Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblemer 2014 E-up!

Startet av Stoylen, tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:49

« forrige - neste »

Stoylen

Min e-up vil ikke «saktelade», ved innkobling av lader pulserer det grønt i ladekontakten i 1 minutt før det sier klikk, og det skifter til konstant oransje lys i ladekontakten.

Har forsøkt å resette «ladekladd» uten noe endring, samme skjer også ved lading med type 2 kabel på offentlig ladepunkter.

Utsatt lading innstillingene er også resatt til fabrikk uten endring.
Hurtinglading fungerer som det skal.

Møller hadde ingen formening eller tips over telefon! Noen som har vert bort i lignende?

Radiobil1

Kan være du må prøve en annen kladdlader for å sjekke om det er noe mikk med din.
Du får sikkert låne en fra din VW forhandler, eller noen du kjenner.


Elmo

Han så jo
Sitat fra: Stoylen på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:49
. . . . samme skjer også ved lading med type 2 kabel på offentlig ladepunkter.

Jeg tror det er noe feil med låsingen i ladeporten. Prøv å låse den opp og igjen mange ganger uten kabelen i.
Jeg tror min ladeport ble byttet på en service, enda jeg ikke har klaget
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stoylen

#3
Har forsøkt forslaget med å låse opp og igjen uten ladekabel i uten noen endring!

Om tenningen står i trinn 1 ser det ut som bilen ikke avviser ladingen, det pulserer grønt i ladekontakten og ladesymbolet i instrumentpanel blinker, men regner ikke med bilen lader?

da er det store spørsmålet hvorfor bilen avviser lading etter 1 minutt når bilen er låst?


Elmo

Jeg fikk som sagt byttet (noe ifm) ladeporten på min 2014 eUp på første service selvom jeg ikke hadde klaget på noe.
Så kanskje du bør sjekke med Møller på servicehistrikk om det samme er uført på din bil ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stoylen

Møller har nå sett på saken og det må byttes høy-volts lader, en kostbar affære.

Er dette en kjent svakhet med E-up, og en vanlig reperasjon? Eller er det noe som sjelden/aldri feiler?
Har snakket med 2 kundebehandlere hos Møller som har gitt motstridene svar.

Noen som har en formening?

Elmo

Sitat fra: Stoylen på torsdag 15. august 2019, klokken 10:42
Møller har nå sett på saken og det må byttes høy-volts lader, en kostbar affære.

Møller hvor/hvem ?
Det er kanskje det dummeste jeg har hørt. Du må be om er bedre skriftlig forklaring som du igjen kan sende til Møller sentralt eller VW i Tyskland.
Ikke vet jeg hva de mener med høyvoltslader. Det er bare en lader i bilen AC-laderen som går på 230volt/16ampere.

Det var en bruker her inne, men over middels peilig på elbiler, som fikk beskjed om at de måtte koble fra batteriet for å bytte lastlokket på ladeluka (det som ofte knekker). Det er jo bare tullball.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:17
Jeg tror min ladeport ble byttet på en service, enda jeg ikke har klaget
Jeg oppdaget at det finnes servicehistorikk på Mittbilhold.no

Dette er oppdateringen som ble gjort på min 2014 eUp 22. september 2016
   AKTUATOR FOR LADEBOKS - 93A6 KRIT 02
    - KRITERIUM 02
    - Henvisningsskil
    - Stillelement
    - Reparasjonssett
    - Gjennomføring

Sjekk om den oppgraderingen har vært gjort på din bil. Hvis ikke er det vel garantisak ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

PålMålMild

Hei

Opplever samme problem. Har du fått løst problemet?

Elmo

Stoylen som hadde problemet har bare 4 innlegg så det er ikke sikkert at han er særlig ofte inne her.
Du bør kanske sende han en PM - for da får han vel notification på mail.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stoylen

Løsningen på min bil er i følge Møller at lader ombord på bilen må byttes.

Dette er en reparasjon som koster omtrent halve verdien på bilen! Jeg har avventet utbedring, da jeg har opprettet klagesak mot forrige eier da dette oppstod ved første lading i mitt eie!

Jeg kjører hurtiglader frem til saken mot forrige eier er avgjort.

nortrahof

Hvis du får tak i en lader fra en kollisjonsskadet E-UP, skal det være greit for en fagmann å skifte laderen.
Kanskje du må frakoble traksjonsbatteriet for å jobbe sikkert?
Det kan også være en unikkode for batteriladeren, slik at bytting er umulig - uten du har bilen på VAG-verksted?

Laderen sitter i motorblokken i overkant og heter AX4 - kan hende du også må skifte J1050 som er styreenheten for batteriladeren? - Kan være at det også holder å skifte J1050? - Prøv dette først.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

PålMålMild

Ble konstatert samme feil her. Anslått ca 25.000,- for å bytte laderen. Må visst sjekke alternativer...

Stoylen

#13
Jeg fikk også beskjed at det burde påberegnes at PTC elementer ryker og må byttes ved denne operasjonen, dette fikk jeg pris på ytterligere 20.000 for!

Har også vert inne på å benytte brukte deler, men kjenner ikke til verksteder i Bergen's området som gjør reparasjoner annet en service på el-bil.

Fint om du oppdaterer tråden om du finner enklere og billigere alternativer for å løse problemet

sveander

Bare nysgjerrig.
Du kan selvsagt fortsatt lade hurtiglading?
Det er selvsagt et spørsmål om merarbeide og nærhet til lader.
Selv bor jeg 1 km fra hurtiglader og man skal lade mange ganger der før man får merkost på 25.000
La oss si man kjører 1500 mil per år med sin elbil. Da bruker man gi og ta 1700 kw på det.
For enkelthets skyld bruker man 1 kr per kwh å lade. dvs 1700 kr per år
På hurtigleding fyller jeg 15 kw til ca 50 kr. Dvs ca 3 ganger dyrere, eller 5000 per år.
Da tar det 5 år å tjene inn laderen Møller skal ha 25.000 for.

Ja om du har anledning å hurtiglade.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA