Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Misfarging av skjerm (Model S/X)

Startet av CaZpaH, tirsdag 02. juli 2019, klokken 09:13

« forrige - neste »

CaZpaH

En litt uhøytidelig avstemning.

Jeg er nysgjerrig på omfanget av dette med misfarging av skjermene i bilene våres. Selv har jeg nå fått misfarging i både instrumentpanel-skjerm og MCU-skjerm (MCU1, fra siste halvdel 2017).

Jeg ble først fortalt at de kunne bytte MCU-skjermen (instrumentpanel-skjermen ville de se nærmere på, denne er ikke helt kritisk da det er en svart plastramme som dekker over det verste. Ser den øverste stripa bare når det er sterkt solskinn), men at feilen da ville komme tilbake.

Fikk da beskjed at en permanent fiks skulle komme til sommeren (2019). Nå er vi i starten av juli og nå er det mutt stille. Siste beskjed jeg fikk skriftlig var: "Ikke kommet noen fiks på gul skjerm enda. Vi avventer løsning." uten noe mer utdypning. Ønsker å kjøre en avstemning for å se omfanget her på forumet og om dette er noe som isolerer seg til MCU1 eller om MCU2 også er omfattet med disse problemene.

For å aller best sjekke om man har misfarging i skjerm kan man enten ha på en lys bakgrunn. Evt. sette skjermen i "vaskemodus" (da skrur den seg av) og skråbelyse skjermen med en lommelykt. Da vil man se misfargingen og at dette er en fysisk feil og ikke softwarefeil.

Fra min skjerm i instrumentpanel (beklager støvet):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fra min MCU-skjerm (denne er verst):
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

jokke


sjokomelk

Permanent fiks for MCU er på plass nå!
Bonnie fra TMC (veldig tidlig Roadster eier og blant de aller første til å få både Model S og X) har fått ordnet sin MCU.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mcu-yellow-border-fixed.157816/
https://twitter.com/bonnienorman/status/1144634113359372295

Viser seg at det er limet mellom ytterste "glasset" og selve panelet som ikke har herdet skikkelig når det ble lagd. Så de ordner hele greia med å bruke UV-lys, på samme måte som tannlegen gjør med fyllingene dine, for å få limet til å herde ferdig. Og så er problemet løst for evig tid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

CaZpaH

#3
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. juli 2019, klokken 11:43
Permanent fiks for MCU er på plass nå!
Bonnie fra TMC (veldig tidlig Roadster eier og blant de aller første til å få både Model S og X) har fått ordnet sin MCU.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mcu-yellow-border-fixed.157816/
https://twitter.com/bonnienorman/status/1144634113359372295

Viser seg at det er limet mellom ytterste "glasset" og selve panelet som ikke har herdet skikkelig når det ble lagd. Så de ordner hele greia med å bruke UV-lys, på samme måte som tannlegen gjør med fyllingene dine, for å få limet til å herde ferdig. Og så er problemet løst for evig tid.

Kjempebra hvis dette fikser det! Ser innlegget ble skrevet på fredag. Så håper de får dette på plass i de norske service-sentrene fortløpende.

Takk for innlegget! Da skal jeg ta et lite magedrag og samtidig åpne nok en boks med tålmodighet  :+1: (Har snart ventet et år på å få dette i orden, og syns fargen bare blir verre og verre)

Sitatpå samme måte som tannlegen gjør med fyllingene dine,
Vesentlig annen prosess enn det her da, men skjønner sammenlikningen....
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

TeslaModelX

Hentet min fra service i dag. Var ikke kommet noe fiks såvidt han visste om. Men mulig informasjonen ikke er formidlet i selskapet enda?

CaZpaH

Sitat fra: ModelS på tirsdag 02. juli 2019, klokken 16:07
Hentet min fra service i dag. Var ikke kommet noe fiks såvidt han visste om. Men mulig informasjonen ikke er formidlet i selskapet enda?

Ser for meg det krever spesialutstyr + opplæring av utstyret. Er vel ikke gjort i en håndvending sånn over natta.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

jkirkebo

Dere som har fått gul stripe, har dere lysstyrken på 100% ofte? Lurer på om det kan være en sammenheng her. Jeg har aldri hatt antydning til gul stripe gjennom 2 Teslaer og 160.000km, men jeg har stort sett aldri skjermen på høyere enn 55% lysstyrke heller. Om det er en sammenheng her kan det forklare at det er bare noen som opplever dette problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 02. juli 2019, klokken 18:00
Sitat fra: ModelS på tirsdag 02. juli 2019, klokken 16:07
Hentet min fra service i dag. Var ikke kommet noe fiks såvidt han visste om. Men mulig informasjonen ikke er formidlet i selskapet enda?

Ser for meg det krever spesialutstyr + opplæring av utstyret. Er vel ikke gjort i en håndvending sånn over natta.

Er vel bare å hyre inn en tannlege på timesbasis.

geear

Trykket kun mcu på mcu 2 ved en feil, skulle vært mcu 1... sorry.

1000kwh

Er sånn på vår, men spørs om dette er noe jeg gidder å gjøre noe med.. kanskje før evt salg. Det er egentlig bare når sola står på at jeg ser det

CaZpaH

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 18:37
Dere som har fått gul stripe, har dere lysstyrken på 100% ofte? Lurer på om det kan være en sammenheng her. Jeg har aldri hatt antydning til gul stripe gjennom 2 Teslaer og 160.000km, men jeg har stort sett aldri skjermen på høyere enn 55% lysstyrke heller. Om det er en sammenheng her kan det forklare at det er bare noen som opplever dette problemet.

Sjeldent 100% her gitt. Tror nok ikke det som er problemet. Syns det virker litt for vilkårlig for det så historien om lim som ikke har fått herdet skikkelig mellom skjerm og glass som reagerer med sollys kan virke troverdig (noe som igjen er mer troverdig med at de kan reparere dette med UV-lys). Flere som mener at om bilen har stått lenge i solsteken kan ha medført dette, men får det ikke helt til å stemme heller da bilen min stort sett står inne i garasje både hjemme og på jobb.

Her så er det iallefall synlig hver gang skjermen er med hvit bakgrunn (spesielt på dagtid om jeg har kart uten satelitt-bilder). Så er absolutt et irritasjonsmoment på en så kostbar bil.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Motorwatt

#11
GOD NYHET! til oss med gule kanter.

Tesla Skøyen har nå fått inn det utstyret som reparerer misfarging av skjermen.  8)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

CaZpaH

Sitat fra: Motorwatt på mandag 12. august 2019, klokken 12:52
GOD NYHET! til oss med gule kanter.

Tesla Skøyen har nå fått inn det utstyret som reparerer misfarging av skjermen.  8)

Dårlig nyheter. Snakket med min faste på servicesenteret. Han mente at UV-lyset kun var en midlertidig fix som de gjorde på goodwill inntil videre. Her i Trondheim kom de ikke til å tilby dette før en permanent fiks er på vei. Noe jeg kan forstå da det blir mye dobbeltarbeid for noe som kommer tilbake igjen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Motorwatt

Sitat fra: CaZpaH på torsdag 15. august 2019, klokken 13:25
Sitat fra: Motorwatt på mandag 12. august 2019, klokken 12:52
GOD NYHET! til oss med gule kanter.

Tesla Skøyen har nå fått inn det utstyret som reparerer misfarging av skjermen.  8)

Dårlig nyheter. Snakket med min faste på servicesenteret. Han mente at UV-lyset kun var en midlertidig fix som de gjorde på goodwill inntil videre. Her i Trondheim kom de ikke til å tilby dette før en permanent fiks er på vei. Noe jeg kan forstå da det blir mye dobbeltarbeid for noe som kommer tilbake igjen.
Da er jeg redd for at man må vente leeeenge. Jeg skal få dette gjort, og så får de heller ta jobben en gang til hvis det skjer igjen før en eventuell løsning kommer.

Etter det jeg forstår, skjer dette ved en høy oppvarming inne i bilen. Da ser jeg frem til en hvit vinter.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 15. august 2019, klokken 13:28Etter det jeg forstår, skjer dette ved en høy oppvarming inne i bilen. Da ser jeg frem til en hvit vinter.....

Det har oppstått hos folk som har stått i avkjølt garasje og har hatt cabin overheat protection på.

Visse typer lim gulner etter oksidering, tipper det har kommet inn fuktig luft m/ mineraler. Spennende å se et kart over incidents.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA