Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

Rollep

#105
Sitat fra: TorC på fredag 12. juli 2019, klokken 03:17
Etter å ha mottatt siste faktura fra GK er jeg ytterligere mindre imponert av dem nye prisingen. De krever nå 12 kroner for å utstede en faktura som sendes på e-post.

Jeg kan forstå at det er færre reklamasjoner og klaging ved at GK kan tappe min konto for eget forgodbefinnende via Avtalegiro eller lignende løsninger, men seriøse aktører vil ha betalt for de tjeneste de faktisk tilbyr, ikke på feilaktige krav som folk krangler om.

Min siste regning var på 95 kroner, hvorav 12 kroner var gebyr.

Ved at GK i praksis øker prisene med 50% og i tillegg krever 12 kroner for å få lov til å betale er det for meg i fremtiden uaktuelt å bruke GK. At de ikke engang innrømmer meg stakkarslige 100 kroner i kreditt før de sender ut regning er nærmest pinlig. Selv andre halvstatlige aktører som Fjellinjen gir folk mer kreditt enn GK.

Uansett hvor lite kredittverdig jeg er så forventer jeg faktisk at det er mulig å vente til jeg enten har ladet for minst 200,- kroner, eller det har gått minst 6 mnd siden ladingen, før det sendes ut faktura når det krever 12 kroner i gebyr for å få lov til å betale. Jeg har aldri hatt en eneste betalingsanmerkning og har betalt mine regninger, på tross av dette får jeg altså ikke engang 100 kroner i kreditt hos GK. Og det legges til 12 kroner i gebyr fordi jeg åpenbart ikke er kredittverdig for en hundrings.

Jeg må erkjenne at det er uvant å ikke ha kredittverdighet. Og dette er vel kanskje en arv fra GKs opphav der de er i monopol, og derfor ikke kan fungere i et åpent marked.

Fortum har på sin side i langt større grad tilrettelagt for oss elbilister. Jeg er ingen stor tilhenger av Fortum, men de går GK en høy gang.

Jeg nærmest skammer meg over å gi Fortum ros siden de er en utenlandsk aktør, men Fortum er de som har etablert QC der det trengs til en akseptabel pris. GK er pinlig fraværende, og krever hårreisende priser.
Fakturagebyr?

Jeg får være seg faktura på email eller fakturagebyr for den saks skyld.

Sist ladet jeg i 20 minutter og kortet ble belastet med 50 kroner, enklere kan det neppe bli. Nå etter de satt opp prisen har jeg ikke brukt GK og kommer ikke å gjøre det i fremtiden heller.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Zimon

Tror GK mister ufattelig mye kunder nå og er kun "uvitende" brukere om prisene til GK, de som gir F og de som må lade på en GK pga at det ikke er andre tilbydere i nærheten eller at de andre er defekt/opptatt etc. Så tror GK sin økonomi får en skikkelig smell her pga at folk boikotter dem. Eneste muligheten de får til å gjenopprette seg blir å endre prispolitikken tilbake slik på lik linje med fortum og samtidig ha rabatt ordningen sin (den kan nok bestå slik den er nå).
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

goggo

Det var da veldig mye syting her synes jeg...
Vi har i lengre tid fått nytte av at GK har vært "for billig", og nå har de justert prisene slik at de ikke lengre er billigst. Og hva så, da er det jo bare å bytte til de andre leverandørene hvis man kan/ønsker det.

Det blir som å bytte bank hvis man får bedre renter et annet sted - helt OK det, men det er da ingen grunn til å offentlig snakke dritt om den forrige banken bare fordi de ikke er billigst lengre? Eller?

Det fakturagebyret har GK forresten opplyst om for lenge siden, og er lett å omgå ved å legge inn et kredittkort som betalingsmiddel.

Jeg håper indelig at ikke elbil haterne leser denne tråden, da får de nemlig mange nye argumenter de kan bruke i sine hatske ytringer om oss elbilister...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rosstopher

Sitat fra: goggo på fredag 12. juli 2019, klokken 17:42
Det var da veldig mye syting her synes jeg...
Vi har i lengre tid fått nytte av at GK har vært "for billig", og nå har de justert prisene slik at de ikke lengre er billigst. Og hva så, da er det jo bare å bytte til de andre leverandørene hvis man kan/ønsker det.

Det blir som å bytte bank hvis man får bedre renter et annet sted - helt OK det, men det er da ingen grunn til å offentlig snakke dritt om den forrige banken bare fordi de ikke er billigst lengre? Eller?

Nå er jo dette et elbilforum, og vi er i underforumet for "ladeplasser og ladekabler". Det er vel ganske naturlig å diskutere pris på lading her? For å bygge videre på ditt eksempel; hadde vi vært på et bankforum hadde det vel vært naturlig å diskutere priser på banker og hvorfor man bytter?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sylwester

Den kunne sikkert blitt flyttet under ChaDeMo/Combo hurtigladere, men enig med Ross. Greit sted å diskutere prisene til kommersielle aktører.

Hvor kommersielle er egentlig GK? De eies av norske kraftselskap og jeg vil anta at det alene er en fordel i forhold til f.eks. Fortum.
De fleste kraftstasjonen er utvilsomt blitt til med statsstøtte. Hvilke krav ble gjort?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Myrvang

Jeg har e-NV200 som lader på opptil 47 kW opp til 70% SOC og dermed har GK blitt dyrere for meg. Ladet fra 20-82% på 21 minutter til kr 60,15. Med gammel pris ville det kostet meg 55,- Hadde jeg gitt meg etter 15 min ville prisforskjellen vært større.

10 minutter dagen etter kostet meg 32,- mot 25,- med gammel prismodell.

Har også en i-miev som lader utrolig sakte, her vil nok den nye prismodellen være billigere, da jeg typisk får 17-18 kW effekt.

Kommer til å foretrekke Fortum fremover dersom det er ladere fra begge i samme område.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Porsgrunn

#111
Jeg tror at enten vi liker det eller ikke så er GK inne på noe om at prisstrukturen med 2,50 per minutt ikke lenger fungerer optimalt når det fremover blir store forskjeller i bilenes ladehastighet og også hva laderne kan gi av effekt.

Det merkelige med den nye modellen er imidlertid at det i mange tilfeller blir billigere å lade sakte og dyrere å utnytte ladernes kapasitet.

Med den gamle modellen var prisen per kWt om du utnyttet en 50 kW lader fult
    (60*2,5)/50=3kr per kWt
når bilen ladet på 25kW ble det da 6kr og på 15kW 10kr per kWt

Selv sto jeg i januar og ladet med iskaldt batteri på 7kW til kr21,50 per kWt.

Mitt forslag til å få minst mulig av de negative utslagene av både gammel og ny modell er enkel. Istedet for en komplisert prismodell med både tid og kWt pris, bruk en modell med kun kWt pris men med en minimums pris per minutt.

F.eks 4kr per kWt som i mange tilfeller er omtrent det samme som 50kW biler i praksis betalte med det gamle systemet i dag. Det bør også være en minstepris per minutt på 2kr. Dette skulle gi følgende priser.

Mellom 150 og 30kW er prisen 4kr
under 30kW slår minutt prisen inn
Ved 25kW blir prisen 4.80kr
ved 15kW blir prisen 8kr

Det blir fortsatt et klart intensiv til å ikke lade til 100% og enklere å forstå for kundene. Samtidig som prisen fremkommer enkelt og tydelig, uten å måtte bruke kalkulator, vil de også få betalt for den ekstra kapasiteten lynladerne kan gi.

Joltus

At å lade sakte blir billigere trenger ikke være så sjokkerende egentlig. Siden effektleddet kan spille en stor rolle her. Er nok billigere for gk å levere 30kw enn 150.

Amatøren

#113
Mange måter å legge prisstrategi på.

Maingau Energie hadde kW pris og så påslag med minutt pris når man sto lenger enn 60 minutter på DC lading og 240 minutter på AC lading. Ser nå på nettsiden deres at det er borte.


Man kan ha noe som eksemplene viser:

  • kW pris, øker med 50 % når batteriet når 80 % og øker med 100 % når batteriet når 90 %.
  • kW pris, + 2,50/min når batteriet når 80 % og + 5,00/min når batteriet når 90 %.
  • kW pris, øker med 50 % når batteriet når 80 % og øker med 100 % når batteriet når 90 %. Så 10,00/min ved 100 % (parkeringsgebyr).
  • kW pris, + 2,50/min når batteriet når 80 % og + 5,00/min når batteriet når 90 %. Så 10,00/min ved 100 % (parkeringsgebyr).
  • kW pris, øker med 50 % etter 45 min og øker med 100 % etter 60 min.
  • kW pris, + 2,50/min etter 45min og + 5,00/min etter 60 min.
  • kW pris, øker med 50 % etter 45 min og øker med 100 % etter 60 min. Så 10,00/min når batteriet når 100 % (parkeringsgebyr).
  • kW pris, + 2,50/min etter 45 min og + 5,00/min etter 60 min. Så 10,00/min når batteriet når 100 % (parkeringsgebyr).

Da føler folk at de får det de betaler for, veldig forutsigbart opp til 80 % (ikke så veldig vanskelig over 80 %) samt at da stimulerer det folk til å flytte seg og ikke blokkere lader unødvendig.

De som ha mer enn 80 % kan få det, men det koster der etter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TorC

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 21. juli 2019, klokken 03:10
Det merkelige med den nye modellen er imidlertid at det i mange tilfeller blir billigere å lade sakte og dyrere å utnytte ladernes kapasitet.

Med den gamle modellen var prisen per kWt om du utnyttet en 50 kW lader fult
    (60*2,5)/50=3kr per kWt
når bilen ladet på 25kW ble det da 6kr og på 15kW 10kr per kWt



Nja... Det er bare sammenliknet med gammel modell. Fortsatt er det billigere per kWh dess raskere man lader. (Det sier seg egentlig selv. Så lenge det er minuttprising så vil prisen per kWh være lavere hvis du bruker kortere tid på trykke det inn i batteriet).

Ifølge mine data så er den nye modellen priset lavere per kWh ved lading lavere enn 26 kW, men er priset høyere per kWh ved lading på 26 kW eller mer.

Så dette er med andre ord en gavepakke til trilling-eiere, og de som lader over 80% SOC, men en solid økning i pris for alle oss andre.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Porsgrunn

Grønn kontakt sin begrunnelse var jo at de trengte en modell som virket både for eldre biler og de nye som kan utnytte lynladerne de setter opp.

Det blir da merkelig å lage et system som oppfordrer til å lade sakete og mer enn du trenger, det er ikke bra for verken fortjenesten eller kundemassen generelt.

Systemet jeg foreslo mener jeg er et godt kompromiss som bør fungere både for bilparken frem til nå, bilene som kommer, lynladerne og Grønn Kontakt sin bunnlinje. Effektavgift får de nok ikke noe mindre av om noen lader sakte, da det alltid er noen innom som ikke gjør det og utløser den allikevel.

Grønn Kontakt har jo frem til nå vært en seriøs aktør som har vært opptatt av at prismodellen også skal sørge for god utnyttelse av infrastrukturen. De må ikke glemme det å gi "gavepakker" for å lage unødig ladekø, derfor håper jeg de revurderer den nye prismodellen.

Nordlands

Sitat fra: Orbit på mandag 08. juli 2019, klokken 19:27
Maks rabatt er nå senket til 20%, så du har ikke mer å hente der.....
Jeg ser det skulle gjelde fra 1.juli, men jeg har likevel fått rabatt etter gammel struktur på min lading i juli, dvs. 20 % før 500 kr og 30 % på min siste lading forrige uke etter jeg hadde passert 500 kr.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Olee

Ladet trillingen i 15min på AC her om dagen. Fikk 0,71kWh og en pris på 0kr? Ladet jeg ikke nok, eller er det gratis å lade så sakte?  ;D

Orbit

Alt under 1kWh er gratis hos GK. Regnes som lading som har feilet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

Det har jeg lurt på lenge. Kona sier hun setter bilen på lading når hun er på Sandvika senter og handler, men veldig få har blitt trukket for det. Dette forklarer det :-)

Hyggelig dette da, men 1kWh-grensen brukes nok rundt baut og er mer riktig på hurtiglading.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA