Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

Orbit

Maks rabatt er nå senket til 20%, så du har ikke mer å hente der.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

Jeg har ca, 40kW de fleste gangene jeg hurtiglader kun 1 gang. Lader 50% kapasiteten så ca. 30 minutter. Fortum blit 75kr. GK blir 93kr. 18kr å spare på å velge nærmeste Fortum isteden.

Jeg som har rapidgate-Leaf vil lade muligens GK på vei hjem fra Gøteborg. Da har jeg jevnt under 25kW på de 2 siste ladestoppene, men jeg regner at jeg muligens maks sparer 20kr på de 2 siste.

I praksis betyr det at å bruke GK så mister jeg litt i starten og får det tilbake på slutten. Er man grisk nok og har muligheten kan man velge Fortum i starten og GK i slutten og ende opp med en 5% rabatt. Jeg lader ikke engang så ofte at GK-rabatten gir meg noe.

Jeg tror jeg kommer til å velge "billigst", men ikke på bekostning av lokasjonen. En ladestasjon optimalt plassert i forhold til rekkevidden på den strekningen er viktigere for ladetidene enn diffen i den prisen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joen

Hei
Jeg forstår at grønn kontakt og evt andre må ha positiv fortjeneste på sine tjenester. Elbil andelen har jo vært liten, og investeringskostadene store.

Men syns økningen er litt brutal (sett i henhold til utnyttelse av standard maks hastighet  50kwh)
Min tanke er at kWh andel er blitt for stor, mens tidsandel kunne heller ha vært mere utslagsgivende (hindre opptatt lader)

Grønn kontakt vil trolig miste en del omsetting i sommer - høysesong.

Tror bonus system, samt coop utbytte, krever høyere priser for å holde ønsket fortjeneste.

Jeg bestilte også via grønn kontakt app, Los ladestrøm. Her føler jeg meg lurt av G. K.   Var på bestillings infoen opplyst om spotpris + 3,75 øre påslag. +19kr i mnd.   Inkl. Gratis gratis fornybar energi i 3 mnd.
Var lite mere info i vilkårene du måte godta før bestilling.
Etter å ha fått los ladestrøm. Er påslaget virkelig 5,95 øre/kWh. Og viser seg at fornybar tjenesten som er obligatorisk videreført koster 1,90kr pr dag etter 3mnd. Blir svindyrt.

🤔

knute

#93
Sitat fra: Joen på mandag 08. juli 2019, klokken 21:28
Og viser seg at fornybar tjenesten som er obligatorisk videreført koster 1,90kr pr dag etter 3mnd. Blir svindyrt.
🤔

Jeg hadde akkurat kontakt med LOS kundeservice med spørsmål rundt opprinnelsesgaranti på LOS Ladestrøm, og fikk som svar:

Sitatom du skulle ønske å si opp opprinnelsesgarantien etter de 3 første mnd så er dette fult mulig.
Det er ikke noe krav om at du må ha dette produktet med videre, men den må være med når du tegner avtalen.

Har du derimot NAF Strømavtale, som også leveres av LOS, så er det obligatorisk med opprinnelsesgarantien.

Edit:
Vilkårene på los.no sier det er obligatorisk med opprinnelsesgaranti på NAF Strømavtale, mens nettsida til NAF sier "Etter tre måneder kan du selv velge om du vil fortsette for kr 1,– per dag."

Det skal ikke være enkelt ...
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Rosstopher

Sitat fra: sylwester på mandag 08. juli 2019, klokken 21:17Er man grisk nok og har muligheten kan man velge Fortum i starten og GK i slutten og ende opp med en 5% rabatt. Jeg lader ikke engang så ofte at GK-rabatten gir meg noe.

Man er vel ikke grisk av å "fylle" der det er billigst? Man gjør jo det samme med bensin, altså fyller der det er billigst uavhengig av kjede.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sylwester

#95
@Rosstopher
Er ikke det et krav å være noe grisk/gjerrig for å være prisbevisst?

Jeg tror de fleste er villig til å spare penger hvis det kan måles opp mot det jobben de må gjøre for å finne det rimeligere tilbudet og bruke de isteden. Typisk vet leverandører dette så at de har litt dyrere prisen får ikke folk til å skifte. Det skal bli spennende å se om dette vil virke for GK. BKK er den eneste hittil med andre priser og de har vel sluttet med startavgiften sin.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rosstopher

Sitat fra: sylwester på tirsdag 09. juli 2019, klokken 03:54
@Rosstopher
Er ikke det et krav å være noe grisk/gjerrig for å være prisbevisst?

Jeg tror de fleste er villig til å spare penger hvis det kan måles opp mot det jobben de må gjøre for å finne det rimeligere tilbudet og bruke de isteden. Typisk vet leverandører dette så at de har litt dyrere prisen får ikke folk til å skifte. Det skal bli spennende å se om dette vil virke for GK. BKK er den eneste hittil med andre priser og de har vel sluttet med startavgiften sin.

Tja. Hvis man bruker mye tid og energi på å skaffe seg et utall rabattordninger og tar skikkelige omveier for å fylle på det billigste stedet kan man vel kalles grisk/gjerrig. Å stoppe og lade der man vet det er billigere vil jeg sammenligne med at to bensinstasjoner ligger ved siden av hverandre og man stopper der det står laveste pris på plakaten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

goggo

Hmm, nå må jeg visst gå i meg selv her: Er jeg grisk eller gjerrig eller prisbevisst? :)

Uansett - inntil nå har jeg valgt GK, først og fremst på grunn av pris men også på grunn av gode lokasjoner på Circle K stasjoner. Nå forsvinner begge disse argumentene for å bruke GK...

Vel vel, jeg har i alle fall bestemt meg for å bruke Gk en måned til, så får jeg litt reelle data for å sammenligne nye og gamle priser med min Soul EV. 
Egentlig håper jeg vel på at Circle K bygger massivt ut og introduserer volumrabatter for lading eller gode tilbud på søtpotet-chips og veggieburgers for oss elbilister :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sylwester

Jeg mente ikke noe negativt med det. Jeg er selv grisk / gjerrig. Bytter leverandør av tjenester oftere en snittet.
Da jeg fylte bensin var det rimeligere på søndag etter 20:00, men jeg var frustrert over at selv innenfor samme bensinkjede varierte prisene flere ganger om dagen. Å kjenne prisen til 4 leverandører og velge på leverandør er nok mye enklere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Valgte gk nedover E39 utelukkende fordi fortum økte prisene der.

Har da ingen annen grunn? Og var ikke interressert i å støtte opp om prisøkningen. Fortum ble kun valgt i nøden.

Espen Hugaas Andersen

#100
Jeg ville skilt på grisk og gjerrig. Å være grisk handler om å berike seg selv på bekostning av andre, mens å være gjerrig handler om å spare penger på bekostning av sin egen (og sin families) velferd.

Jeg er helt klart litt gjerrig. Ikke veldig grisk.

Jeg vil si at om man f.eks kjører 50 km ekstra for å spare litt penger på strøm, så er man gjerrig. Eller om man finner en gratis Schuko og står der i 10 timer mens familien sitter i bilen, i stedet for å betale for hurtiglading, så er man gjerrig. Mens går man for en billigere hurtiglader som er like rett nedi gata fra en dyrere hurtiglader, så er man bare prisbevisst.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

@Joltus Var Fortum-prisen 4kr/minuttet?
Da er nok GK fremdeles billigst for 50kW. Break even-ladehastoghet mot 4kr er (4-1,25)*60/2,9 = 56,89kW.Ved typisk 37kW snitt er GK-prisen 2,9*40/60+1,25 = 3kr/minuttet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

#102
Ja fortum kjører 4 kr minuttet langs E39 fra Ålgård.

Blir lyse/bkk som blir foretrukket fremover nå. Men er ikke så mange av de nedover... Så gk er vel fortsatt eneste valget.

TorC

Etter å ha mottatt siste faktura fra GK er jeg ytterligere mindre imponert av dem nye prisingen. De krever nå 12 kroner for å utstede en faktura som sendes på e-post.

Jeg kan forstå at det er færre reklamasjoner og klaging ved at GK kan tappe min konto for eget forgodbefinnende via Avtalegiro eller lignende løsninger, men seriøse aktører vil ha betalt for de tjeneste de faktisk tilbyr, ikke på feilaktige krav som folk krangler om.

Min siste regning var på 95 kroner, hvorav 12 kroner var gebyr.

Ved at GK i praksis øker prisene med 50% og i tillegg krever 12 kroner for å få lov til å betale er det for meg i fremtiden uaktuelt å bruke GK. At de ikke engang innrømmer meg stakkarslige 100 kroner i kreditt før de sender ut regning er nærmest pinlig. Selv andre halvstatlige aktører som Fjellinjen gir folk mer kreditt enn GK.

Uansett hvor lite kredittverdig jeg er så forventer jeg faktisk at det er mulig å vente til jeg enten har ladet for minst 200,- kroner, eller det har gått minst 6 mnd siden ladingen, før det sendes ut faktura når det krever 12 kroner i gebyr for å få lov til å betale. Jeg har aldri hatt en eneste betalingsanmerkning og har betalt mine regninger, på tross av dette får jeg altså ikke engang 100 kroner i kreditt hos GK. Og det legges til 12 kroner i gebyr fordi jeg åpenbart ikke er kredittverdig for en hundrings.

Jeg må erkjenne at det er uvant å ikke ha kredittverdighet. Og dette er vel kanskje en arv fra GKs opphav der de er i monopol, og derfor ikke kan fungere i et åpent marked.

Fortum har på sin side i langt større grad tilrettelagt for oss elbilister. Jeg er ingen stor tilhenger av Fortum, men de går GK en høy gang.

Jeg nærmest skammer meg over å gi Fortum ros siden de er en utenlandsk aktør, men Fortum er de som har etablert QC der det trengs til en akseptabel pris. GK er pinlig fraværende, og krever hårreisende priser.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Foreslår du gjør som jeg gjorde da jeg fikk en faktura som var påført fakturagebyr som jeg synes var uhørt. Jeg spesifiserte tilsvarende beløp som betalinggebyr og trakk fra beløpet på fakturasummen. Hørte aldri noe mer....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA