Etter å ha mottatt siste faktura fra GK er jeg ytterligere mindre imponert av dem nye prisingen. De krever nå 12 kroner for å utstede en faktura som sendes på e-post.
Jeg kan forstå at det er færre reklamasjoner og klaging ved at GK kan tappe min konto for eget forgodbefinnende via Avtalegiro eller lignende løsninger, men seriøse aktører vil ha betalt for de tjeneste de faktisk tilbyr, ikke på feilaktige krav som folk krangler om.
Min siste regning var på 95 kroner, hvorav 12 kroner var gebyr.
Ved at GK i praksis øker prisene med 50% og i tillegg krever 12 kroner for å få lov til å betale er det for meg i fremtiden uaktuelt å bruke GK. At de ikke engang innrømmer meg stakkarslige 100 kroner i kreditt før de sender ut regning er nærmest pinlig. Selv andre halvstatlige aktører som Fjellinjen gir folk mer kreditt enn GK.
Uansett hvor lite kredittverdig jeg er så forventer jeg faktisk at det er mulig å vente til jeg enten har ladet for minst 200,- kroner, eller det har gått minst 6 mnd siden ladingen, før det sendes ut faktura når det krever 12 kroner i gebyr for å få lov til å betale. Jeg har aldri hatt en eneste betalingsanmerkning og har betalt mine regninger, på tross av dette får jeg altså ikke engang 100 kroner i kreditt hos GK. Og det legges til 12 kroner i gebyr fordi jeg åpenbart ikke er kredittverdig for en hundrings.
Jeg må erkjenne at det er uvant å ikke ha kredittverdighet. Og dette er vel kanskje en arv fra GKs opphav der de er i monopol, og derfor ikke kan fungere i et åpent marked.
Fortum har på sin side i langt større grad tilrettelagt for oss elbilister. Jeg er ingen stor tilhenger av Fortum, men de går GK en høy gang.
Jeg nærmest skammer meg over å gi Fortum ros siden de er en utenlandsk aktør, men Fortum er de som har etablert QC der det trengs til en akseptabel pris. GK er pinlig fraværende, og krever hårreisende priser.