Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Phev og campingvogn

Startet av Jens Leirvåg, mandag 02. september 2019, klokken 17:50

« forrige - neste »

Jens Leirvåg

Kan noen dele noen erfaringer med Phev og campingvogn? vi har en vogn som har max totalvekt 1100 kg. Vi er litt skeptisk til å kjøpe hybrid. Redd for høyt forbruk og ikke nok kraft.

leafnor

Har du Facebook? I så fall meld deg inn i Phev gruppe der. Mange erfaringer delt det på vogner på 1500 kg.
De fleste positive. Men noen negative som f.eks sammenligner med større diesel-SUV.
Jeg har ikke vogn selv, men dratt tyngre henger. Og det er ikke noe problem. Dreiemoment er større enn dieseloutlander.
Og så må en tåle at motor har høyt turtall i perioder. Bensinforbruk er naturlig nok ikke 0,3 L/mil lengre, med 1-1,5 alt etter tempo og terreng.
Til sist er det litt mindre bensintank enn "normal", så det blir å fylle for hver 30-35 mil.
Og helt til sist, du får spørre deg om du kjøper bil for å dra vogn, eller bil som kan dra vogn. Kjøper du for primært å kjøre vogn, feil bil. Men den har ingen problem med å dra en 1100 kg vogn. 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jens Leirvåg


Myrknir

Jeg var på ferie i sommer og trakk en vogn som var rundt 1 tonn ++ . Vi kjørte fra østlandet til geiranger og tilbake igjen over en langweekend. Min erfaring er at hvis du er høyt oppe på fjellet, med oppoverbakke og tomt batteri så begrenser topphastigeten seg til 60. Men dette skjedde bare på en liten strekke på jotunheimen. Normalt sett er ikke dette et problem da jeg nok mest sansynlig ikke ville holdt høyere enn 60 på det strekket i utgangspunktet.

Bensinforbruket var og sårelativt høyt når batteriet var tomt. ca 1,1 L pr mil. men dette er kanskje normalt for biler med 1t på kroken.

Bilen bruker jeg daglig for kjøring til og fra jobb. All denne kjøringen gjøres pr batteri, så bensinforbruket er ikke-eksisterende til vanlig. Så den økte forbuken på feriekjøring utgjør svært lite på det totale kjøreforbruket ila et år.

Man skal lete lenge etter en bil som gjør samme nytten hvis du ikke har råd til premium elbil. (Audi, Tesla, Jaguar)
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

leafnor

Sånn til sammenligning, før PHEV hadde jeg Hyundai Tucson 2,0 bensin, egenvekst ca 1500kg. Leide vogn noen somre og va rpå storsjøcup i Østersund. Den med vogn på 1250 kg 1,2-1,3 liter på mila. Samme vogntogvekt som en Outlander PHEV med 1000kg vogn. Så 1,1 på mila for en bensin-SUV med vogn på slep er normalt for en 2,0 bensin.
Forøvrig, det er helt annen opplevelse å dra tungt med PHEV enn en manuelt gira bensin-SUV. Helt anne dreiemoment, og så lenge en har strøm (Kjør med charge på) å trekke på ut av batteriet så er det grei skuring.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA