Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading: bør man lade fort eller sakte?

Startet av OlaNat, lørdag 29. juni 2019, klokken 13:05

« forrige - neste »

OlaNat

Hei,

Jeg har en i-pace og denne kan lade inntil 32A 1-fas. Jeg har en ladeboks hvor man kan justere hvor sterk strøm det skal lades med. Som oftest har jeg tid til å oppnå ønsket SOC med lavere ladestrøm enn 32A.

Er det noen som vet om det er mest effektivt å gjøre seg ferdig med landingen på 32A, eller å bruke lenger tid?

Mvh
Ola

Wibla

Jeg har ikke klart å finne noe særlig data om effektivitet på lading av i-pace, men generelt kan jeg si at det vil være fornuftig å prøve å legge ladingen til tidspunkter med billigere strøm. Dette er typisk nattestid. Så om du klarer å lade det du trenger mellom ca. kl 23-06 med 32A så høres det ut som en fornuftig strategi.
2018 Tesla Model S 75D

Erik Ola Ulvestad

#2
Sitat fra: Wibla på lørdag 29. juni 2019, klokken 13:41
...generelt kan jeg si at det vil være fornuftig å prøve å legge ladingen til tidspunkter med billigere strøm. Dette er typisk nattestid. ...
:off topic:
Sjølv om du har timesbasert fakturering av strøm så må du i tillegg ha automatikk for styring av øvrig strømforbruk i husholdning til lavprisperioder. Har du ein typisk profil  på forbruk så betaler ein jo dyrt på morgen og ettermiddag. Spørst om det er mykje å spare på billading på natta då...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA