Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Savner dere varmepumpe, batterivarmer og rattvarme om vinteren.

Startet av Vw e up, fredag 28. juni 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

Vw e up

Hei.
Hvilke erfaringer har dere med forbruket på en kald vinterdag. Og at den mangler varmepumpe, batterivarmer og rattvarme.
☀️

RBK

Når jeg fikk min i februar var vel forbruket ca 10% mer en på sommeren. Forvarmer om jeg trenger via app. Rattet har jeg ikke tenkt på da det ikke er av hard plast. Selvfølgelig fint med ratt varme men ikke et savn. VP trengtes n vel ikke så lenge det blir varmt. Aldri savnet det på S men vet det er andeledes på 3.
Når jeg kjørte til Tyskland i påsken brukte jeg mer strøm i høye hastigheter en de få ukene det var vinter
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Vw e up


Amoss

Sitat fra: Vw e up på fredag 28. juni 2019, klokken 14:23
Og at den mangler varmepumpe, batterivarmer og rattvarme.

Flisespikkeri: Joda, det er batterivarmer på bilen, men ikke en *dedikert* batterivarmer. De skaper overskuddsvarme fra motor/inverter som tilføres batteriet ved behov.
Model S 85D


GreenEyez

Er Midel 3 uten varmepumpe? Åssen merker man det på kroppen? Har ikke fått gåsehud så langt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Øyvind.h

Du merker det ved at energiforbruket stiger mer enn nødvendig, og at bilen er nesten lydløs selv om du har varme på full fres.
Med varmepumpe får du en støy utvendig og innvendig, men lavere forbruk.

Varmepumpe er viktigere på biler med små batteri. Bakgrunnen er at det krever mye energi å få opp grunntemperaturen, men lite å vedlikeholde. Med lite batteri forsvinner mye av kapasiteten på starten av turen til oppvarming. Med stort batteri er andelen liten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Støy fra varmepumpe ?
Snakker du om utvendig støy? Har i hvert fall ikke hørt noen klage på innvendig støy.

Eller så er varmepumpe relativt sett mer effektive på biler med lang rekkevidde ganske enkelt fordi den vi gi en viss prosent lengre rekkevidde.

Varme i rattet ? Helt genialt. Etter at jeg fikk det første gang i 2011 på Nissan Leaf har det vært fullstendig uaktuelt med biler uten slikt.

Øyvind.h

Ja varmepumpe kan støye kraftig. På noen elbiler bråker den såpass at du hører den inni bilen også, men naturligvis verst utenfor.
Men det er verst stillestående og verst i starten når effektbehovet er størst.
Effekten faller til en brøkdel når interiør og ( for noen biler batteri) er oppvarmet. Dermed faller verdien kraftig på langtur. Eksempelvis drar S og X opptil 10-12kW fra start. Men vedlikehold av varmt batteri/kupé er bare 1-2kW på vinteren. Det illustrerer poenget godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Varmepumper er ikke effektive de første km. Min leaf brukte aldri under 1.5 kW steady state om vinteren. Økte fort etterhvert som utemperaturen falt. Har svært vondt for å tro at en gedigen Model X skulle bruke kun 1kW. Kupevolumet er sikkert dobbelt så stort. Innsparing for varmepumpe er vel i området rundt 50% avhending av utetemperatur så varmepumpe er absolutt på si plass. Er vel kun amerikanskproduserte biler som mangler varmepumpe nå.

Øyvind.h

Ja på de aller korteste turene hjelper ikke varmepumpe noe særlig. Ei heller når det er skikkelig kaldt og COP faller mot 1.

1-2kW etter ferdig oppvarmet kupé og batteri stemmer bra det, avhengig av utetemp selvfølgelig. Men stor forskjell på energibehov når kupé, interiør og batteri skal løftes og når kun luften skal vedlikeholdes.
S og X trekker som sagt opp i 10-12kW fra start. Dette faller til en brøkdel. Skulle den blåst på med. 5-6kW inn i kupeen i timevis hadde det blitt grådig varmt  :D

Mercedes har visstnok droppet varmepumpe de også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Bare for å kaste en brannfakkel inn i diskusjonen - Model 3 HAR varmepumpe på lik linje med 95-100% (mitt anslag) av nye biler solgt i Norge i dag. Den er bare ikke reversibel. Så den kan kun brukes til kjøling. :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. juni 2019, klokken 12:09
Ja på de aller korteste turene hjelper ikke varmepumpe noe særlig. Ei heller når det er skikkelig kaldt og COP faller mot 1.

1-2kW etter ferdig oppvarmet kupé og batteri stemmer bra det, avhengig av utetemp selvfølgelig. Men stor forskjell på energibehov når kupé, interiør og batteri skal løftes og når kun luften skal vedlikeholdes.
S og X trekker som sagt opp i 10-12kW fra start. Dette faller til en brøkdel. Skulle den blåst på med. 5-6kW inn i kupeen i timevis hadde det blitt grådig varmt  :D

Mercedes har visstnok droppet varmepumpe de også.
Er det virkelig kaldt kobler de fleste helt ut varmepumpen. På BMW i3 f.eks. så starter man alltid med trådheater på 5kw til temperatur blir akseptabel og varmepumpen kobles helt ut ved -10.
Det kan vel også stilles spørsmål til hvorfor man varmer batteriet. Greit nok om det er så kaldt at batteriet kan skades, men ellers så gir vel lav temperatur kun høyere indre motstand i batteriet, som effektivt varmer opp batteriet. Men, varmer man aktivt batteriet får man bedre ytelse, selv om man antagelig bruker mer energi enn om man lot være...

S4e

Hadde varme i ratte på Opel Ampera-e. Det var deilig og jeg tenkte jeg ville savne det.

Men TM3 varmer vesentlig kjappere. Og rattet er ikke kaldt å holde i. Så har ikke savnet det i mars/april på fjellet i hvert fall. Tror også det vil fungere fint i januar om en skrur på varmen litt tidligere.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

1000kwh

Nå har jeg S, men savner ikke rattvarme og hvertfall ikke varmepumpe. Appen til Tesla har alltid vært i en annen liga slik at man kan stole på at det er tilgjengelig og klar,, så det tar ikke lange tida før kupeen er både varm og kald innen man er framme ved bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA