Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen min husker ikke endring av innstillinger

Startet av geear, torsdag 27. juni 2019, klokken 14:55

« forrige - neste »

geear

Har 20.2.1, og bilen husker ikke endring av innstillinger. Det begynte på en tidligere software. Alarmen går alltid på igjen etter å slå den av og en reboot, navidestinasjoner forsvinner ved reboot, auto fold speil går av (har hatt det av i vinter), ladestrøm alltid på maks uansett sted...

Andre som har opplevd?

'17 X.

Vanligvis ikke et problem, siden det sjelden restartes, men med denne sw må jeg restarte daglig. På båt får jeg varsler om at alarmen går, selv om den er slått av... vet ikke om det er reellt eller bare bug.

geear

Ikke bare ved restart det skjer ser jeg nå, satte den på suc og energy-visning. Låste bilen og gikk, to min etterpå så viser appen distance i stedet.

o.b.lix

Min har en slik bug dersom det er flere som bruker easy-entry, da flyttes innstillinger i hytt og pine. Når det er kun jeg som bruker easy-entry, er dette problemet vekke.

Denne bug har vært siden easy-entry kom...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1

Jada, hatt det slik en stund nå. Ved hver restart ser det ut til at den går tilbake til en tidligere lagring av innstillinger. Min mister all history på spotify, innstilt % lading på batteri and the list goes on. En ting som bare har hengt seg og jeg ikke klarer å løse opp i ved restarter er denne grafen over energikonsum de siste 50km og tripteller. Det er totalheng.
Så det er nok sw issues og blir forhåpentligvis rettet ved neste korsvei. Problemet til tesla ang sw er at de fikser en ting så det blir bra, så går det en versjon eller to hvor de skal fikse andre ting, men da er første ting tilbake til start igjen og blitt like dårlig eller verre. Argh, jeg er smått lei alle elementære sw feil..!

geear

#4
Tror ikke noen av oss har på easy entry (madammen og meg altså), men dette gjelder alt mulig. Den påstod plutselig at vi ikke ville ha batteri nok til å nå destinasjon, med 136km på "tanken" og 18km igjen til destinasjon. Restartet mcu og da var den plutselig tilbake i Norge, på et feriehus der vi stod da jeg installerte 20.2.1.
Husker ingenting på noe som helst siden da. Navien har også kun de siste destinasjonene vi brukte der..

k1


Vhagar

Jeg priser meg lykkelig over å ikke ha desse problemene, men jeg undres stadig på hvorfor like biler hardwaremessig har så store forskjeller på software. Vi har vel relativt lik bil (min er produsert en gang mellom sept og utleveringen i slutten av des 2017) og vi er vel på samme software nå men jeg har ingen av desse feilene du nevner. Så har jeg vel muligens andre feil som du ikke opplever.

Dette kan skyldes små endringer Tesla gjør (ukentlig?) i produksjon av sin hardware og valg av komponenter - eller at software som har like versjonsnummer og tilsynelatende like buildnummer faktisk har en lenger (ikke vist) buildnummer string som ikke avslører at det faktisk er ulike builds ute å går som kan være opphavet til de store forskjellene.

Det er jo ikke så greit om bilen ikke kan stoles på når det gjelder rekkevidde. Da må en jo bare se på odometeret (om det virker) og ha i mente hvilket forbruk en har hatt (om det vises) og gjette så best en kan på hvor mye rekkevidde en har. Føler med deg og håper jeg slipper slikt på årets ferietur.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Det var ikke et problem i praksis, visste egentlig at vi var rett ved mål og hadde superladet til nesten full bare noe sånt som 15 mil tidligere, men måtte bruke google maps på tlf to ganger i dag, og det skal være unødvendig.

De har sagt spotify-problemet skal løses "i en fremtidig programvareoppdatering", men det er uaktuelt å vente ute en dato. Også ganske tydelig at dette er noe servicesentrene ikke regjerer over, for de har sendt saken over til kundesupport nasjonalt.

Kan de ikke gi meg en dato så får de bytte hardware. Jeg liker mye Tesla gjør, og spesielt på softwaresiden, men å sende ut uferdig software er ikke akseptabelt. Sånt tærer spesielt på madammen også, siden hun hater duppedingser som endrer seg.  :o

Sjekket alle profilene, ingen har easy entry enablet. Så også nå at den faktisk resetter innstilling på mirror auto fold for hver gang bilen har vært låst-låst opp. Folder ikke på neste forsøk, og det er vel heller ikke en profilinnstilling?

k1

#8
Ok, da tok jeg en factory reset, da jeg var plaget med mye bugs og andre «soft resets» med scrollehjul etc ikke fungerte. Mest irriterende var trips og energy consumption hadde hengt seg.

Factory reset hjalp, og løste tilsynelatende mye (har ikke fått sjekket alt ennå, f.eks spotify hakking og andre ting), men vær obs på at man mister profiles, nye kart (og dermed NoA), trips, homelink, og innstillinger i menyen. Jeg tok bilde av hver screen så det var enkelt å sette opp igjen.
Homelink button forsvant også, men dukket plutselig opp etter 15 min.

Definitivt verdt en factory reset for min del. Har vært så mye heng som nå bare forsvant!

*edit: kart og NoA forsvant ikke allikevel. Dukket opp igjen etter en stund, uten at det har lastet ned noe. Så med andre ord, enda mindre problem å gjøre det egentlig. Angrer på at det ikke er gjort tidligere, for det var faktisk så stor forskjell på bilen nå. Rart det ikke oppfordres til oftere egentlig.

Sjøhyene

Min gjorde factory reset hver gang jeg kjørte en soft reset (scroll wheels). Fant ut til slutt etter mye fram og tilbake med support at det var den tilkoblede USB minnepennen som forårsaket det. Etter jeg fjernet den har det aldri skjedd igjen.
Er visstnok en relativt vanlig bug, som support mente snart skulle bli fikset via SW update.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

geear

Hmm.. får vurderes, men merkelig at ikke Tesla foreslår noe slikt.

På den andre siden er det ganske praktisk (billig) å være på langtur med bil når den stadig glemmer kilometrene vi har kjørt (odometeret resettes plutselig til en verdi det hadde før vi dro fra Norge). Håper den glemmer ladedata for DC-lading også..  :laugh:

Den har iallfall glemt 1000km den siste uka.

geear

Jaja, da har bilen min latt være å logge ca. 2000km kjøring i ferien. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, er det vel noe som heter?  :P

Så nå er spørsmålet, oppdatere sw eller fortsette å leve med en haug med bugs i bytte mot å kjøre med fri kilometer?  :laugh:

1000kwh

Sitat fra: gr på tirsdag 09. juli 2019, klokken 20:06
Jaja, da har bilen min latt være å logge ca. 2000km kjøring i ferien. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, er det vel noe som heter?  :P

Så nå er spørsmålet, oppdatere sw eller fortsette å leve med en haug med bugs i bytte mot å kjøre med fri kilometer?  :laugh:
Jeg tipper at kmstand lagres på en slik måte at denne buggen du opplever ikke faktisk tilbakestiller kmstand.

geear

Den går tilbake til et bestemt punkt hver gang mcu restartes, både lokasjon (tror den er 25 mil unna der den er nå), kilometerstand både i app, i instrumentpanel og på MCU (og teslafi), samt alle andre innstillinger, som musikk, klima, bilinnstillinger. Kan selvfølgelig hende kilometrene dukker opp igjen etter sw update, men det får tiden vise.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA