Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

>50kW ladere og Kona

Startet av Espen Johansen Tangstad, tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Espen Johansen Tangstad

Hei. Beklager om dette er spurt før, men jeg fant ikke noen tråd på det.

Jeg er for øyeblikket på langtur med kona. Har kjørt Trondheim - Sør-Tyskland den siste uken. Det har forøvrig vært en blandet opplevelse, men det er en annen historie.

Jeg er klar over at Kona ikke får utnyttet full effekt av >50kW ladere, men når man er på langtur og må lade ofte er det greit å hente inn de minuttene man kan. Jeg har prøvd forskjellige leverandører av >50kW ladere på turen, f.eks. Ionity (I Tyskland) og Allego. Jeg har ikke hatt hell med dette. Den klarer ikke å starte ladingen og serverer meg rødt blinkende lys hver gang. Jeg har prøvd å skru ladestrømmen fra "full" til "reduced" da dette (av en eller annen grunn) har fungert tidligere når den ikke har villet lade på 50kW ladere. Noen tips her? Flere med samme problem?

Mer spesifikt testet jeg 350kW og 80kW lader fra Allego, samt 100kW lader fra Ionity.

Takk på forhånd.


Roy Aasen

Kan dessverre ikke hjelpe deg her, har kun brukt Ionity i DK og NewMotion og Maingau ladekort på diverse lademuligeter i Tyskland- Helt problemløst.

(Skal jo ikke være mulig med forskjell fra bil til bil, men det kan jo være)

Espen Johansen Tangstad

Hei Roy. Mulig jeg la for mye vekt på utenlandsdelen av problemet. Poenget var i hovedsak at ingen ladere (uavhengig av land) over 50kW starter lading.

Tellus

Ok, så du fikk heller ikke ladet på f.eks. Ionity ladere i Norge på vei sydover ?

TorT

Jeg har ikke hatt noen problemer med Ionity i det hele tatt etter at jeg fikk Plugsurfing rfid. Kona lader med opptil 76 kW.

Prøvd på Dombås, og  circle k på Lura (Rogaland)
Litt trøblete første gang jeg prøvde. Leste av QR kode. Tok litt tid, men fikk det til til slutt.

Min Kona har aldri stått på noe annet enn max ladefart i innstillinger.

ID4

Hei, har heller ingen problemer med lade på Ionity. Har også brikke fra Plugsurfing. Funker veldig bra.

Espen Johansen Tangstad

Hei.

Jeg har aldri ladet >50kW i Norge. Greit å høre at det fungerer for flere både i Norge og utland. Selv har jeg brukt plugsurfing app uten problem. >50kW laderne starter (viftene går), står i noen sekund før ladeporten blinker rødt, og laderen stopper. Som regel står det 50kW lader rett ved >50kW lader fra samme leverandør. Disse har aldri sviktet. Har tatt kontakt med forhandler og de skal ta det videre med Hyundai. Får prøve et par gang til på tur hjemover, og muligens teste Ionity i Norge.

Roy Aasen

Har ikke prøvd "sterkere saker" enn 50KW utenom Ionity. Fungerte helt greit, (som nevnt i DK)

(På 50 Kw i Norge har jeg vel ikke kommet over 42/43 på laderen og kjapt ned på 25 / 30.)

TorT

#8
På 50kW ladere med vintertemperaturer kan det være lavere, men nå starter min rundt 44kW, og stiger jevn og trutt opp til 49kW, rett før den ramper ned ved ca 73% SOC.

Edit; Og den droppen du snakker om har jeg bare opplevd under kjølige forhold.

Clips

Ikke meningen å 'Kuppe' tråden men jeg sitter nå i en helt ny Kona og lader på 50kw stasjon men bilen tar bare 23 kw. Startet på 60% batteri og bilen har vist 23 kw hele tiden. Kan noen forklare hvorfor jeg ikke får raskere lading?

Og en annen ting..for å kunne bruke displayet må jeg trykke på powerknappen. Da starter jo vifter og alt sammen..Men så lenge jeg lader får jeg ikke stoppet igjen. Skal det være slik?

Mvh

Clips

TorT

Nå har jeg aldri startet hurtiglading med Kona på så høy SOC, men det var lavt ja.
Nå er det jo av og til hurtigladere som ikke gir det de reklamerer med heller, så prøv noen ganger til med andre ladere, og batteriet gjerne nede på 20 tallet i % før du bekymrer deg.

Det skal ikke være noe problem å skru av bilen, selv om du har skrudd på ventilasjon mens du lader.
Men Kona er litt spesiell med at du skrur av bilen, men så må du åpne førerdøra før den skrur av alt.

Og gratulerer med ny bil.

Clips

Takker for svar. Nå ble jeg sittende å se litt youtubevideoer i går kveld og til min overraskelse ser det ut for at Konaen ikke lader raskere. Legger ved link til video dersom det er lov her. Der ser en tydelig at ved ca. 57% batterikapasitet så reduseres ladehastigheten til 22-23kW. Skuffende men ikke noen krise for min del. Kort sagt betyr det at mine beregninger for ladetid ved hurtiglading vil ta omtrent dobbel så lang tid som jeg tidligere trodde. Lærer så lenge man lever.

https://www.youtube.com/watch?v=I51ICHqWDLQ

TorT

Interessant video. Men poenget i videoen er jo at han av en eller annen grunn vil toppe opp et batteri som allerede er godt oppladet.

Nå har jeg kjørt en del langturer i løpet av 21000 km. Og aldri opplevd dette, av den enkle grunn at jeg aldri har ladet på den måten.

Men det er et merkelig fenomen, men 7*C er jo ikke direkte sommertemperatur. Og jeg har sett reduksjon i ladefart når det er kjølig. Men her er det tydelig at den høye SOC gjør noe med ladingen.

Når jeg hurtiglader på tur er jeg typisk i området 15-25%. Og da starter ladingen på 42-44kW og ramper opp til 47-49kW. Ved ca 73% begynner bilen å rampe ned, og jeg kjører videre med 74-75% SOC.
På Ionity topper ladingen med 76kW.

Clips

Ok, det høres betryggende ut. Jeg har så langt kun ladet vet 50% og 60% for å teste ladebrikke og at jeg får det til å fungere. Begge ganger med temp rundt 15 grader. Får prøve litt forskjellig fremmover men nå er bilen parkert og de blir ferie noen uker.  8) : :D

TorT

Kom over dette når jeg var innom Fastned sin app.

Kanskje flere som har samme problem? Her nevner de riktignok bare 50 kW ladere.

Charging with a Hyundai KONA

Avatar  Roland / Fastned Support
Updated 16 days ago
Follow
Please note: Unfortunately we learned that a recent software update of our 50 kW chargers regularly causes charging issues with some Hyundai Ioniqs and Kona's. In those cases charging will not start or will result in an error.
We have rolled out this software to 1/3 of our chargers so at all stations there is at least one charger that was not yet updated and should work normally. Our charger manufacturer is working together with Hyundai to investigate the cause of this issue and we hope to have it solved quickly. Unfortunately this issue was not discovered during our testing. Our apologies for the inconvenience.

If you have a Hyundai KONA, then you use the CCS connector. Please ensure that you insert the connector properly.

Raincaps_CCS_Zendesk.jpg

The charge speed is up to 77 kW at our 175 kW fast chargers for the 64 kWh edition. The charge speed at our other chargers is up to 50 kW for both the 39 and 64 kWh edition. In the charge curve below you can see the charge speed of the 64 kWh KONA at both chargers.  On average the KONA charges 100 km in 15 - 25 minutes. The charge speed will drop in steps from 73% onwards.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA