Bilmerker > BMW

BMW: "Europeere kjøper ikke elbiler"

(1/3) > >>

Klykken:
https://www.tek.no/artikler/bmw-europeere-kjoper-ikke-elbiler/468780
Og utenlandsk media om samme sak: https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2019/06/27/bmw-says-european-customers-arent-demanding-evs/#33a70157141b

Og samtidig denne rapporten:
https://cleantechnica.com/2019/06/03/electric-vehicle-sales-up-70-in-europe-april-ev-sales-report/

Da kan man samtidig spørre seg hvor langt ned i sanden BMW har stappet hodet sitt.

OhmPaPa:
Det kan virke som om sjefen til BMW vil få en fallskjerm etterhvert.



Ja Teslas 3'er startet fra 0 så grafen stiger veldig bratt og vil vel ikke fortsette så bratt framover. Men sluttverdien fra grafen viser at BMW sin 3'er og 4'er har mistet kjøpere og selger færre biler enn Tesla.

I USA.

I landet til gas guzzlere og coal rollers.

Og i år selges Teslas Model 3 i Europa for første år. De selger vel ikke bare i Norge? Pluss e-tron, i-Pace og kommende EQC, Taycan mfl...

gr:
For meg, som mangeårig og seriøs BMW-fantast, så er det intet annet enn ekstremt skuffende å lese Forbes-artikkelen. At en utviklingsdirektør i BMW går ut og sier slikt er en tragedie, og et tegn på at de virkelig er på vei i bakevja - og at det kun er penger (tapt salg) som kommer til å presse BMW til å lage noe skikkelig. BMW som jeg har sett på som et innovativt selskap har tydeligvis snudd innovasjonen til å bare lage større og større grill.

Jeg kan til dels være enig i at det i dag er insentiver som gjør elbiler attraktive, og at etterspørselen er forholdsvis lav sett bort fra det, men det handler om pris - pris handler om volum - volumet kommer med insentiver. På et tidspunkt blir elbilene enda billigere enn de er i dag, og da er det mange som vil ha elbiler også uten insentiver.

JorgenM:
Er vel riktig det han sier og riktig det som står om at andre produsenter også mener det samme.

Man må lese det i sammenheng, ikke bare den ene bi-setningen / kommentaren. Han sier kundene ikke etterspør det, men at det er intensivene som driver salget (les: PRISEN på elbil vs fossilbil). BMW jobber mye mot regjeringer verden rundt for å få økt elbil-subsidier og det er nok riktige veien å gå. Norge bekrefter jo at det er insentiver som driver salg :)

daktari:
https://cleantechnica.com/2019/06/28/bmw-lets-slip-that-its-electric-vehicles-cant-compete-with-teslas/

Bør lese denne også. Blir ikke mer oppløftet av å se på flere sitater fra den aktuelle direktøren. De bør skaffe seg en ny utviklingssjef.

Det har vel strengt tatt ikke vært så mye innovasjon fra BMW siste 15 årene, alt er små forbedringer på eksisterende konsepter, unntatt i3 som en avansert og flott Think/iMiev.

 skuffende dager for BMW-fans.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning