Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil og rullstol

Startet av TunkEL, torsdag 23. mai 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

TunkEL

Takk for at jeg får være med på forumet.
Jeg har fulgt med litt fra tid til annen, men nå trenger jeg litt hjelp.

Fordi jeg har sterkt begrenset rekkevidde til fots, har jeg nylig fått meg en sammenleggbar elektrisk rullestol.
Dette ser ut til å være et veldig bra hjelpemiddel for meg.
Den tar ikke alt for mye plass, men veier nesten 30 kg, og blir for tung å løfte opp i min Skoda Yeti, en bil jeg liker godt.
Denne bilen har høy lastekant og en ganske høy terskel. Det går, men er tungvint
Og jeg må ha med meg sammenleggbare lasteramper for at ryggen min ikke skal få en knekk.
Dermed har jeg begynt å se meg om etter en bil med lavere lastekant.

Jeg har lenge tenkt at min neste bil skal bli en elbil, men er ikke helt sikker. Jeg har derfor noen spørsmål til dere her på Elbilforum, og jeg håper noen kan gi meg noen tips og råd og tanker om dette.

Behov:
* Lav lasteterskel
* Kunne sette meg rett inn, altså ikke ned i en lav bil
* Automatgir som er en selvfølge med Elbil, men ikke andre
* 5-seter
* Kjører svært lite til vanlig, kanskje en mil eller to i uka.
* Av og til kan det være behov for å kjøre til naboby 35 km unna, og så kunne kjøre hjem igjen, helst på en lading.
* En sjelden gang kan det være en lengre tur på ca 20-30 mil, da gjerne i sommerhalvåret.
* For tiden er jeg avhengig av sjåfør siden jeg ikke klarer å kjøre så langt selv
* Det er også mulighet til å byttelåne bil med en sønn ved lengre turer, eller at han kjører meg i sin bil.
* Hengerfeste hadde vært kjekt, men ikke nødvendig, og er uansett neppe aktuelt for rimeligere elbil

Hvilke biler vil dere anbefale meg?
Ev hvilke erfaringer har dere med disse?
Så langt har jeg funnet ut at dette kan være aktuelle biler å se på:
* Peugot Partner Teepe Electric - eller tilsvarende Citroen Berlingo Electric
* Nissan e-NV200
* Men finnes det andre?

Alternativet er en bensinbil med automat, f.eks en VW Caddy.
Eller en Outlander PHEV, men den igjen har høy lasteterskel.
Siden jeg kjører svært lite er det nok best med bensin framfor diesel, har jeg hørt.

Siden jeg kjører lite, regner jeg med å kunne spare en del på å kjøre elbil framfor bensinbil, men hvor mye kan det utgjøre pr år?

Kaptein Sabeltann

Dersom du oppgir omtrentlige mål på rullestolen blir det lettere å kunne gi gode svar. Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med el-biler, men jeg kjører idag en Mercedes B-klasse (bensin)og denne fås jo også som (brukt) elbil. Denne setter man seg "inn" i, slik du beskriver. Rekkevidden er etter hva jeg har lest ikke veldig høy og den kan heller ikke hurtiglades, men den er nydelig å kjøre. Dersom du feller ned baksetene eller eventuelt tilter (noen biler mulighet for dette) dem litt fremover får du  rimelig god lasteplass. Såvidt jeg kan se er det eneste mulige hinderet høyden på rullestolen, men det ser du jo raskt selv hvorvidt går eller ikke... 

TunkEL

Hei og takk for svar.
Jeg har jo kikket også på Mercedes B, men den har som du skriver ikke hurtiglading, som jeg kan tenke meg å ha de gangene det er behov for å flytte bilen (og meg) litt lengre strekk.
Dessuten tror jeg bagasjerommet kan bli litt trangt om det er flere enn meg som skal være med.
Rullestolen, som faktisk har 30 km rekkevidde! heter Eleflex, jeg tror det er model F jeg har.
Målene er sammenslått: 75 cm (H) x 63 cm (B) x 40 cm (D), men det virker litt mer.
Tror også joysticken stikker litt ut foran, dvds i lengden.
Men den veier også nærmere 30 kg. Det merkes.
https://eloflex.se/modeller/modell-f/

Vollis47

Jeg har hatt Nissan eNV200 som varebil og der var ikke lastehøyden så stor. Men det var heller litt å klatre opp for å komme inn i førerstolen. Personbilversjonen har forhåpentligvis samme lastehøyden og kan være et godt alternativ dersom førerplassen passer for deg.  Kanskje vil Kia Soul også være et godt alternativ å vurdere. Den er veldig god å sette seg inn i.

Håper du finner en bil som passer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

cra

Kan stolen "kjøres" når den er sammenslått? Jeg tenker på evt. mulighet for å "kjøre/løfte" den inn bakdør (eller sidedør) vha lastebånd som spoles opp på hjulene, altså å bruke stolens motor som en slags vinsj. Har sett noe lignende brukt i et knipetak for offroadere som står i glatt gjørme, og tente at kanskje samme prinsipp kan benyttes. Evt. med noen 3D-printede gjul som klipses på de originale for å ha spor til reimene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TunkEL

Hei og takk for gode forslag.

Jeg har i dag sett på og så vidt kjørt noen meter med en Partner Teepe med 3 inviduelle bakseter.
Jeg skal prøvekjøre den en av de nærmeste dagene.

Denne virker lovende.
Det var enkelt å vippe rullestolen inn pga lav lastekant.
Forhjulene settes opp på kanten av lasterommet. Da er det enkelt å vippe den videre uten å bruke mye krefter eller slite på ryggen. Se tips 2 her:
https://eloflex.se/om-eloflex/lasta/

Dessuten er lasterommet så høyt at jeg ikke vil trenge å slå sammen rullestolen, selv om jeg kanskje vil gjøre det. Det tar 5 sekunder, så intet problem.
Lasterommet er ikke kjempedypt, men med seter som kan slås ned inviduelt, eller tas ut, blir det greit plass til rullestolen med styreenheten som stikker ut.

Jeg vet at dette er en varebil i utgangspunktet, og ikke samme komfort som en personbil, men det får heller være siden jeg neppe kommer til å kjøre på langtur med denne, i alle fall slik helsa er nå.

Da bør heller ikke rekkevidde være et problem, men det klart jeg skulle ønske det var større batteri i denne bilen. Man må nok være obs særlig på vinterstid, tenker jeg.

Jeg kunne ønsket meg cruisekontroll, men det var en "hastighetsbegrenser" som gjør at hastigheten f.eks kan låses til maks 90 km/t på motorvei.

Jeg har egentlig ikke lyst til å klatre opp selv jeg en gang for lenge siden var bussjåfør og har hatt Toyota HiClass noen år.
Nissan e-NV200 har lengre rekkevidde, men blir dyrere med det og frister egentlig ikke.

God helg

TunkEL

Takk for hjelpen!
Da har jeg hatt Partner Teepe en drøy uke.
Funker flott med min sammenleggbare elektriske rullestol.
Jeg har nå fått større frihet til enklere å komme meg rundt uten å være avhengig av noen til å trille meg i manuell rullestol.

Et lite tips til dere som har HC-kort:
Det er mulig å få fritak for avgift i mange av bomringene rundt byene:

"Kopi av HC-kortet skal sendes til selskapet som administrerer din AutoPASS avtale, altså der du har din hovedavtale, vi bekrefter å ha mottatt dette og dette er nå registrert på din avtale.
Du behøver ikke å sende kopi av HC-kortet til noen andre selskaper.  Du vil nå automatisk få fritak der det er fritak for forflytningshemmede.

Per i dag har man rett til fritak for passeringer i alle bomringer i Norge. Myndighetene har definert Askøypakken, Bergen, Bypakke Bodø og rv. 80 Vikan, Bypakke, Grenland, Førdepakken, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo og Bærum, Trondheim (gjelder kun bomstasjoner som inngår i Miljøpakken), Harstad og Kråkerøyforbindelsen
For mere informasjon om AutoPASS og fritak se også nettside: http://www.autopass.no/om-autopass/fritak

Ved passering i andre AutoPASS-anlegg betaler forflytningshemmede på lik linje med andre trafikanter. Disse passeringene etterskuddsfaktureres."

God sommer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA