vært minimalt med informasjon fra Tesla, så jeg lurer på hva jeg kan forvente av gjennomgang og hva som "følger med".

Usikker på om det følger med vinterdekk feks?
Lader?
andre dippedutter?  8)
eGolf 2014
ModelX 90D

sjokomelk

Sitat fra: kristoffer på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:06
Usikker på om det følger med vinterdekk feks?
Lader?
andre dippedutter?  8)
Vinterdekk - Det spørs hva du har kjøpt eller hva som står i kontrakten din.
Lader - Den er innebygd i bilen og bør følge med. Men ladekabel for bruk i stikkontakt skal følge med.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

#3
- Type 2 kabel fulgte ikke med Model X når den ble solgt i 2016. Om det følger med nå så må enten tidligere eier ha kjøpt det, eller Tesla valgt å legge det ved på pre-owned også.

- Jeg har hørt at Tesla ikke tar i mot vinterdekk med innbyttebiler, så jeg antar det ikke følger med. Men er usikker - dette kan ha endret seg.

- 2016 Model X hadde ikke hengerfeste standard, men jeg antar dette er avklart på forhånd. Om bilen har hengerfeste er det en taske med kroken og en nøkkel, om jeg ikke tar feil.

- UMC med blått adapter og schuko skal følge med.

- Ganske sikker på at det skal følge med netting-solskjerm for bakruten. Tror jeg har det liggende et sted.

- Stoffmater er standard, gummimatter kan man krysse fingrene for at tidligere eier har investert i.

- 2 stk nøkler, så klart.

- Taske med varseltrekant og taue-krok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kristoffer

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:24
Sitat fra: kristoffer på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:06
Usikker på om det følger med vinterdekk feks?
Lader?
andre dippedutter?  8)
Vinterdekk - Det spørs hva du har kjøpt eller hva som står i kontrakten din.
Lader - Den er innebygd i bilen og bør følge med. Men ladekabel for bruk i stikkontakt skal følge med.
Står marginalt i kontrakten, "used Tesla model X".  :)
På "min side" står følgende:

Model X 90D
Firehjulsdrift
EKSTERIØR
Titanium Metallic Lakk
20" sølv Slipstream-hjul
INTERIØR
Beige skinnseter
Innredning i mørk asketre
Svart innertak
Interiør med seks seter
LADING
Ubegrenset superlading
ALTERNATIVER
Hengerfeste
Autopilotens maskinvare 1 med
bekvemmelighetsegenskape
Premium oppgraderingspakke
Smart luftfjæring
Vinterpakke
eGolf 2014
ModelX 90D

Espen Hugaas Andersen

Utifra det er det usannsynlig vinterdekk skulle følge med. Det er ikke på listen. (Vinterpakke er oppvarmet ratt, vindusviskere og bakseter.)

Ett spørsmål jeg ville stilt er hvilken lader den har - 11 kW eller 16,5 kW. Dette er altså laderen som er fastmotert i bilen, og har ingenting med ladekabelen å gjøre. Jeg ville gjette på 11 kW, når det ikke er listet opp "høyeffektlader" e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kristoffer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:22
Utifra det er det usannsynlig vinterdekk skulle følge med. Det er ikke på listen. (Vinterpakke er oppvarmet ratt, vindusviskere og bakseter.)

Ett spørsmål jeg ville stilt er hvilken lader den har - 11 kW eller 16,5 kW. Dette er altså laderen som er fastmotert i bilen, og har ingenting med ladekabelen å gjøre.
Takk takk :)
Den skal ha oppgradert lader - jfr en av de jeg snakket med på telefon. Mener det var 22kw som ble nevnt.  Usikker på hvordan jeg kan sjekke dette?
eGolf 2014
ModelX 90D

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: kristoffer på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:24Den skal ha oppgradert lader - jfr en av de jeg snakket med på telefon. Mener det var 22kw som ble nevnt.  Usikker på hvordan jeg kan sjekke dette?
Enkleste måte jeg kjenner til er å plugge inn på et 22 kW ladepunkt med Type 2 kabel, og så se om man får 16A eller 24A. Tror ikke det er noen lett måte å sjekke det i bilen.

22 kW er det ikke - Model X har maks 16,5 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:26
Enkleste måte jeg kjenner til er å plugge inn på et 22 kW ladepunkt med Type 2 kabel, og så se om man får 16A eller 24A. Tror ikke det er noen lett måte å sjekke det i bilen.
Det er bare å trykke på batteriikonet på skjermen og se hva som står på "Max A" nederst uten at man har plugget inn noe. Står det 16A er det 11kW, står det 24A er det 16,5kW og står det 32A er det en pre-facelift Model S med 22kW dobbeltlader.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kristoffer

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:26
Enkleste måte jeg kjenner til er å plugge inn på et 22 kW ladepunkt med Type 2 kabel, og så se om man får 16A eller 24A. Tror ikke det er noen lett måte å sjekke det i bilen.
Det er bare å trykke på batteriikonet på skjermen og se hva som står på "Max A" nederst uten at man har plugget inn noe. Står det 16A er det 11kW, står det 24A er det 16,5kW og står det 32A er det en pre-facelift Model S med 22kW dobbeltlader.
Da er det ikke 22kw i alle fall, siden jeg har kjøpt en X og ikke en S  :D
eGolf 2014
ModelX 90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:37Det er bare å trykke på batteriikonet på skjermen og se hva som står på "Max A" nederst uten at man har plugget inn noe. Står det 16A er det 11kW, står det 24A er det 16,5kW og står det 32A er det en pre-facelift Model S med 22kW dobbeltlader.
Jeg har ikke prøvd dette, men det vil ikke stå 32A på alle, fordi alle kan lade med 32A enfase 7,4 kW?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kristoffer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:29
- Type 2 kabel fulgte ikke med Model X når den ble solgt i 2016. Om det følger med nå så må enten tidligere eier ha kjøpt det, eller Tesla valgt å legge det ved på pre-owned også.


- 2016 Model X hadde ikke hengerfeste standard, men jeg antar dette er avklart på forhånd. Om bilen har hengerfeste er det en taske med kroken og en nøkkel, om jeg ikke tar feil.

Takk for utfyllende liste!
Angående hengerfeste - siden det er på listen på bilen antar jeg at dette er kjøpt i tillegg ved bestilling av bilen. (altså OEM)
Type2 kabel har jeg fra eGolfen, etter >4år i bagasjerommet har den fortsatt ikke vært ute i dagslys  :D
eGolf 2014
ModelX 90D

automat

Husk at man må ha en 32A trefas type-2-kabel for å kunne utnytte laderen i bilen fullt ut. En mindre kabel kan gi (betydelig) lavere ladehastighet. Jeg vet ikke hva som pleier å følge med golf.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kristoffer

Sitat fra: automat på torsdag 04. juli 2019, klokken 15:08
Husk at man må ha en 32A trefas type-2-kabel for å kunne utnytte laderen i bilen fullt ut. En mindre kabel kan gi (betydelig) lavere ladehastighet. Jeg vet ikke hva som pleier å følge med golf.

aha, takker. Det har jeg ikke tenkt på.
Det er nok betydelig lavere i 1.generasjon e-Golf i alle fall.
eGolf 2014
ModelX 90D

OhmPaPa

Kjøpte pre-owned TMX selv fra uavhengig bilforhandler.

Fikk med

vinterdekk
vanlig Tesla-ladekabel
hengerfeste
solbeskyttelse som passer til øverste del/taket av frontruten


Lykke til med flott bil!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA