Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kvalitet 2014 vs 2019

Startet av TM3P2020, fredag 28. juni 2019, klokken 13:45

« forrige - neste »

TM3P2020

Jeg var eier av en Tesla Model S fra april 2014 til april 2016 og det var blandet opplevelse. Bilen i seg selv var jo helt rå, mens kvaliteten var under middels.

Sikler nå litt på en Model 3, men har Tesla bedret kvaliteten (betydelig)?? Reklmasjonstrådene er jo relativt lange.

Om det er noe jeg ikke orker og har tid til så er det en bil som er mer på verkstedet enn på veien, men Teslas kombinasjon av størrelse, ytelse og pris frister selvfølgelig.

ApeX

Kvaliteten er milevis bedre nå enn det den var i 2013/2014. Det er i alle fall min opplevelse. Vi kjøpte en Model S i 2017. Da den måtte inn for utbedring hos Tesla fikk vi en loaner Model S fra 2014 hvis jeg ikke husker feil. Kan også ha vært en 2013 modell. Det var en trist bil i forhold. Opplevd kvalitet i 2017 modellen var vesentlig bedre.

Nå var det jo slik at 2017 modellen havnet hos Tesla. Der sto den også i noen måneder. Når det gjelder byggkvaliteten rent faktisk så har jeg ikke noe særlig grunnlag å uttale meg på, men vil tro at ting er blitt bedre med tiden. Dette gjelder også serviceapparatet til Tesla. Samme feil som satte min bil ute av spill i noen måneder i slutten av 2017/begynnelsen av 2018 tok en uke å fikse da noe tilsvarende skjedde med svigers bil. Mitt inntrykk er at det nå er færre av de mer alvorlige feilene, mens Tesla fremdeles sliter med det kosmetiske på grunn av finish og klargjøring som ikke er helt på topp. De gjør også tiltak for å få ned tiden det tar før de får tatt tak i servicesaker, men Tesla har nok fremdeles en vei å gå.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

RuneW

Sitat fra: E-tron2016 på fredag 28. juni 2019, klokken 13:45
Sikler nå litt på en Model 3, men har Tesla bedret kvaliteten (betydelig)?? Reklmasjonstrådene er jo relativt lange.

Mitt inntrykk er at de aller fleste "klagetrådene" går på mangler + kosmetiske ting ved levering og at feil som oppstår i etterkant er langt sjeldnere og ikke i nærheten av tidlige Tesla-tider.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MikkeBoomBoom

Jeg tenker at mange barnesykdommer er på vei "bort" og at det er mer "pirk" igjen.

Min E-UP som jeg solgte nylig hadde sitt å stri med.
- Røyk tre ladekladder
- Nektet å hurtiglade
- Slo av sikkerhetssystemer etter en unnamanøver (alt ute av spill)
- Knirking i forstilling
- Sleit ut et par bremser på garanti
- Stoffseter som så forferdelige ut om du så på dem for lenge
- Rekkevidde (selger sa når jeg kjøpte den av batteriet var som en muskel som ble bedre ved bruk)
- Manglende serviceapparat (fikk ikke første service før langt over fordi de "kunne ikke E-UP!)
- Uvilje hos leverandør til å sjekke status/helsa på batteriet

osv... osv....
Men jeg tror terskelen for å skrive noe på nett er lavere på Tesla enn når det gjelder VW (Ups, nå skrev jeg visst noe om VW) ;)

GOS


Jeg hadde Model S i nær 5 år før jeg kjøpte Model 3 som ble utlevert i februar. Den er nå kjørt vel 7000 km og det har ikke vært noe barnesykdommer eller annet. Jeg er godt fornøyd og selv om jeg hadde reservert både e-tron og I-Pace sant 2 Model 3, så ble totalpakken til Model 3 for meg bedre enn de to andre.

Støy er jo e-tron helt klart bedre på. Personlig så ville jeg hatt noen få knapper til på Model 3 og noe instrument/HUD foran meg. Men selv uten syn på høyre øye så går det overraskende bra med kun senter skjerm
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kårepåsporet

Sitat fra: MikkeBoomBoom på fredag 28. juni 2019, klokken 14:22
Jeg tenker at mange barnesykdommer er på vei "bort" og at det er mer "pirk" igjen.

Min E-UP som jeg solgte nylig hadde sitt å stri med.
- Røyk tre ladekladder
- Nektet å hurtiglade
- Slo av sikkerhetssystemer etter en unnamanøver (alt ute av spill)
- Knirking i forstilling
- Sleit ut et par bremser på garanti
- Stoffseter som så forferdelige ut om du så på dem for lenge
- Rekkevidde (selger sa når jeg kjøpte den av batteriet var som en muskel som ble bedre ved bruk)
- Manglende serviceapparat (fikk ikke første service før langt over fordi de "kunne ikke E-UP!)
- Uvilje hos leverandør til å sjekke status/helsa på batteriet

osv... osv....
Men jeg tror terskelen for å skrive noe på nett er lavere på Tesla enn når det gjelder VW (Ups, nå skrev jeg visst noe om VW) ;)

Fantastisk å lese noe negativt om annen bil en Tesla! Takk.
Vi har bare prøvekjørt 3, demobilen var i våre øyne bra, dette med at det er sedan og gjerne litt lav var ikke tema, jeg spurte kona etter prøvekjøring: Merket du noe spesielt med inn og utstigning? Nei..... Støy var der, men var den plagsom? Gleden over på kjøre Performance oversteg støy mangegangen!

Vi hadde Ioniq, den ble vi stående med første uka! Flatt 12 volts batteri. Inn på verksted, der LADET DE OPP batteriet, og leverte ut bilen, fant ingen feil. Jeg ble ikke forbanna, jeg klikka! Det gikk noen dager, så fikk de dritten inn igjen, DA bytta de batteri, og etterpå fungerte bilen strålende.

Øyvind.h

#6
På min 2013-modell var det stadig noe smårusk. Ikke noe kritisk og alt ble rettet løpende, men synes stadig det var noe.
2016-modellen var noe helt annet. Gjennomført og problemfri. Stille var den også. Og sprek! 2016 Model S var noe helt annet,noe du også kan lese i statistiske undersøkelser.
Gikk så over til 2016 Model X. Det har vært noen småfeil og tidligere var servicen treg. Nå virker servicen og logistikken god her i Oslo i hvert fall.
Ryktes dog at den fortsatt ikke er bra nok andre steder.
Jeg har vært veldig nære å bestille en ny X, men landet på test av Mercedes.

Jeg har fulgt en del med på Etron og ser det meldes om en del problemer. Men der M3 virker å ha mer smårusk med lakk og detaljer er det mer sw tull og full stans som gjelder for Audi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Quintilian

#7
Bestilte første Model S i August 2013.
Byttet den ut i Desember 2015.
Fikk levert Model 3 tidligere i denne måneden (som bil nr 2, beholder den andre S'en).

Bil 1: Liste med problemer lang som et år. 30-40 forskjellige feil. Bilen på verksted rundt 3 mnd av eierskapet (1.5 år).

Bil 2: Noe snags i begynnelsen; 3-4 feil som ble rettet tidlig og de siste 2 årene ingen problemer overhodet. Skled gjennom EU-kontroll uten noen anmerkninger nylig. Ingen ulyder eller knirk.

Bil 3: Nøye inspeksjon ved utlevering. Ingen skavanker utover at det ene setebelte-støpselet ( :laugh:) var montert feil vei. Ingen ulyder eller knirk så langt.

For meg ser det ut som om de har fikset opp i det meste og har god kontroll over produksjonen nå (men noe feil vil fremdeles dukke opp når volumet er høyt og farten høy. Hva som gjør meg trygg er at de alltid har ordnet opp kjapt og at vi har fått model S lånebil om det har vært trøbbel).

Sesopurp

Jeg hentet en hvit Long range awd med hengerfeste for litt over en uke siden. Har kjørt 3500 km siden da og har ikke funnet noen feil eller skavanker på bilen. Fremstår som perfekt i mine øyne. Ikke funnet feil i lakk eller panel gaps. Synes selv bilen er stille, men er litt rullestøy som er helt avhengig av underlaget, men synes ikke det er plagsomt. Kan høre andre svake lyder over det. Har satt på gummilist på taket fordi jeg trodde det ville bli vindstøy før jeg fikk bilen, noe det ikke var så mye av. Skal og montere lister på dørene fordi det kommer litt skitt inn på dørtersklene etter mye kjøring. Det er slett ikke noe man må gjøre, men jeg gjør det likevel. Vil si at jeg er svært fornøyd med kvaliteten, bedre enn jeg forventet etter å ha lest om dårlige opplevelser enkelte andre har hatt. Man kan jo bite seg merke i at enkelte med dårlige opplevelser har flere hundre innlegg og tar mye plass titalls hundre.... Man har tross alt full returrett og garanti på disse bilene. Jeg har ihvertfall ikke angret på kjøpet så langt. Fantastisk bil.

Linka

Vil tro at dersom man er fornøyd, så går man ikke inn på et forum for å fortelle verden om det, derfor blir det veldig ensidig negativ fokus her. Jeg vil anta at de aller fleste er godt til meget godt fornøyd med produktet i hvert fall.

Det er litt som når man har en dårlig opplevelse på en resturant, så forteller man "alle" om det. Men går alt knirkefritt/som forventet sprer man det ikke til naboene om ikke de leverte over forventning.

Vi har ikke hatt Tesla tidligere, men vi er strålende fornøyd med bilen *bank i bordet*. Det som jeg klaget på ved overlevering var pirk til de grader, og strengt tatt sikkert riper som jeg laget tilsvarende av bare minutter etter jeg kjørte ut av Tesla-garasjen.

Kommunikasjonen før overlevering var det verre med, men det er organisasjonen, ikke produktet.

Mangooz

Tidligere har jeg eid VW, Ford og Mitsubishi, så kan ikke direkte si at jeg har så stor erfaring med premium merker. Jeg er foreløpig fornøyd med kvaliteten etter en måned som eier.

Leste en post på Reddit fra en tidligere Porsche/Mercedes eier som nettopp har kjøpt seg Model 3 og må si at det internasjonale markedet snakker mye mer positivt om Tesla enn det norske.

Link til post: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/c8p2sl/long_time_owner_of_mercs_and_porsches_finally/

Sveinung1954

Sitat fra: Line K på torsdag 04. juli 2019, klokken 16:19
Vil tro at dersom man er fornøyd, så går man ikke inn på et forum for å fortelle verden om det, derfor blir det veldig ensidig negativ fokus her. Jeg vil anta at de aller fleste er godt til meget godt fornøyd med produktet i hvert fall.

Vel, Tesla-eiere er de som er minst fornøyd av alle bileiere:

https://www.tv2.no/a/10595248/

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

DagfinnN

#12
Løgn. Hva får du igjen for kun å spre negativitet?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

DagfinnN

#14
https://elbilforum.no/index.php?topic=46977.msg819028#msg819028
+ at du ikke svarte på mitt spørsmål.
Jeg har gått gjennom dine innlegg - i all hovedsak kun negativitet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA