Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gassdempere til panser/frunk

Startet av TorC, mandag 01. juli 2019, klokken 15:49

« forrige - neste »

TorC

I forbindelse med at jeg har planer om å få til en løsning for å oppbevare "nødlader" og annet tjafs et annet sted enn bagasjerommet, og dermed frigjøre denne plassen, har jeg montert gassdempere på panseret.

Siden det er såpass mye varierende priser på disse så tenkte jeg å tipse om denne: http://s.click.aliexpress.com/e/TBqDXXS

Jeg kjøpte den for en måned siden for 28 USD ink frakt. (Nå ser det ut til at den er på tilbud for ca 24 USD).

Den var enkel å montere, og fremstår som grei kvalitet, og ble levert ganske kjapt.

For å montere den må man løsne en av boltene på panserets henglse på hver side og sette på en brakett.

Eneste problemet jeg støtte på var at boltene på hengslene var veldig harde å få av. Det var vanskelig å få av med en skiftenøkkel. Med en vanlig pipe (stor variant) var det ikke noe problem. Man må imidlertid være forsiktig så man ikke dunker skralla ned i lakken når bolten plutselig løsner.

Verktøy som trengs er bare en stor skralle (eller fastnøkkel) på 12mm. Man må imidlertid ha to av dem for å montere "kulene" i skjermen siden disse skral strammes fra undersiden.

Jobben er gjort på 5 minutter.

Selv om panseret ikke skal åpnes så ofte, så er gassdempere veldig praktisk og er litt luksus. Og til 250,- spenn og 5 minutters arbeid er var det vel verdt investeringen!



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jernhesten

Vær oppmerksom på at skruene på hengslene er ganske korte, så når braketten til demperen skal festes så er det ikke så mange mm gjenger skruen får tak i.
Jeg klarte å skru i stykker gjengene i ene festet, før jeg kjøpte nye og lengre skruer. Da fikk jeg skrudd godt fast på begge sider.

Biff

Får du til å laste opp en video hvor du kort og greit viser hvordan det har blitt

stvjfp1


Roy Aasen

Jeg brukte bare den ene demperen ellers det samme som i nederste videoen. Fungere helt utmerket

TorC

Sitat fra: Jernhesten på mandag 01. juli 2019, klokken 21:56
Vær oppmerksom på at skruene på hengslene er ganske korte, så når braketten til demperen skal festes så er det ikke så mange mm gjenger skruen får tak i.
Jeg klarte å skru i stykker gjengene i ene festet, før jeg kjøpte nye og lengre skruer. Da fikk jeg skrudd godt fast på begge sider.

Det ser ut til at det er litt ulike varianter der ute. Brakettene ser litt ulike ut. Jeg hadde ikke noe problem med for korte bolter i det hele tatt. Jeg synes dessuten av den e-bay varianten med blanke braketter ser litt hjemmelaget ut.

Sitat fra: stvjfp1 på tirsdag 02. juli 2019, klokken 12:50

Ser at noen synes Ebay varianten av gassdempere er litt vel sterk, var er din erfaring?


Jeg synes ikke de jeg har kjøpt fra Ali var for sterke. De var akkurat så sterke som jeg forventet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorT

https://www.youtube.com/watch?v=0GRvSRlqtbc&feature=share

Denne var det beste jeg har sett hittil når det gjelder frunk. Virker solid.

Lett å montere, og ta ut, når man skal på service og lignende.

Og han selger også gassdempersett, som han kan legge ved.

€159 for frunk, og 30 i frakt var det vel for frunken.

Hadde det vært et lokk på, ville den ha vært helt perfekt.



TorC

Sitat fra: TorT på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:08

Denne var det beste jeg har sett hittil når det gjelder frunk. Virker solid.

Lett å montere, og ta ut, når man skal på service og lignende.

[...]

Hadde det vært et lokk på, ville den ha vært helt perfekt.

Absolutt mest proffe så langt, men det er et stykke igjen før det kan brukes til lagring av noe annet enn kabler. Det blir faktisk fort mye støv og gris når det ikke er støvbeskyttet i det hele tatt. Et lite lokk hadde vært å foretrekke.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorT

Nå er jeg litt betenkt over vekt. De festene en legger nedpå har Hyndai designet for å holde et pyntelokk i plast.

Vil personlig neppe risikere mer enn vekten av litt ladeutstyr. Men bare det vil jo hjelpe veldig, når en er på tur.

Ikke en plass for 25 liter god vin, når en skal over grensa.   ;)

Og begrense bruken til når en skal på tur med mye bagasje. Når det er sagt, så har jeg ikke studert de tappene en legger nedpå nøye enda.

Skulle gjerne hatt lokk ja, men en kan kompensere med å finne en bag som passer.

Roy Aasen

Som nevnt tidligere. Bruker denne, er jo med ordentlige fester, skikkelig utførte adaptere og lokk.
Var kun får å få kablene på en hendig sted.  Vektmessing så vil nok adapterne fint holde min vekt 8)

https://youtu.be/xBTZHgrtfY4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA