Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

takstativ 3 sykler 2 voksne og 1 barn

Startet av Dexter, fredag 28. juni 2019, klokken 13:11

« forrige - neste »

Dexter

går det på model 3? hvilket T-spor er det?

tanken er

https://www.thule.com/nb-no/no/bike-rack/roof-bike-racks/thule-upride-_-599001

DeepFu

To forovervent og en sykkel bakovervendt så skal det nok gå. OBS pass på maksvekta. Har brukt Thulestativ på min, og det passet helt fint. Kan være greit å spraye lista i T-sporet med silikon, ellers så blir du stående i timesvis å slite med å få inn de boltene.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Dexter

er vel 65kg totalt, da burde det ikke være noe stress med 3 sykler.

takker for svar.

DeepFu

Bare 3 sykkelholdere blir 25 kg, og takbøylene er overraskende tunge, så jeg vil tro du har 35kg igjen til syklene. Så jeg tror faktisk du kommer ganske nær maksgrense.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Rsk1

Jeg har 2 stk thule proride på takket. Har lett fått plass til ett til, hvis du tenker på fysiske mål. Brukte silikon-spray, å da går t-festene lett inn.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Dexter

Sitat fra: DeepFu på fredag 28. juni 2019, klokken 15:57
Bare 3 sykkelholdere blir 25 kg, og takbøylene er overraskende tunge, så jeg vil tro du har 35kg igjen til syklene. Så jeg tror faktisk du kommer ganske nær maksgrense.

de er såpass tunge ja, da er det nok farlig nær grensa ja.

daktari

#6
Sitat fra: Dexter på fredag 28. juni 2019, klokken 21:02
Sitat fra: DeepFu på fredag 28. juni 2019, klokken 15:57
Bare 3 sykkelholdere blir 25 kg, og takbøylene er overraskende tunge, så jeg vil tro du har 35kg igjen til syklene. Så jeg tror faktisk du kommer ganske nær maksgrense.

de er såpass tunge ja, da er det nok farlig nær grensa ja.
Kommer vel an på sykkelstativet... Thule oppgir 4,2 kg for ProRide og 2,5 kg for OutRide.  Det blir 13 kg eller 8 kg for 3 stativer (og sistnevnte fordrer forhjul inne i bilen) - ganske mye mindre enn 25 kg.

Men vær obs på vekt på alle komponentene inkl. sykler. Stativene har også en vektgrense på selve sykkelen. Jeg så bilder fra en amerikaner med 4 tunge sykler på taket på en Model S, og det stativet falt av...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bzzlink

Sitat fra: DeepFu på fredag 28. juni 2019, klokken 15:57
Bare 3 sykkelholdere blir 25 kg, og takbøylene er overraskende tunge, så jeg vil tro du har 35kg igjen til syklene. Så jeg tror faktisk du kommer ganske nær maksgrense.

Vekten til takbøylene teller ikke med i tillatt totalvekt.

Dexter

ser ut som om jeg havne på 63 kg, da bestiller jeg stativer.

DeepFu

Sitat fra: mwillanger på fredag 28. juni 2019, klokken 21:48
Sitat fra: DeepFu på fredag 28. juni 2019, klokken 15:57
Bare 3 sykkelholdere blir 25 kg, og takbøylene er overraskende tunge, så jeg vil tro du har 35kg igjen til syklene. Så jeg tror faktisk du kommer ganske nær maksgrense.

Vekten til takbøylene teller ikke med i tillatt totalvekt.
Så hvis jeg har takbøyler i støpejern som veier 100kg,så teller ikke de med taklast, men kan laste 65kg oppå der igjen? Er du sikker?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

fonberg

De Upride-stativene var svintunge 7,7 kg), nesten dobbelt så tunge som Proride (4,2 kg). Jeg har god erfaring med Proride, vil anbefale dem. Går greit med fire i bredden av dem (annenhver vei) på S, forresten.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Dexter

ja, de er tunge. men er nok de raskeste å sette opp syklene på. og man slipper noe adapter for carbon rammer.

Redgarden

Men vær oppmerksom på at selv om det går an å sette sykkelstativet bak/frem (slik at man får syklene annenhver vei), så står bakre takbøyle så langt frem på bilen at et bakovervendt sykkelstativ stikker langt ut over frontruta. Sikkert ikke et praktisk problem, men ser kjemperart ut. Blir et spyd ut av «panna» på bilen... Jeg plasserte alle tre stativene riktig vei, og det funker hvis syklene har forskjellig størrelse/geometri. Men er syklene like så krasjer selvfølgelig styrene i hverandre. Derfor er mitt midterste stativ gaffelmontert.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

frosken

#13
Helt uproblematisk med tre sykler på taket. Tur-retur Bergen/Oslo forrige måned med tre voksne med hver sin sykkel. Ca. 10% høyere forbruk.

Tre Thule ThruRide annenhver vei. Som det har blitt nevnt over er det greit å smøre gummipakningen med noe som reduserer friksjonen når man skal skyve sykkelstativet inn og ut. Jeg brukte Zalo, det fungerte helt topp.


Dexter

perfekt, blir å sette barnesykkelen i midten motsatt vei tenker jeg og voksen sykkel på hver side "riktig" vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA