Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opplevelser hos bilforhandlere, positive og negative

Startet av Vollis47, onsdag 18. september 2019, klokken 18:15

« forrige - neste »

Vollis47

En nabo av meg har bestemt seg for å bytte ut bilen, en SUV som har gått nær 100 000 km, med en elbil. Han og kona har besøkt fire forskjellige forhandlere og opplevde to av de som imøtekommende, positive og hjelpsomme. Men de to andre virket ikke som de var interressert i å selge bil.

Når i tillegg datteren har en fossilbil kjøpt hos en av de positive og er godt fornøyd med kundebehandlingen også etter kjøpet, var det visst ikke så vanskelig å kjøpe en Jaguar i-Pace hos Bilpaviljongen i Sola.

Den andre som de hadde en fin kundeopplevelse hos var Audi. De to negative skal vi forbigå i taushet denne gangen. Bare nevner at de har/får biler i samme størrelsesorden og prisklasse.

Lurer litt på hvordan andre elbilkjøpere opplever besøk hos diverse forhandlere.

Jeg har ingen interesser i eller forbindelse med noen av de nevnte bilforhandlere. Men hadde for ca 20 år siden en Saab 9000 kjøpt hos Bilpaviljongen. Skulle gjerne hatt den i elbil-versjon.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

Har bare positivt å si om Møller bil Asker og Bærum.  :+1:

Det samme med Møller Bil Rud (de hadde service for Seaten vi hadde).  :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HCO

Bil kjøper man på nett.

Når vi kjøpte første elbil i 2016 var forsåvidt selgeren hyggelig nok, men han visste omtrent ingenting om Zoe. Vi opplevde at vi måtte insistere for å få lov til å bestille en. Men først "måtte" vi låne demobilen deres over helgen. Den hadde defekt BMS, så den hadde nesten ikke rekkevidde. Dessuten fungerte ikke ladebrikken han sendte med, så vi måtte finne ut av klønete ladestolper med SMS-betaling. Og rundt her vi bor fantes ladestolper stort sett ved McDonald's på den tiden, så det ble mye kaffe og burger den helgen.

Selgeren håpet sikkert å skremme oss til å kjøpe fossilbil i stedet...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Ingeniøren

Folk er forskjellig. Noe vil gjerne gå å titte i en halvtime først og vill helst være i fred mens andre lurer på hva som skjer om selgeren ikke er på dem ila 1 minutt. Og så er og selgere forskjellig...

De fleste har nettsalg, men ville klart vært å sett og kjent på varen først. Så kan man heller sitte å kose seg med konfiguratorer på kvelden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Litt unna, men jeg er fornøyd med Insignia.

At bilen kom nyvasket etter å fått utført noen endringer fra Jaguar er alltid positivt :)

Ingeniøren

Sitat fra: xyzzy på torsdag 19. september 2019, klokken 07:37
Litt unna, men jeg er fornøyd med Insignia.

At bilen kom nyvasket etter å fått utført noen endringer fra Jaguar er alltid positivt :)

Vasker du ikke bilen før du leverer den.... :)

Personlig vil jeg ikke ha det. Når jeg vokser bilen vil jeg ikke ha den kjørt i en maskin med masse kjemikalier som vasker bort det mest av voksen det tok meg en dag å sirlig legge på. Kun håndvaske her...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

gigafactory

Møller Bil Leangen (Skoda og Seat) er jeg godt fornøyd med. Blir fort elektrisk Skoda (eller Seat) når den tid kommer.

geear

#7
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 18. september 2019, klokken 18:15
Når i tillegg datteren har en fossilbil kjøpt hos en av de positive og er godt fornøyd med kundebehandlingen også etter kjøpet, var det visst ikke så vanskelig å kjøpe en Jaguar i-Pace hos Bilpaviljongen i Sola.
Prøvde en gang å kjøpe en Saab 9-3 cabrio der, de var så lite interessert i å selge bil at jeg droppet det glatt, og har faktisk aldri siden vurdert å handle bil hos de. Tror ofte slikt er tilfeldigheter.

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 18. september 2019, klokken 18:15
Den andre som de hadde en fin kundeopplevelse hos var Audi.
Hvis dette er Audi Forus, så har jeg den desidert verste opplevelsen jeg har hatt med noen bilforhandler, noen sinne, fra nettopp de. Dette var ikke som bilkjøper, men som eier av Audi.

Andre erfaringer (som elbilkjøper), i samme område som du henviser til:

Møller VW Sandnes & Jæren, veldig god oppfølging som potensiell kjøper, og godkjent oppfølging som eier av e-Golf. Noen riper i lakken, men har funnet ut at det sjelden er noen som leverer til mine forventninger. El lånebil på ett reklamasjonsbesøk, fossilt på de andre.

Bertel O. Steen Forus KIA, klarte ikke fange meg som kjøper av e-Niro, gikk til KIA Sørvest i stedet. Har ikke noen klar mening om hvorfor, men håpet kanskje at det ville være kortere veier hos et mindre firma.

KIA Sørvest (Ålgårds Auto Sandnes), helt grei oppfølging både som kjøper og eier. Verkstedet kunne svart på mailer, men e-post har jo bare eksistert siden 1960-tallet, så det er kanskje drøyt å forvente at den kommunikasjonsformen benyttes i 2019   :P Ellers lite salgsjobb som måtte gjøres der, var kun innom for å skrive kontrakt. Alt ellers var gjort via BOS på nett. Fikk elbil som lånebil under reklamasjonsjobb, som er bra.

Tesla i Sandnes, god oppfølging frem til kjøp på X, så en lunken opplevelse underveis mot utlevering. Etter utlevering har service vært veldig god, ingen når de til knærne med tanke på lånebiler, fikk Model X med 6-seter og krok sist gang. Lang ventetid på verksted i fjor, men nå er det bare noen dager. Flinke til å svare på mail. Dessverre har de ødelagt litt inntrykket siste gang med krav om betaling for reklamasjoner som de ikke selv klarer å fremprovosere på verkstedet. Det blir for dumt. I tillegg var det kjedelig å levere inn bil for bekreftet CCS-oppgradering, og så etter verkstedsbesøket få beskjed om at det ikke var utført på grunn av manglende deler. Typisk Tesla. Oppfølging under kjøp av Model 3 Performance var også bra, selv om jeg da nok visste mer enn selgerne, så var faktisk vedkommende selger ganske opplyst allerede på førpremieren.

xyzzy

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. september 2019, klokken 10:27
Sitat fra: xyzzy på torsdag 19. september 2019, klokken 07:37
Litt unna, men jeg er fornøyd med Insignia.

At bilen kom nyvasket etter å fått utført noen endringer fra Jaguar er alltid positivt :)

Vasker du ikke bilen før du leverer den.... :)

Personlig vil jeg ikke ha det. Når jeg vokser bilen vil jeg ikke ha den kjørt i en maskin med masse kjemikalier som vasker bort det mest av voksen det tok meg en dag å sirlig legge på. Kun håndvaske her...

Bilen var ganske ren, men det var kommet noen insekter på fronten - og det var det de vasket. Bilen har Pomponazzi-dekke, så litt vask av insekter er helt greit :)

1317142119

Erfaringer basert på både bensin- og elbiler:

Bertel O. Steen:
God erfaring. Biler lånes bort en hel arbeidsdag. Selgere som kanskje ikke er så opptatt av å selge bil til ditt behov, men er mer opptatt av å pushe salget når du først har tatt et valg. Litt dårlig på klargjøring, da bilene ofte er litt møkkete. Kort ventetid for service og man får lånebil. Ved reklamasjon fikser de umiddelbart uten å kverulere, så det er veldig positivt.

Bilia:
God erfaring. Biler lånes over helgen, men selgerne er litt høye på seg selv og innser nok ikke selv at deres yrkesgruppe ikke er høyest på rangstigen. Litt sånn innflytter i Bærum-tendenser. Men de er hyggelige og hjelpsomme. Selvsagt, siden de er selgere. Litt dårlig på klargjøring, for bilene er ofte litt ripete. Sikkert fordi bilene er skinnende rene og de har gått litt for fort over bilen under klargjøringen. Får ikke lånebil ved service. Ved reklamasjon er de litt vanskelige, men så lenge man er saklig og kan vise til hvorfor man mener de tar feil, så ordner de ting på reklamasjon uten å krangle.

Møller:
Dårlig erfaring. Selgerne tror de selger premiumbiler (VW) og oppfører seg deretter (se Bilia). Dessverre lever ikke kvaliteten på bilene opp til den holdningen selgerne har. Lite interessert i å la kundene prøve biler i mer enn en times tid. Har i 2 av 2 tilfeller endt med at jeg har gått uten å gidde å spørre om tilbud på bilen jeg så på.

Røhne og Selmer:
Meget god erfaring. De låner bort biler over helgen, selgerne er imøtekommende og det er svært hyggelig å gå inn i lokalene. Klargjøring er bra og bilene ser ut som utstillingsvindu når de hentes. Får lånebil ved service. De er ikke vanskelige ved reklamasjon, vasker/skyller av bilen ved utlevering fra service (dette er negativt for min del, men forstår at andre synes det er hyggelig) og generelt veldig enkelt å være kunde der.


elektrolux

#10
Tesla: Utrolig kundeservice. Stiller med lånebil, og fikser alt som trengs på #Teslaine.

Bertel O Steen: Utrolig kundeservice. Fikk låne spesialverktøy for fiks av brukne glødeplugger. Dermed fikk jeg #Lemmywagen ut på veien igjen da det så mørkt ut.

Møller bil Forus: Forsøkte å lure meg flere ganger. Først med at e-Up ( Irina ) måtte settes i karantene et døgn før bytte av avbrukket ladeluke, og at dette dermed ville koste 30 000 kr. Fikset selv senere for kosten av en ny luke, som nå er brukket av igjen. Senere visste de ingenting om hvordan en resetter serviceindikatoren. Da jeg senere fant ut av det på U-tube og ville vise dem, slik at de ikke var svar skyldige for neste kunde, kunne de fortelle at dette viste de, men ville ikke si det til kundene sine. (Sikkert for å kunne loppe de samme kundene for masse penger på å gjøre det for kunden). Etter det fikk jeg beskjed om at det var rust på bremseskivene som jeg nettopp hadde sandblåst og sinkmalt. Da jeg fortalte dem om det, ble de såpass flaue at jeg slapp å betale for EU kontrollen, så litt innhenting der.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA