Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adrenalin-opplevelse

Startet av RuneW, torsdag 27. juni 2019, klokken 14:52

« forrige - neste »

RuneW

Hadde en aldri så liten "adrenalin-opplevelse" i går når jentungen (som har lappen) kjørte vår Model 3. Hun kjørte med AP, men ikke NoA. Vi lå i høyre felt på E6 (blå pil og akkurat ved en innkjøring så kom det en bil som en kule (rød pil).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Den kom såpass fort at bilen må ha oppfattet det som en potensiell sideveis kollisjon for bilen kastet seg til venstre. Det var i alle fall det min datter sa. Jeg ble livredd for trodde det var henne som gjorde manøvren, uten å tenkte på at det kunne komme noen i venstre felt. Men hun mente altså på at det var bilen.

Jeg hørte ikke noen piping og varsler når dette skjedde. Jeg har aldri vært med på at bilen tar over på denne måten før, så jeg har ingen referanser. Gir bilen fra seg varselslyd når slikt skjer? Eller varierer det med situasjonen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OhmPaPa

Har lest om at andre har opplevt tilsvarende og kunnet se hva som skjedde på Sentry-opptak i etterkant. Dette folk i USA.

Har selv en TMX som brått bremset kraftig ned og kjørte helt ut til veikanten da jeg kom rundt en sving hvor en dårlig forbikjøring som kom imot meg i mitt felt nesten ble frontkollisjon. Mener å huske det både blinket rødt og pep alarmlyder da - men ble lettere sjokkert og stoler ikke 100% på hukommelsen.

Morbus

Min TM3 har også styreinngripen uten lyd og varsel. Kan fremprovoseres ved å sakte skli ut mot kanten av veien, da styrer den kort inn mot midten, uten noen varsel annet enn at den markerer kantlinjen på filen jeg kjører i med blått på skjermen.
Dette skjer uavhengig om jeg er på AP eller kjører manuelt.

Sikkert ikke det samme som datteren din opplevde, siden det der hørtes mer dramatisk ut.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk



Toalmar

Var ute for en greie i går. kjørte en vanlig to felts vei hvor det akkurat var utført kantslått, plutselig hyller det i bilen og den tvinger seg selv mot midtlinjen. Jeg kjørt nok litt mot venstre kant for å komme unna et hull og der sto det nok noe gress eller annet buskas litt ut i veien, dette likte ikke bilen og da skjedde dette. Nå vet jeg ikke sjekket innstillingene om det er mulig å slå på eller av lydvarsel. Jeg kjørte da uten AP her
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

RuneW

#5
Sitat fra: Quintilian på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:45
Se her:


https://youtu.be/UK5rzgcgJ5U

Det kan ha vært samme sikkerhetsmekanisme som slo inn i de to tilfellene, men i mitt tilfelle ikke var noen bil som kom over i mitt kjørefelt, bare nærmet seg hurtig. Derfor var det en veldig skummel "phantom hendelse".

Jeg var kanskje litt uklar, men bilen som kom på påkjøringsrampen holdt seg i sitt eget felt. Den kom bare litt "fort nærmere" bilen min. Unnamanøvren skjedde når vi var ca midt på den røde pilen på bildet tipper jeg. Altså lenge før selve "flettefeltet".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA