Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW: "Europeere kjøper ikke elbiler"

Startet av Klykken, fredag 28. juni 2019, klokken 13:37

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Det kan virke som om sjefen til BMW vil få en fallskjerm etterhvert.



Ja Teslas 3'er startet fra 0 så grafen stiger veldig bratt og vil vel ikke fortsette så bratt framover. Men sluttverdien fra grafen viser at BMW sin 3'er og 4'er har mistet kjøpere og selger færre biler enn Tesla.

I USA.

I landet til gas guzzlere og coal rollers.

Og i år selges Teslas Model 3 i Europa for første år. De selger vel ikke bare i Norge? Pluss e-tron, i-Pace og kommende EQC, Taycan mfl...

geear

For meg, som mangeårig og seriøs BMW-fantast, så er det intet annet enn ekstremt skuffende å lese Forbes-artikkelen. At en utviklingsdirektør i BMW går ut og sier slikt er en tragedie, og et tegn på at de virkelig er på vei i bakevja - og at det kun er penger (tapt salg) som kommer til å presse BMW til å lage noe skikkelig. BMW som jeg har sett på som et innovativt selskap har tydeligvis snudd innovasjonen til å bare lage større og større grill.

Jeg kan til dels være enig i at det i dag er insentiver som gjør elbiler attraktive, og at etterspørselen er forholdsvis lav sett bort fra det, men det handler om pris - pris handler om volum - volumet kommer med insentiver. På et tidspunkt blir elbilene enda billigere enn de er i dag, og da er det mange som vil ha elbiler også uten insentiver.

JorgenM

Er vel riktig det han sier og riktig det som står om at andre produsenter også mener det samme.

Man må lese det i sammenheng, ikke bare den ene bi-setningen / kommentaren. Han sier kundene ikke etterspør det, men at det er intensivene som driver salget (les: PRISEN på elbil vs fossilbil). BMW jobber mye mot regjeringer verden rundt for å få økt elbil-subsidier og det er nok riktige veien å gå. Norge bekrefter jo at det er insentiver som driver salg :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

https://cleantechnica.com/2019/06/28/bmw-lets-slip-that-its-electric-vehicles-cant-compete-with-teslas/

Bør lese denne også. Blir ikke mer oppløftet av å se på flere sitater fra den aktuelle direktøren. De bør skaffe seg en ny utviklingssjef.

Det har vel strengt tatt ikke vært så mye innovasjon fra BMW siste 15 årene, alt er små forbedringer på eksisterende konsepter, unntatt i3 som en avansert og flott Think/iMiev.

skuffende dager for BMW-fans.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moonbuggy

Sitat fra: daktari på søndag 30. juni 2019, klokken 13:17
https://cleantechnica.com/2019/06/28/bmw-lets-slip-that-its-electric-vehicles-cant-compete-with-teslas/

Bør lese denne også. Blir ikke mer oppløftet av å se på flere sitater fra den aktuelle direktøren. De bør skaffe seg en ny utviklingssjef.

Det har vel strengt tatt ikke vært så mye innovasjon fra BMW siste 15 årene, alt er små forbedringer på eksisterende konsepter, unntatt i3 som en avansert og flott Think/iMiev.

skuffende dager for BMW-fans.
Absolutt. Frølich var en av dem som tuppet ut gjengen bak i3 når salget ikke helt gikk i taket første året. Etter det har det vært full "brems" i alt bortsett fra fine tegninger i ny og ne. Men, nå murres det innad etter sterkt fall i inntjening, og flere direktører ryktes på vei ut...

1317142119

Det er en litt høna eller egget-situasjon. Kundene som BMW har etterspør selvsagt ikke elbiler i familiebilklassen fordi BMW ikke har det. Det samme gjelder stort sett alle bilprodusentene i Europa.

Det handler om å tørre å satse på noe, slik de gjorde med i3. Hadde BMW turt å satse på iX3, i stedet for å dytte batterier i en X3 diesel, så ville nok markedet etterspurt elbiler hos BMW også.

X3 er i et kjempeviktig segment for alle Europeiske bilprodusenter, så synd BMW driter seg så fullstendig ut med sin iX3. Det betyr at BMW ikke vil ha en viktig volummodell med eldrift frem til iX3 LCI kommer om 4-5 år. Synd for alle som jobber i Bavaria og Bilia, som heller bør finne seg jobb hos Møller eller Røhne&Selmer, som kommer til å ha mer enn nok å gjøre med Skoda sin el-SUV, VW sin ID-satsing og Ford sin Mustang-SUV. Alle med elbiler med over 600 km rekkevidde og dermed langt forbi dieselpurka iX3.

CorsoDante

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 28. juni 2019, klokken 14:12
Det kan virke som om sjefen til BMW vil få en fallskjerm etterhvert.



Ja Teslas 3'er startet fra 0 så grafen stiger veldig bratt og vil vel ikke fortsette så bratt framover. Men sluttverdien fra grafen viser at BMW sin 3'er og 4'er har mistet kjøpere og selger færre biler enn Tesla.


Ikke at grafen har noe som helst med Europa å gjøre, men det er lettere nonchalant å presentere denne grafen uten å se på hvordan salget av (relativt) små sedaner er.

Hint; Trenden er nedadgående. Ford US har ganske enkelt trukket seg ut av dette markedet, og - nei - årsaken er ikke Model 3 (som jeg selv eier...).

Det er også fryktelig ignorant å stemple USA i sin helhet som landet til ICE-biler. Det er mer sammensatt enn som så, og Cali. har en av verdens sterkeste incentivordninger for kjøp av elbiler.
TM3P "FSD"

JorgenM

Ja, ingen krise for BMW i USA akkurat, så det eksemplet med utgående 3-/4-serie blir urelevant.

7,5% økning i salget juni 2019 sammenlignet med juni 2018. Det var 5. måned på rad med økning.
3-/4-serie er volum-modeller, men det er X-bilene BMW tjener på.

Man kan kritisere BMW for litt laber satsning på EL, men å påstå at de sliter med salg blir totalt feil :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

kaiat


Marzo

Europeiske bilprodusenter har alltid hatt tøffe markeder i USA. Her dominerer merker som produseres i hjemlandet.

Ford selger flere F150 pickups iløpet av 2,5 måned enn Model 3 og BMW 3/4 serie til sammen i løpet av året.

Eller en bil hvert 30 sekund som de liker å promotere selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA