Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kartdata og fartsgrenser

Startet av KingJonJacuzzi, mandag 01. juli 2019, klokken 23:56

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:25
Reagerer litt på at det bare nevnes "Stoppskilt". Er det kanskje fordi akkurat disse  skiltene ikke omfattes av den tidligere omtalte patenten?

Røde lys og stoppskilt er de måtene som regulerer kryss i USA og dermed en relevant måte å si "den kan kjøre av seg selv overalt". Men det gir ikke like god mening om norske forhold når det ikke står noe om rundkjøringer, vikepliktskilt eller høyreregel. Det er rett og slett fordi teksten er skrevet av en amerikaner som henvender seg til amerikanere om amerikanske forhold, senere er den oversatt til norsk av den billigste frilanseren de fikk tak i på minuttet. Det er derfor de norske tekstene er så dårlige og ofte inneholder informasjon som ikke er relevant for norske forhold.

Litt rart at de ikke begynner å lære etter såpass mange år, spesielt burde de norske lederne gi litt tilbakemeldinger om at kanskje en ansatt i Tesla burde få lov å skrive om tekstene. Da kan de jo faktisk formidle noe gjennomtenkt, ikke bare ren ordboksoversetting fra engelsk uten noen som helst tolkning.
'21 3LR

KingJonJacuzzi

Sitat fra: emmern på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:31
Sitat fra: KingJonJacuzzi på onsdag 03. juli 2019, klokken 00:19
Hvordan legger du inn endringer på TomTom sine sider? når jeg prøver, så ser jeg ikke hvilket valgt vei stykke jeg rapporterer på, jeg må selv velge start og stopp. feks jeg vil gi beskjed om at det ikke er 70 men 80-grense så får jeg ikke se informasjon om området jeg vil gi tilbakemeldinger på, kun blanke felter der jeg må fylle ut en hel masse.



takk for bruksanvisning. men dette fikk jeg også til. men det jeg ikke får til er å se hvilken vei man velger eller hvilken informasjon som er registrert på "stykket" man velger. når jeg trykker på en vei kommer ikke start og stopp på punkt opp, ei heller hvilken fart som er registrert der eller annen informasjon. og da ser jeg det vanskelig å rapportere/korrigere når man ikke vet hva man korrigerer på. det er jo ikke vits å oppdatere noe som kanskje allerede er riktig.

når man feks gjør det på OSM(openstreetmaps) så vises all info om veien/punktet man trykker på. og man kan velge hva man vil endre utifra hva som er registrert, i tillegg legge til ekstra informasjon i andre felter.
dette finner jeg ikke med TomTom sin rapporterings tjeneste.

men jeg konkluderer med at det foreløbig ikke vites hvordan eller hvor vi kan hjelpe Tesla med hverken kart eller fartsgrenser.
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

emmern

Du rapporterer "i blinde" etter det jeg kan se.
Du bruker pilene for å velge retning fartsgrensen er i.
Du må lage individuelle punkter, det er ingen strekninger du kan velge.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 03. juli 2019, klokken 19:36
Ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal er åpnet, men uten noen fartsgrense fra kartet så fungerte ikke AP særlig bra. Virket som om bilen ville ned til 80kmt.

Spent når disse fartsgrensene kommer til bilen.
På E18 i Buskerud og Vestfold blir det noen steder vist 100 km/t i bilen hvor det i virkeligheten er 110 km/t. Det som er pussig er at VW-biler har presis den samme misvisningen. Nå har det jo vært 110 km/t noen år, så det virker som Tesla i noen tilfeller bruker samme kildedata som andre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. juli 2019, klokken 14:09
På E18 i Buskerud og Vestfold blir det noen steder vist 100 km/t i bilen hvor det i virkeligheten er 110 km/t. Det som er pussig er at VW-biler har presis den samme misvisningen. Nå har det jo vært 110 km/t noen år, så det virker som Tesla i noen tilfeller bruker samme kildedata som andre.

Hvis du har førerassistent på VW så får du i det minste skiltlesing, noe VW har hatt i mange år.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Sitat fra: emmern på fredag 05. juli 2019, klokken 14:25
Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. juli 2019, klokken 14:09
På E18 i Buskerud og Vestfold blir det noen steder vist 100 km/t i bilen hvor det i virkeligheten er 110 km/t. Det som er pussig er at VW-biler har presis den samme misvisningen. Nå har det jo vært 110 km/t noen år, så det virker som Tesla i noen tilfeller bruker samme kildedata som andre.

Hvis du har førerassistent på VW så får du i det minste skiltlesing, noe VW har hatt i mange år.
Riktig. Men det jeg fremhever er at der VW har feil på E18, så har Tesla nøyaktig de samme feilene. Hvor finnes da kilden?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SHN

Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. juli 2019, klokken 16:42
Riktig. Men det jeg fremhever er at der VW har feil på E18, så har Tesla nøyaktig de samme feilene. Hvor finnes da kilden?

eGolf benytter etter det jeg vet kartdata fra Here. Jeg lastet det ned fra Here på min gamle eGolf.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA