Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Long Range - 65 kW batteri?

Startet av Arne1, torsdag 11. juli 2019, klokken 08:15

« forrige - neste »

Arne1

Mulig dette er et dumt spørsmål.

Men skal ikke Long Range ha 75 kW batteri? Når jeg går på informasjon om kjøretøy på statens vegvesen så kommer det opp "maks effekt per halvtime 65 kW" på min.

Har det noen betydning?

Chris Neumann Ruud

KWh er batterikapasitet
kW er effekt, dvs "hestekrefter" og det er det vegvesenet bryr seg om i vognkortet

Hvor stor bensintank, eller batteri, målt i liter eller kWh, er uinteressant for avgiftsklasse til mm
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Arne1


Bob

kW er effekt og ikke kapasitet. Kapasitet måles i kWt. Desverre har jeg ikke svar på hva tallet på vegvesenet betyr, men om du søker opp andre elbiler (EK24125 som er en model X P90DL) så har det et mye mindre tall på effekt per halvtime.

Kapasitet kan du se ved å lade bilen opp til fullt og deretter kjøre den ned til null og se på kjørecomputeren :)

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

olavxxx

Batteriet er mest sannsynlig fysisk 80.5 kW, hvor ca 75 kW er tilgjengelig.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: olavxxx på torsdag 11. juli 2019, klokken 08:40
Batteriet er mest sannsynlig fysisk 80.5 kW, hvor ca 75 kW er tilgjengelig.

kWh (eller kWt på norsk om du vil) - nå har akkurat dette blitt en tråd som oppstod fordi trådstarter var i villrede pga sammenblanding mellom effekt og kapasitet; tråder vi har ca 100 av på forumet fra før, så hadde vært kult å ikke skape videre forvirring ved å surre det til ytterligere  :P
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA