Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading på industrikontakt med type 1

Startet av Ansopo, torsdag 27. juni 2019, klokken 21:28

« forrige - neste »

Ansopo


Hei

Vi vurderer å kjøpe en Citröen Berlingo Electric (2017), og lurer på hvordan vi kan lade den hjemme.

Den har Type 1 ladekontakt. I garasjen har vi har en blå industrikontakt på egen kurs, med 32 A. Kursen har jordfeilbryter type A - ikke B.

1)Kan vi trygt lade den hjemme på industrikontakten?

2)Hva slags ladekabel kan vi bruke? ( Denne?: https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1f )

På forhånd takk!  :)
Rediger innlegg

Trekkoppbil

#1
Jeg har pleid å klippe av støpselet på EVSE og bytte til industristøpsel. Dersom det er temperatursensor i støselet, så kan du ikke gjøre det.

Det jeg har fått høre, er at man kan bytte støpsel sjølv på apparatledinger opptil 25A. Om du da kan sette 32A støpsel på et apparat som er på 25A, kjenner jeg ikke til, men det burde være logisk at du da er innenfor 25A.
Men dersom Evse er på 32A, så kan nok ikke hvem som helst bytte støpselet.
Nå kjenner jeg ikke til hvor kraftig likeretter det er på bilen, og hvor stor evse du vil ha.

Du kan også få kjøpt EVSE med industrikontakt, men hvis det er blå trefase, så regner meg med at den må spesialtilpasset.

Evse'r har ulike sikkerhetsmekanismer. Jeg trur alle har mekansime for å gjøre j1772-pluggen spenningslaus når den ikke er plugga i blilen.  Ellers kan det variere hva man har av overspeningsvern, jordfeilbeskyttelse, og det er ikke alltid så lett å forstå hvilke vern som er innebygd i de ulike produktene. Noen har b-vern, og andre har det ikke, så det kan du passe på å kjøpe en som har det, om du skulle unske det.

Du kan prøve å søke etter "type 1 evse cee" eller "evse RCD type b". Av en eller annen grunn har man en tendens til å få flest treff på industrikontakter når man søker på cee, på tross av at jeg tipper schuko er den mest vanlige cee-pluggen på Evser. https://duckduckgo.com/?q=cee+type+1+evse

Argumentene for type-vern, er noen teorier om at dersom det er feil i bilen, så den likeretta strømmen som går mellom likeretter og batteriet i bilen, skulle være kopla feil, så den går ut av bilen og utgjøre fare for nabolaget, så kan man stoppe den med ett type b-vern. Etter det jeg har forstått, så vil en likeretta enfasestrøm svinge med en periode på 100hz, og en jordfeilbryter av type A burde kunne detektere en jordfeil med det mønsteret, men dersom man likeretter en 3-fase, så vil den likeretta strømmen være så glatt at den ikke detekteres av et A-vern. Jeg tviler på at det er noen nevneverdig sikkerhetsrisiko med en type1-bil.
Her er kommentarene fra en produsent: https://www.se.com/th/en/faqs/FA330718/

Det har vært en del diskusjoner om sånne emner tidligere på forumet her. Jeg er usikker på om type b-vern på en enfasebil er mer relevant å diskutere, enn spørsmålet om man bør kjøre med hjelm og vernsko, og om menneskekroppen tar skade av å bevege seg mer enn 30km/t.

Rav4_EV

Hvor trygt det er, kan diskuteres. Men det blir ikke forskriftsmessig uansett.
Kjøp heller en ladestasjon med innebygget B sensor. Blir neppe dyrere.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Enig. Skal stikket benyttes må det utstyres med eget B vern.

Med tanke på at de fleste ladestasjonene nå kommer med det eller tilsvarende innebygget, blir det faktisk rimeligere å erstatte stikket med en ladestasjon enn å utstyre det med b vern og i  tillegg kjøpe en ladekabel som er godkjent for bruk på mer enn 16A kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA