Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eup, fått beskjed av møller at høyvoltlader er defekt. Mulig med brukt del?

Startet av Rogeren, torsdag 04. juli 2019, klokken 08:08

« forrige - neste »

Rogeren

Som emne. De vil bytte høyvoltlader, selvfølgelig med ny del. Men er det mulig med brukt del?
De sier også at det er stor sannsynlighet for at ptc-varmeelementet ryker ved skifte av lader (noe jeg synes høres veeeldig rart ut...), og vil bytte dette samtidig.

Dette vil de ha nesten 50 lapper for, derfor jeg lurer på om det kan brukes brukte deler.

Amatøren

Det sies at på e-Golf så er det komponent beskyttelse. Det vil si at elektronikk må kodes om ved bytte av vitale deler for å forhindre bruk av deler fra stjålne (slaktede) biler.

Sjekk opp om det gjelder for e-up! også før du begynner å kjøpe deler.

Kanskje de kan hjelpe til med programmering (hvis det må gjøres) og montering hvis du skaffer brukt batteri.

Noe annet er sjekk får du ny battergaranti hvis de setter inn fabrikknytt? Det kan jo bety litt hvis du får nytt problem eller skal selge bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nortrahof

Sitat fra: Rogeren på torsdag 04. juli 2019, klokken 08:08
Som emne. De vil bytte høyvoltlader, selvfølgelig med ny del. Men er det mulig med brukt del?
De sier også at det er stor sannsynlighet for at ptc-varmeelementet ryker ved skifte av lader (noe jeg synes høres veeeldig rart ut...), og vil bytte dette samtidig.

Dette vil de ha nesten 50 lapper for, derfor jeg lurer på om det kan brukes brukte deler.

Etter det jeg kan se, har VAG tenkt å skifte AX4 som er en styreenhet for ladespenning av traksjonsbatteriet?

Ettersom batteriet ikke skiftes, er det liten grunn til at PTC-elementene skal bli utsatt for økt spenning og derfor få redusert levetid. (Uansett om batteriet skiftes, ville max.-spenning holde seg konstant - og ikke øke.)
Dette er 2 helt separate reparasjoner. De tidlige E-UP kan gi inntrykk av at det er "problemer med varmeapparatet" - og VAG har sikkert et oppgradert/modifisert opplegg som de ønsker å selge?
Det ser ut til at PTC-elementet består av 3 parallelle varmeelement (i hvert fall PTC Z115). Det er derfor lite trolig at alle 3 greinene svikter samtidig? - Kanskje 1 av 3 ryker - og da er effekten på varmeapparatet 2/3. Dersom føleren før og etter varmeapparatet svikter, er varmeapparatet dødt. Det er merkelig at denne lille delen ikke kan skiftes separat!! Det er styreenhet J848 som er forbundet med temperaturfølerne.

Jeg mener at batteriladeren sitter sammen med motorblokken? Den kan være lett å skifte - men deleprisen er vel høy? Sjekk med et opphoggingsfirma om du kan kjøpe en brukt for en brøkdel av prisen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

kaiat


Amatøren

Ups, jeg leste feil da jeg skrev forrige gang. Leste det som høyvoltsbatteri......

Noe av min post utgår da (batterigaranti)  ;)

Resten er relevant å få sjekket ut før man bestiller/kjøper brukte deler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stoylen

Sitat fra: Rogeren på torsdag 04. juli 2019, klokken 08:08
Som emne. De vil bytte høyvoltlader, selvfølgelig med ny del. Men er det mulig med brukt del?
De sier også at det er stor sannsynlighet for at ptc-varmeelementet ryker ved skifte av lader (noe jeg synes høres veeeldig rart ut...), og vil bytte dette samtidig.

Dette vil de ha nesten 50 lapper for, derfor jeg lurer på om det kan brukes brukte deler.

Jeg er nå i samme båt som deg med min e-up hvor Møller mener at Høy-volts lader og PTC element bør skiftes,  hvordan endte denne historien for deg mtp brukte deler, PTC element etc?


Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Elmo

Nå har det begrepet "bytte høyvoltlader" dukket opp i to tråder.
Her er det jeg nettopp skrev i den andre tråden:

Sitat fra: Elmo på torsdag 15. august 2019, klokken 22:49
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:17
Jeg tror min ladeport ble byttet på en service, enda jeg ikke har klaget
Jeg oppdaget at det finnes servicehistorikk på Mittbilhold.no

Dette er oppdateringen som ble gjort på min 2014 eUp 22. september 2016
   AKTUATOR FOR LADEBOKS - 93A6 KRIT 02
    - KRITERIUM 02
    - Henvisningsskil
    - Stillelement
    - Reparasjonssett
    - Gjennomføring

Sjekk om den oppgraderingen har vært gjort på din bil. Hvis ikke er det vel garantisak ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Var ikke dette bytte av låsing på ladeporten? Flere eUP som var vrang på å få ut ladekabel, den satt fast i bilen, måtte låse opp mange ganger før den ville slippe.

Tror ikke det er relatert til likeretteren /lader?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: TB på torsdag 15. august 2019, klokken 23:32
Tror ikke det er relatert til likeretteren /lader?
Jeg fikk aldri vite hva den reparasjonen innebar, for jeg hadde ikke hatt eller rappotert noe problem.

Hvis det er likeretteren det er snakk om så burde de sagt det og ikke kallt det høyvoltlader (syns jeg).
Men de ønsker kanskje å tåkelegge ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA