Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. juli 2019, klokken 05:53
Problemet er at laderen ikke er tydelig nok merket slik at en ser ytelsen som tilbys idet man nærmer seg 'pumpen'
Ja, dette merkelig. På bensinstasjoner er det jo tydelig merket med diesel og bensin, og folk greier stort sett å velge rett. Burde ikke være vanskeligere på ladestasjoner. Klart, er det kun lynladere så er jo problemet borte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. juli 2019, klokken 06:57
Laderne bør merkes noe tilsvarende av dette: https://cleantechnica.com/2019/07/01/teslas-nanochargers-deliver-250-kw-charging-1722-km-hr-today/

Kan virke som det er dette Tesla vil gjøre fremover.

Det er bra, men en standard fargekode hadde gjort seg - på samme måte som fargekoder er i bruk for fossilt drivstoff. Har nevnt det før og synes at alle 'pumper' bør fargekodes og at samme fargekode burde klistres på innsiden av ladeluken. Dermed skulle det være enkelt å velge rett 'pumpe' for din bil.......

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. juli 2019, klokken 07:07Det er bra, men en standard fargekode hadde gjort seg - på samme måte som fargekoder er i bruk for fossilt drivstoff. Har nevnt det før og synes at alle 'pumper' bør fargekodes og at samme fargekode burde klistres på innsiden av ladeluken. Dermed skulle det være enkelt å velge rett 'pumpe' for din bil.......
Tror kanskje teknologien vil endre seg for raskt til at det gir mening. Innen man blir enig, så kan det hende alle elbilene bør ha samme farge, ettersom alle støtter f.eks 300 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#79
Fargekoding blir forsåvidt heller ikke spesielt logisk i alle situasjoner. Si man har en bil som kan motta 200 kW (f.eks blått), og så kommer man til en ladestasjon med 5 ladere på 50 kW (f.eks grønt), og 4 ladere på 350 kW (f.eks rødt). Skal man da plugge inn rødt mot blått eller grønt mot blått?

Det blir riktigere og mer logisk å merke laderne med effekt, og så kan man heller ha en beskjed på innsiden av ladeluken, ala:

SitatMaks 200 kW

Denne bilen kan maks motta 200 kW hurtiglading. Det er ikke farlig å plugge inn på ladestasjoner som kan gi mer enn dette, men man vil ikke motta mer enn 200 kW. Plugger man inn på ladestasjoner som gir mindre enn 200 kW, så vil bilen lade med redusert hastighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Kanskje like greit å bare skrive bilmodellene på laderen slik man gjorde med dekktrykk før.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zimon

Det absolutt enkleste for leverandører er å merke laderne med maks effekt de kan gi. F.eks 1x50kW, 1x150kW eller om kombo/duo mulighet "1x150kW / 2x75kW".  Sette stort klistremerke på toppen eller skilt på toppen av laderen eller "skruret det står i. Folk flest vil fort lære seg at sin bil klarer å dra 50, 70, 100, 150, 250kW etc og vet da hvilke ladere de bør bruke. Enkelt for forbrukere og enkelt for ladeoperatører. Dermed trenger man ikke "fargekode" ladere og biler som igjen blir fort uoversiktelig når det kommer enda flere høy effekt ladere med nye verdier, f.eks 280kW, 400kW, 500kW, 750kW etc etc(selvsagt bare random, men ikke utenkelig at det kommer enda mer enn 350kW ladere også i fremtiden! Jeg ser for meg ladestasjonen som klarer å levere kanskje opp til 1000kW eller enda mer hvor laderene får sine egne batterier eller store kondensatorer som tar til seg energi og når noen kommer å plugger til en ultra-høy-effekt bil som kanskje klarer 1000kW  så lades bilen opp på 5 min eller noe, så når bilen kobles fra så starter laderen å lade seg selv opp til neste kunde. Klart dette er litt off topic og langt frem i tid, men skulle ikke forundre meg om vi ser noe lignende etterhvert.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Burger

Tror Zimon har rett her, samt om det kunne komme på display hvor 'godt' eller økonomisk man fikk utnyttet laderen.

"Du kunne ha spart 35 kroner ved å lade på en 50kw lader"
"Du måtte stå 15 minutter lengre enn du hadde valgt en 150kw lader"

Eller grønn, gul og rød
Grønn : Du utnyttet laderen optimalt.
Gult : Laderen er for kraftig for bilen din.
Rød : Laderen er for svak for bilen din.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

 :+1:

GK undervurderer nok brukerne sine, og tror de ikke kan (læres opp til å) forstå lading. Og uansett om det bare er oss "ladenerder" som forstår kW, så forstår de pris. Ref bensin, så fyller de aller fleste 95-oktan fordi denne er billigst, selv om prisforskjellen til 98 er veldig liten. Tror de færreste i praksis vet om 98-oktan i det hele tatt er et bedre valg (noen biler får lavere forbruk, og sparer derfor inn prisdifferansen - noen får mer effekt) for sin bil, men holder seg til der de kan spare noen få prosent på literprisen!

Ikke alle ladere har display, men en løpende kr/kWh på skjerm (eller app) tror jeg hadde fått de fleste til å forstå både at de ladet på en ugunstig lader, ladet til for høy SOC, eller med ugunstig batteritemperatur. Hvis en er vant til 3kr/kWh på hurtiglader, vil alle forstå det ikke er gunstig å lade når prisen på skjermen stiger til 10-20-30 kr/kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2019, klokken 16:47
:+1:

GK undervurderer nok brukerne sine, og tror de ikke kan (læres opp til å) forstå lading. Og uansett om det bare er oss "ladenerder" som forstår kW, så forstår de pris. Ref bensin, så fyller de aller fleste 95-oktan fordi denne er billigst, selv om prisforskjellen til 98 er veldig liten. Tror de færreste i praksis vet om 98-oktan i det hele tatt er et bedre valg (noen biler får lavere forbruk, og sparer derfor inn prisdifferansen - noen får mer effekt) for sin bil, men holder seg til der de kan spare noen få prosent på literprisen!

98 oktan-pumper er jo snart sjeldnere enn 350kW hurtigladere ;) Ingen av de 7 bensinstasjonene som ligger i grei avstand fra oss fører 98 oktan lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Bare å konstatere at prisen for hurtiglading av min i3 på Grønn Kontakt har økt med 35% og er dermed det desidert dyreste alternativet i mitt nærområde (Nord-Jæren)

Dermed datt de langt ned på listen over mine foretrukne leverandører som nå blir:

1) Lyse / BKK
2) Circle K
3) Fortum
4) Ionity
5) Grønn Kontakt
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Mateusz

Er det billigst eller best å lade hos lyse/bkk? Bare nysgjerrig. Aldri ladet der
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

siddis86

Sitat fra: Rollep på mandag 08. juli 2019, klokken 14:51
Bare å konstatere at prisen for hurtiglading av min i3 på Grønn Kontakt har økt med 35% og er dermed det desidert dyreste alternativet i mitt nærområde (Nord-Jæren)

Dermed datt de langt ned på listen over mine foretrukne leverandører som nå blir:

1) Lyse / BKK
2) Circle K
3) Fortum
4) Ionity
5) Grønn Kontakt

Over 30% på Ioniq også. Ganske voldsomt fra en dag til en annen. Aldri prøvd Circle K eller Ionity, men med prisen Fortum har satt mellom Ålgård og Mandal, faller disse godt på min liste. Grønn Kontakt sine nye ladere har heller ikke lange nok ladekabler hvis de ikke står på siden og er derfor uaktuelt her i gården.
Aldri opplevd ødelagte ladere hos Lyse. Lange kabler og ladebonus, samt tilgjengelighet og beliggenhet her i Stavanger/Sirdal gjør at dette er min foretrukne hurtigladeleverandør, men ting endres jo kjapt i disse dager.

Rollep

Sitat fra: Matheus på mandag 08. juli 2019, klokken 15:19
Er det billigst eller best å lade hos lyse/bkk? Bare nysgjerrig. Aldri ladet der
Her i Stavanger området syns jeg Lyse er både billigst og best. God økning i antall ladestasjoner de siste årene, de har lange kabler og har aldri opplevd noe tull eller problemer med å få startet lading eller lignende. Dessuten får man som strømkunde både rabatt og ladebonus.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Nordlands

Resultat på 4 ladinger siste 2 dager med GK, 520 kroner for totalt 121 kWh = 4,3 kr/kWh. Den siste ladingen med 20% kostet 3,5 kr/kWh. I tillegg kommer 8% bonus med Coop.

Jeg ladet også litt med Fortum til 3,1 kr/kWh uten rabatt, kommer kanskje ned på det med GK totalt sett denne turen når jeg får 30-40% på returen.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA