Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kartdata og fartsgrenser

Startet av KingJonJacuzzi, mandag 01. juli 2019, klokken 23:56

« forrige - neste »

KingJonJacuzzi

Hvor får Tesla sine kart og fartsgrenser fra?
Er det noen måte å bidra til bedre kart og fartsgrenser?
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

emmern

Sitat fra: KingJonJacuzzi på mandag 01. juli 2019, klokken 23:56
Hvor får Tesla sine kart og fartsgrenser fra?
Er det noen måte å bidra til bedre kart og fartsgrenser?
Hørt at det går gjennom TomTom mapshare reporter. Har lagt inn 2 korreksjoner men det har ikke skjedd noe siden jeg la de inn for mange dager siden. Det er håpløst at ikke tesla sier hva de bruker slik at vi kan hjelpe dem. Akkurat som de ikke har lyst på hjelp.

Hos meg er det feil fartsgrense over 50% av tiden.  De har lovt automatisk kjøring i slutten av året og jeg er fryktelig nysgjerrig hvordan det skal gå uten skiltlesing og korrekt kartdata...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Cirion

Sitat fra: emmern på tirsdag 02. juli 2019, klokken 01:24De har lovt automatisk kjøring i slutten av året og jeg er fryktelig nysgjerrig hvordan det skal gå uten skiltlesing og korrekt kartdata...
Er vel ikke helt korrekt... Det som er lovet er at FSD er "feature complete". Som kan bety så mangt... Slik jeg leser det vil de ha alle "features" på plass til å kunne kjøre FSD, men når FSD er klart, sier de ingenting om.

Hvilke "features" krever FSD?

ACC, Lane keep, Filskift, NOA, Lyskryss, Skiltgjenkjenning, Rundkjøring, Fotgjenger overgang, Kryss, T-kryss, Selvparkering osv... Når alle disse er på plass, er de jo "feature complete", men det betyr ikke at de er ferdig trent.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

emmern

#3
Sitat fra: Cirion på tirsdag 02. juli 2019, klokken 09:53
Er vel ikke helt korrekt... Det som er lovet er at FSD er "feature complete". Som kan bety så mangt... Slik jeg leser det vil de ha alle "features" på plass til å kunne kjøre FSD, men når FSD er klart, sier de ingenting om.

Hvilke "features" krever FSD?

ACC, Lane keep, Filskift, NOA, Lyskryss, Skiltgjenkjenning, Rundkjøring, Fotgjenger overgang, Kryss, T-kryss, Selvparkering osv... Når alle disse er på plass, er de jo "feature complete", men det betyr ikke at de er ferdig trent.

Snakker om features ja.
Som du ser så er det veldig mye som skal på plass ja. Disse enkelttingene skal jo fungere sånn tålelig greit.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

hma

Et stort problem at Tesla bruker statiske utdaterte kart til å fastslå fartsgrenser.

Et like stort problem at Tomtom ikke henger med på notene når noen tar seg bryet og rapporterer feil.
https://www.tomtom.com/mapshare/tools/

Et fast sted hvor Tesla'n fantombremser finner mann i første tunnel (Brekktunnelen) langs E39 når man kjører fra Supercharger Klett,Trondheim sør.

Her mener Tomtom at både tunnelen og veien som går over tunellen heter Fjellveien. Tomtom tror dermed det er et kryss i tunellen, hvor den ene veien har 80 km/t og den andre har 50 km/t.

Tomtom avviste min rapport som "Ikke godtatt"...

Sendte inn to rapporter om feil fartsgrense i boligfeltet hvor jeg bor 8. mai, men de står fortsatt som "Venter...".

Lite imponerende av Tomtom.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

emmern

Ja det er hysterisk dårlig. Burde gå an å skru av fartsgrenser inntil de har tatt seg sammen...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tuxedo

Sitat fra: emmern på tirsdag 02. juli 2019, klokken 11:05
Ja det er hysterisk dårlig. Burde gå an å skru av fartsgrenser inntil de har tatt seg sammen...

Å ta seg sammen betyr vel i denne sammenheng at bilen bør være i stand til å lese fartsskilt.  At den ennå ikke klarer dette er jo helt utrolig. Sier mye om hvilke forventninger vi bør ha til at Tesla blir selvkjørende biler i løpet av nærmeste år.

JorEl

#7
I mitt nærområde satte veivesnet opp en 40-sone på ca 100m. Etter noen uker flyttet de det ene skiltet slik at 40-sonen ble ca50m. Men bilen plukker nå opp hele den første sonen på 100m, et halvt år etter at de flyttet på skiltet.

Edit; Bra forsøk hma :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emmern

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:29
Å ta seg sammen betyr vel i denne sammenheng at bilen bør være i stand til å lese fartsskilt.  At den ennå ikke klarer dette er jo helt utrolig. Sier mye om hvilke forventninger vi bør ha til at Tesla blir selvkjørende biler i løpet av nærmeste år.



Tikk takk.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Reagerer litt på at det bare nevnes "Stoppskilt". Er det kanskje fordi akkurat disse  skiltene ikke omfattes av den tidligere omtalte patenten?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

KingJonJacuzzi

Sitat fra: hma på tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:23
Et stort problem at Tesla bruker statiske utdaterte kart til å fastslå fartsgrenser.

Et like stort problem at Tomtom ikke henger med på notene når noen tar seg bryet og rapporterer feil.
https://www.tomtom.com/mapshare/tools/

Et fast sted hvor Tesla'n fantombremser finner mann i første tunnel (Brekktunnelen) langs E39 når man kjører fra Supercharger Klett,Trondheim sør.

Her mener Tomtom at både tunnelen og veien som går over tunellen heter Fjellveien. Tomtom tror dermed det er et kryss i tunellen, hvor den ene veien har 80 km/t og den andre har 50 km/t.

Tomtom avviste min rapport som "Ikke godtatt"...

Sendte inn to rapporter om feil fartsgrense i boligfeltet hvor jeg bor 8. mai, men de står fortsatt som "Venter...".

Lite imponerende av Tomtom.

men vet vi at Tesla benytter TomTom ? og vet vi hvor de får fartsgrensene ifra ?
uavhengig om det er skiltlesing så må det ligge noe i bakgrunnen for fartsgrenser.
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

Motorwatt

Trodde de brukte OpenStreetMap. Det er nevnt i tidligere tråder om temaet.

https://www.openstreetmap.org/#map=4/65.40/17.86

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

KingJonJacuzzi

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:53
Trodde de brukte OpenStreetMap. Det er nevnt i tidligere tråder om temaet.

https://www.openstreetmap.org/#map=4/65.40/17.86

Har lagt inn flere endringer på openstreetmaps siste 3 ukene. ser at de har kommet inn på www utgaven, men ikke på bilen. ei heller skjønner jeg at de kan bruke OSM , da det virker som det ikke er noen autentisering eller godkjenning av endringer.

det må da være noen form for godkjenning, like så om FSD skal komme, så må jo det blir kart OG sensorikk sammen, og da bør det være på NoA godkjente veier/ruter.
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

KingJonJacuzzi

Sitat fra: emmern på tirsdag 02. juli 2019, klokken 01:24
Sitat fra: KingJonJacuzzi på mandag 01. juli 2019, klokken 23:56
Hvor får Tesla sine kart og fartsgrenser fra?
Er det noen måte å bidra til bedre kart og fartsgrenser?
Hørt at det går gjennom TomTom mapshare reporter. Har lagt inn 2 korreksjoner men det har ikke skjedd noe siden jeg la de inn for mange dager siden. Det er håpløst at ikke tesla sier hva de bruker slik at vi kan hjelpe dem. Akkurat som de ikke har lyst på hjelp.

Hos meg er det feil fartsgrense over 50% av tiden.  De har lovt automatisk kjøring i slutten av året og jeg er fryktelig nysgjerrig hvordan det skal gå uten skiltlesing og korrekt kartdata...

Hvordan legger du inn endringer på TomTom sine sider? når jeg prøver, så ser jeg ikke hvilket valgt vei stykke jeg rapporterer på, jeg må selv velge start og stopp. feks jeg vil gi beskjed om at det ikke er 70 men 80-grense så får jeg ikke se informasjon om området jeg vil gi tilbakemeldinger på, kun blanke felter der jeg må fylle ut en hel masse.
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

emmern

Sitat fra: KingJonJacuzzi på onsdag 03. juli 2019, klokken 00:19
Hvordan legger du inn endringer på TomTom sine sider? når jeg prøver, så ser jeg ikke hvilket valgt vei stykke jeg rapporterer på, jeg må selv velge start og stopp. feks jeg vil gi beskjed om at det ikke er 70 men 80-grense så får jeg ikke se informasjon om området jeg vil gi tilbakemeldinger på, kun blanke felter der jeg må fylle ut en hel masse.

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA