Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

>50kW ladere og Kona

Startet av Espen Johansen Tangstad, tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

ThomasEL

Har ikke Kona selv, men vil bare tipse om at Bjørn Nyland i en av sine mange videoer på Youtube snakker med Ionitysjefen. Han gir noen tips for å unngå at laderne deres stopper akkurat i oppstart. Mulig dere kan få noe nytte av å se det...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

TorT

En annen ting som jeg har opplevd med nylig Ionity, er at de har veldig stive kabler, og at de kan vri støpselet litt i kontakten på bilen.

Det kan noen ganger føre til at når Kona prøver å låse støpselet før den mottar strøm, så vil den ikke låse, og lading feiler.

Hvis man holder støpselet på plass til en hører at det låser i kontakten, så er det ikke noe problem.

Når du har trykket start, så flytt deg kjapt til kontakten, og hold den godt inne.

Har en teori at de mange mislykkede vinterladingene med Ionity og Kona, som jeg har sett på YouTube, med feks teslabjørn kan være pga dette.
Det er klart, har det bygget seg opp is i kontakten får en jo den ikke til bunns. Men sånn som jeg husker det, så stappet han bare støpselet inn i kontakten, og prøvde å lade.

Elbilventer

Sitat fra: Clips på lørdag 06. juli 2019, klokken 10:44
Ikke meningen å 'Kuppe' tråden men jeg sitter nå i en helt ny Kona og lader på 50kw stasjon men bilen tar bare 23 kw. Startet på 60% batteri og bilen har vist 23 kw hele tiden. Kan noen forklare hvorfor jeg ikke får raskere lading?

Og en annen ting..for å kunne bruke displayet må jeg trykke på powerknappen. Da starter jo vifter og alt sammen..Men så lenge jeg lader får jeg ikke stoppet igjen. Skal det være slik?

Mvh

Clips
Prøv å slå av igjen uten å trykke på bremsen.

Clips

SitatPrøv å slå av igjen uten å trykke på bremsen.

Det er litt flaut å innrømme men det var faktisk det som var problemet. Fikk svar på det i en annen tråd men takk likevel!   :+1:

RJK

Hei! Har brukt høstferien til en tur nedover til Danmark og legoland, og over grensen til Tyskland.

Med Kona var det veldig greit å forholde seg til bare Ionity på turen, bortsett fra lading ved Legoland, som krevde app fra Easypark, som jeg lastet ned, registrerte meg på, og aktiverte lading med.

Ja, så fikk jeg ladet på hotellet i Fredrikshavn også. Tesla destination charger ville ikke funke, men de hadde uttak jeg kunne plugge min egen lader i.

Siden min aller første test av lading på Ionity via appen i Norge gikk relativt elendig, da bankid-verifikasjonen tok så lang tid at ladesesjonen timet ut (fikk gratis lading på tredje forsøk aka 2 samtaler til Ionity), og samme problemet neste gang, så skaffet jeg meg brikke fra Plugsurfing.

På ene ladingen i Danmark, ankom jeg med relativt lite igjen på batteriet (fikk advarsel i displayet, men ikke Turtlemode), og forventet sakte fart i en viss stund, men fikk over 70 kW nesten umiddelbart, som kanskje kan forklares i litt motorveikjøring som sikkert gjorde batteriet varmt nok. Var vel og på 76 kW på det meste.

Ladet på torsdag på Ionity nær Råholt, og fikk knapt 54/55 kW frem til over 60 %, skvatt såvidt over 70 noen sekunder og falt ned til 55 igjen, og ladet ved den farten, til den falt ned ved ca 75 %, og stod da til 23 kW frem til jeg stoppet ved 81 %. Det er den eneste ladingen der jeg ikke har nytt særlig godt av laderne dems.

Kjører for det meste "lengre" turer, og mye motorvei og lite i lavere hastigheter (men mer gassbruk da), slik at med høstferien og opp i +150 km/t på egnede steder, så ligger jeg nå på et snitt på 16,3 i forbruk, med alt annet enn snill kjøring. Synes det er greit med tanke på at jeg absolutt ikke kjører økonomisk, men koser meg med kreftene i bilen...

:-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA