Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Savner dere varmepumpe, batterivarmer og rattvarme om vinteren.

Startet av Vw e up, fredag 28. juni 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

Vw e up

Høres ut som dette er løst på en enkel og effektiv og komfortmessige måte. 🚘👍

jorgror

Jeg fikk bilen i mars så fikk ikke de kaldeste dagene, men fikk likevel opplevd bilen litt under 0 grader.

Det første jeg jeg vil si er varmeapparatet er sykt kjapt til å levere varme opp bilen. Det er jo lurt å forvarme bilen fra app, men det går ikke mer enn et par min før bilen er varm innvendig om man glemmer forvarming. Må også legge til at det er setevarme i alle setene på bilen

I forhold til batterivarmer så mener jeg at Model 3 har det beste systemet av noen elbiler. En samlet varme/kjølekrets hvor spillvarme fra motor går til oppvarming av batteri. Dette skal gi oppvarming av batteriet ved vanlig kjøring uten økt forbruk av strøm.

Hovedgrunnen til at man ønsker batterivarmer er for å få høy ladehastighet på hurtigladere på vinteren. Hvis man skal hurtiglade Model 3 vil bilen varme opp batteriet på vei til hurtigladere ved å generere varme i elmotorene. Det har fungert kjempebra for meg.

Varme i ratt er en luksus man ikke får ved Model 3. Dette og ventilerte seter skulle jeg gjerne hatt, men ingen biler oppfyller alle ønsker.

Kort oppsummert vil jeg si at Model 3 er en god vinterbil og jeg er ikke bekymret for hverken langturer eller daglig pendling i vinteren som kommer.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

noto

Lønner seg å prevarme lenge, gjerne en halvtime eller lengre, når det er kaldt. Varmeapparatet kan øke lufttemperaturen i kupeen til over 20 grader i løpet av få minutter, men de kalde overflatene avgir fortsatt ubehagelig kuldestråling. Gjennomvarm bil gir en helt annen mer behagelig, rett og slett sommerlig følelse og sparer dessuten strøm under kjøring. Bilen blir helt isfri og batteriet lunket litt opp. Det koster max 5 kroner i strøm fra stikk.

Luksusfølelse å svinge ut, bare skjortekledd, fra oppkjørselen mens naboen står rødneset i skyen av diesel tomgangseksos og skraper is av rutene på premiumsuven sin.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA