Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt El-bil - 11 mil (horten drammen tur/retur)

Startet av Subsequent, mandag 24. juni 2019, klokken 11:53

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: automat på onsdag 26. juni 2019, klokken 18:58
@Svein_H:
Trådstarter skrev at bilen må klare en gitt strekning uten hurtiglading. Ikke at bilen kunne være uten hurtiglademulighet. Det kan jo tenkes det er ønsker om å kjøre andre og lengre strekninger også.

Ang IT-nett: Det passer ikke alle å inkludere en stor transformator i ladeinstallasjonen. Og hvis man må lade på et lastbalansert anlegg på IT nett, så har man en utfordring. (F.eks i et sameie/borettslag.)

Jeg tror det gir mye bedre forutsetninger for godt Zoe-eierskap å vite om disse begrensningene før man kjøper bilen. Det kan bli en rimelig sur opplevelse å oppdage det først når man står der med bilen.

Så kjøp gjerne Zoe, den gir mye rekkevidde for pengene. Men vær klar over bilens særtrekk.

Greit nok at trådstarter ikke uttrykkelig skrev at hurtiglading ikke var nødvendig, men å tillegge et mulig ønske om hurtiglading ut fra startinnlegget er å strekke den litt langt syns jeg.

Vedr. IT-nett skjønner jeg ikke hva du sikter til. Jeg har ingen stor transformator i min ladeinstallasjon, kun en 16A kurs med egen jordfeilbryter. Hvis sameiet/borettslaget ikke tillater at man bruker 16A til elbillading er det nok ikke bare Zoe som sliter.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2019, klokken 20:41
Nå begynner du å blande inn så mye rart at jeg finner det unødvendig å fortsette diskusjonen.
Hva mener du? Er det noe jeg skrev du mener er feil så påpekte fakta i stedet for å våse i vei med meninger preget av at du forsvarer egen bil. Bare svar på ett enkelt spørsmål: mener du en småbil er like sikker som en storbil med samme NCAP rating?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2019, klokken 20:54

Vedr. IT-nett skjønner jeg ikke hva du sikter til. Jeg har ingen stor transformator i min ladeinstallasjon, kun en 16A kurs med egen jordfeilbryter. Hvis sameiet/borettslaget ikke tillater at man bruker 16A til elbillading er det nok ikke bare Zoe som sliter.

Hvis du lader Zoe'en din uten transformator, så har du TN-nett, ikke IT-nett. Men noe sånt som 2/3 av boligene i Norge har IT, ikke TN.

Det blir nok heller unntaket enn regelen at sameier/borettslag kan tilby 16A dedikert kapasitet til alle parkeringsplasser. Derfor har man lastbalansering, og det fungerer utmerket. Men Zoe-lading med trafo vil forkludre ganske mye i en slik installasjon. Er det TN-nett er det ikke noe problem. Men dette er avsporing i forhold til tema. Det finnes masse på elbilforum om lastbalansering om man er interessert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på torsdag 27. juni 2019, klokken 00:05
Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2019, klokken 20:54

Vedr. IT-nett skjønner jeg ikke hva du sikter til. Jeg har ingen stor transformator i min ladeinstallasjon, kun en 16A kurs med egen jordfeilbryter. Hvis sameiet/borettslaget ikke tillater at man bruker 16A til elbillading er det nok ikke bare Zoe som sliter.

Hvis du lader Zoe'en din uten transformator, så har du TN-nett, ikke IT-nett. Men noe sånt som 2/3 av boligene i Norge har IT, ikke TN.

Det blir nok heller unntaket enn regelen at sameier/borettslag kan tilby 16A dedikert kapasitet til alle parkeringsplasser. Derfor har man lastbalansering, og det fungerer utmerket. Men Zoe-lading med trafo vil forkludre ganske mye i en slik installasjon. Er det TN-nett er det ikke noe problem. Men dette er avsporing i forhold til tema. Det finnes masse på elbilforum om lastbalansering om man er interessert.

Jeg har IT-nett, og jeg sa ikke at jeg ikke hadde transformator, nøkkelordet her er "stor" og det var det du som brukte først. Zaptec'en har vel trafoen innebygget (i likhet med andre portable ladeløsninger for Zoe), og den henger på en liten krok på veggen. Av fast installasjon i garasjen har jeg kun et lite fordelerskap som splitter kursen fra huset ut i en 16A ladekurs med jordfeilbryter og blått CEE rundstikk, og en 10A kurs med vanlig jordet stikk. Som nevnt tidligere investerte jeg også i en 10A adapter som erstatter rundstikket, slik at jeg kan ta med meg Zaptec'en og ha saktelading via vanlig stikk hvis det skulle bli nødvendig, men den har jeg ennå ikke hatt bruk for, og ladekabelen som fulgte med bilen ligger fortsatt urørt i vesken sin.

Helt enig i at dette ble en avsporing, så jeg må bare beklage til trådstarter og legger med dette ballen død fra min side. Ønsker dere begge en fortsatt god sommer, og håper den kommende elbileier blir fornøyd med valget sitt uansett hva hun måtte velge :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på torsdag 27. juni 2019, klokken 18:23


Jeg har IT-nett, og jeg sa ikke at jeg ikke hadde transformator, nøkkelordet her er "stor" og det var det du som brukte først. Zaptec'en har vel trafoen innebygget (i likhet med andre portable ladeløsninger for Zoe), og den henger på en liten krok på veggen. Av fast installasjon i garasjen har jeg kun et lite fordelerskap som splitter kursen fra huset ut i en 16A ladekurs med jordfeilbryter og blått CEE rundstikk, og en 10A kurs med vanlig jordet stikk. Som nevnt tidligere investerte jeg også i en 10A adapter som erstatter rundstikket, slik at jeg kan ta med meg Zaptec'en og ha saktelading via vanlig stikk hvis det skulle bli nødvendig, men den har jeg ennå ikke hatt bruk for, og ladekabelen som fulgte med bilen ligger fortsatt urørt i vesken sin.


Ja da er du en av de få heldige som har Zaptec-kabel. Renault har ikke denne i prisliste/tilbehørsliste på sine nettsider lenger. På Zaptec sine hjemmesider står det, "kontakt oss for bestilling", og ryktene sier "dyr". Av 271 Zoe-annonser på finn.no var det 15 som inneholdt ordet Zaptec. Så sannsynligheten er stor for at man ender opp med en trafo på 35kg.

Og sammenlignet med andre ladekladder er Zaptec'en stor.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på torsdag 27. juni 2019, klokken 23:28
Sitat fra: Svein_H på torsdag 27. juni 2019, klokken 18:23


Jeg har IT-nett, og jeg sa ikke at jeg ikke hadde transformator, nøkkelordet her er "stor" og det var det du som brukte først. Zaptec'en har vel trafoen innebygget (i likhet med andre portable ladeløsninger for Zoe), og den henger på en liten krok på veggen. Av fast installasjon i garasjen har jeg kun et lite fordelerskap som splitter kursen fra huset ut i en 16A ladekurs med jordfeilbryter og blått CEE rundstikk, og en 10A kurs med vanlig jordet stikk. Som nevnt tidligere investerte jeg også i en 10A adapter som erstatter rundstikket, slik at jeg kan ta med meg Zaptec'en og ha saktelading via vanlig stikk hvis det skulle bli nødvendig, men den har jeg ennå ikke hatt bruk for, og ladekabelen som fulgte med bilen ligger fortsatt urørt i vesken sin.


Ja da er du en av de få heldige som har Zaptec-kabel. Renault har ikke denne i prisliste/tilbehørsliste på sine nettsider lenger. På Zaptec sine hjemmesider står det, "kontakt oss for bestilling", og ryktene sier "dyr". Av 271 Zoe-annonser på finn.no var det 15 som inneholdt ordet Zaptec. Så sannsynligheten er stor for at man ender opp med en trafo på 35kg.

Og sammenlignet med andre ladekladder er Zaptec'en stor.

Joda, jeg ser den. Jeg fikk også ei slik ladebøtte levert med bilen, men den var det så mye kluss med at forhandleren til slutt ga opp og byttet den ut med en Zaptec kostnadsfritt, jeg betalte kun for den ekstra 10A adapteren. Nå finnes det jo flere andre løsninger på markedet enn disse to (bl.a. den originale hjemmeladeren og andre fastmonterte løsninger), men jeg har ikke noe erfaring med de. Men igjen, dette var en avsporing.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

xyzzy

Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:36
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. juni 2019, klokken 07:35
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:32
Renault Zoe har 5 stjerner hos NCAP, det sier vel sitt.
Stjerner i NCAP er bare relative innenfor klassen. Dvs det hjelper lite å ha 5 stjerner i en minibil og krasje med en 4 stjerners stor SUV.

Men på motorvei er det jo sjelden møteulykker, og sikkerheten er generelt stor, så jeg ville ikke vært for bekymret hvis det er hovedbruksområde.

Av alle argumentene mot Zoe er dette det merkeligste jeg har lest til nå. Satt på spissen skal altså kjøpere av mindre biler bare ignorere NCAP-ratingen, siden den er null verdt hvis man krasjer med en større bil. Det kan alltid komme en større bil, så sant man ikke kjøper seg en tanks...

Poenget her er at trådstarter ønsket en "stor" bil (ikke mindre enn Golf) pga. sikkerhet.

Da er det relevant å påpeke at "størrelse er ikke viktig, se: Zoe har 5 stjerner!" må leses i kontekst av at det er lavere sikkerhetskrav til små biler.


Trekkoppbil

På websidene til Renault finner jeg dette:
"Nye ZOE leveres også med en ny ladekabel for lading i både IT og TN-nettverk og som har både Schuko- (2,1kw) og Type 2- (3,6kw) kontakt."
Det står også at Zoe leveres fra september, og jeg finner ingen pris på den.
Nå finnes det sikkert gamle modeller av Zoe å få tak i, men er det noen grunn til å kjøpe gammel model av Zoe hvis man får en brukt 40kwt Leaf til samme pris. Med bruktbiler følger det ofte med vinterhjul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA