Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

stefse

#60
Det er komplisert, og det burde som en nevner lenger oppi her, være lovpålagt ikke bare med indikering av øyeblikkseffekt, men også pris og totalsum.

Tror de aller fleste er enig i at det viktige er å utnytte infrastrukturen og bilen riktig, og at en dermed må ha en mekanisme som demotiverer til bruk av "feil" lademetode og feil lader.
Altså både okkupere 150kW ladere med 1.gen eGolf, og okkupere 50kW ladere i timesvis med større biler.

DC lading med effekter under 1/5 av det bilen klarte på max bør man også få over på egnede AC uttak dersom folk insisterer på å lade til 100%.
Det handler ikke bare om å lage en sinnrik prismekanisme, men å gjøre folk opplyste nok til å legge seg til gode ladevaner, som også belønnes i form av prisen man betaler.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mr Oizo

Mange skriver om "lading av Leaf på 150 kW ladestasjon"
Spørsmålet mitt er, finnes det EN eneste 150 kW stasjon i Norge med CHAdeMO?

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

SteniX

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:10
Kan ikke noen lage en app som gitt bilmodell og batteri % sier hvor det lønner seg å lade?  8)

Er ikke noe god appcreator men har laget en simpel beregningsmodell i Excel som viser differansen på ny og gammel prismodell hos GK. Finn en typisk ladeøkt i appen og fyll inn gule felt for å se hva omleggingen betyr for deg. Rød diff er høyere pris og grønn lavere. Allerede utfylte verdier er en 1. Gen eGolf.

https://www.dropbox.com/s/a62wj282g9s2b3s/GK_prismodell.xlsx?dl=0

Kårepåsporet

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. juni 2019, klokken 11:14
Enig. Når jeg ser kvantumsrabatter tenker jeg alltid at varen koster for mye i utgangspunktet, og velger gjerne noe annet.

Får jo ikke kvantumsrabatt på dieselen min, så hvorfor skulle jeg forvente det på strømmen? Det beste er vel å bruke så lite av begge deler som mulig, ikke så mye som mulig. Blir omtrent som når en tar seg i å tenke at det var synd diesel tanken ikke var tommere når en kommer over en hyggelig mandagspris. Ingen logikk, men reelt psykologisk virkning.

Jeg tror rabattordningen til feks GK er et insentiv for at en skal velge GK neste gang også....

xyzzy

Sitat fra: stefse på søndag 30. juni 2019, klokken 23:42
Det er komplisert, og det burde som en nevner lenger oppi her, være lovpålagt ikke bare med indikering av øyeblikkseffekt, men også pris og totalsum.

Tror de aller fleste er enig i at det viktige er å utnytte infrastrukturen og bilen riktig, og at en dermed må ha en mekanisme som demotiverer til bruk av "feil" lademetode og feil lader.
Altså både okkupere 150kW ladere med 1.gen eGolf, og okkupere 50kW ladere i timesvis med større biler.

DC lading med effekter under 1/5 av det bilen klarte på max bør man også få over på egnede AC uttak dersom folk insisterer på å lade til 100%.
Det handler ikke bare om å lage en sinnrik prismekanisme, men å gjøre folk opplyste nok til å legge seg til gode ladevaner, som også belønnes i form av prisen man betaler.

Å bruke 50 kW i 1.5 time med f.eks. en e-Tron eller i-Pace er ikke feil bruk, det er optimal bruk av laderen: Den leverer maks effekt hele tiden den. Så kan man gjerne si at det burde vært flere og/eller raskere ladere, men laderen blir jo ikke misbrukt slik den blir om noen lader med f.eks. 25 kW eller 5 kW.



xyzzy

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 30. juni 2019, klokken 23:46
Mange skriver om "lading av Leaf på 150 kW ladestasjon"
Spørsmålet mitt er, finnes det EN eneste 150 kW stasjon i Norge med CHAdeMO?

Høyeste som finnes er vel 63 kW - de er koblet på noen av Fortums lynladere. Definisjonen på nedtur må vel være å komme med e-Tronen som kan lade på 150 kW og så se den ene lydladeren (resten er 50 kW) opptatt av en Leaf på ChaDeMo.

stefse

Sitat fra: xyzzy på mandag 01. juli 2019, klokken 08:17
Sitat fra: stefse på søndag 30. juni 2019, klokken 23:42
Det er komplisert, og det burde som en nevner lenger oppi her, være lovpålagt ikke bare med indikering av øyeblikkseffekt, men også pris og totalsum.

Tror de aller fleste er enig i at det viktige er å utnytte infrastrukturen og bilen riktig, og at en dermed må ha en mekanisme som demotiverer til bruk av "feil" lademetode og feil lader.
Altså både okkupere 150kW ladere med 1.gen eGolf, og okkupere 50kW ladere i timesvis med større biler.

DC lading med effekter under 1/5 av det bilen klarte på max bør man også få over på egnede AC uttak dersom folk insisterer på å lade til 100%.
Det handler ikke bare om å lage en sinnrik prismekanisme, men å gjøre folk opplyste nok til å legge seg til gode ladevaner, som også belønnes i form av prisen man betaler.

Å bruke 50 kW i 1.5 time med f.eks. en e-Tron eller i-Pace er ikke feil bruk, det er optimal bruk av laderen: Den leverer maks effekt hele tiden den. Så kan man gjerne si at det burde vært flere og/eller raskere ladere, men laderen blir jo ikke misbrukt slik den blir om noen lader med f.eks. 25 kW eller 5 kW.

Hvis det er en kø med mindre elbiler som står og venter, og den som okkuperer laderen kunne benyttet en lader med mer effekt, så er det "feil" bruk ja. Uheldig dersom prismekanismen gjør at den store elbilen lader billigere over 2 timer, enn hva den ville gjort på 1/2 time på en lader med mer effekt.

Jeg ser argumentene med at effekt skal koste, men når laderen står der så er jo effekten allerede installert. Da blir det feil å ikke bruke den.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: stefse på mandag 01. juli 2019, klokken 10:21Hvis det er en kø med mindre elbiler som står og venter, og den som okkuperer laderen kunne benyttet en lader med mer effekt, så er det "feil" bruk ja. Uheldig dersom prismekanismen gjør at den store elbilen lader billigere over 2 timer, enn hva den ville gjort på 1/2 time på en lader med mer effekt.

Jeg ser argumentene med at effekt skal koste, men når laderen står der så er jo effekten allerede installert. Da blir det feil å ikke bruke den.
Om det er slik at høyeffektladerne står ubrukte pga høyere pris, så er det mer riktig å fjerne en 150 kW lader og sette opp tre stk 50 kW ladere. Effekt bør koste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. juli 2019, klokken 11:01
Sitat fra: stefse på mandag 01. juli 2019, klokken 10:21Hvis det er en kø med mindre elbiler som står og venter, og den som okkuperer laderen kunne benyttet en lader med mer effekt, så er det "feil" bruk ja. Uheldig dersom prismekanismen gjør at den store elbilen lader billigere over 2 timer, enn hva den ville gjort på 1/2 time på en lader med mer effekt.

Jeg ser argumentene med at effekt skal koste, men når laderen står der så er jo effekten allerede installert. Da blir det feil å ikke bruke den.
Om det er slik at høyeffektladerne står ubrukte pga høyere pris, så er det mer riktig å fjerne en 150 kW lader og sette opp tre stk 50 kW ladere. Effekt bør koste.
Mer enn bensin og diesel pr kjørte tur? Er jo snart der du ender opp etterhvert. Og det er nettopp de kundene som ønsker å lade raskt som trenger mest incentiv til å kjøre EL.
Effekten må uansett ut til folk og ladere, skal man få utnyttet svingende naturgitt energi. Da blir det feil å strupe ned effekten og bygge kjipe ladere. Spesielt med midler som uansett bevilges over statsfinansene for å få ned utslippene. Vi er enda i den spede begynnelse på dette, og hvis det blir oppfattet som "dyrt" å hurtiglade blir det bare enda mer argumenter til å beholde, og kjøpe fossil.

Foreslår at det bør koste 1 kr/kwh over 35kW og 2,5 kr pr minutt under denne effetkten. Dersom man aldri oppnår over 35 kW på ladeøkten bør det koste 1,25 kr pr min de første 20 min for å unngå å gjøre livet altfor surt for 1.gen biler.

I tillegg kan man ta et lite oppstartsgebyr på f.eks 25kr på ladere som lader over 100 kw for å minimere bruk av feil lader.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

xyzzy

Sitat fra: stefse på mandag 01. juli 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. juli 2019, klokken 11:01
Sitat fra: stefse på mandag 01. juli 2019, klokken 10:21Hvis det er en kø med mindre elbiler som står og venter, og den som okkuperer laderen kunne benyttet en lader med mer effekt, så er det "feil" bruk ja. Uheldig dersom prismekanismen gjør at den store elbilen lader billigere over 2 timer, enn hva den ville gjort på 1/2 time på en lader med mer effekt.

Jeg ser argumentene med at effekt skal koste, men når laderen står der så er jo effekten allerede installert. Da blir det feil å ikke bruke den.
Om det er slik at høyeffektladerne står ubrukte pga høyere pris, så er det mer riktig å fjerne en 150 kW lader og sette opp tre stk 50 kW ladere. Effekt bør koste.
Mer enn bensin og diesel pr kjørte tur? Er jo snart der du ender opp etterhvert. Og det er nettopp de kundene som ønsker å lade raskt som trenger mest incentiv til å kjøre EL.
Effekten må uansett ut til folk og ladere, skal man få utnyttet svingende naturgitt energi. Da blir det feil å strupe ned effekten og bygge kjipe ladere. Spesielt med midler som uansett bevilges over statsfinansene for å få ned utslippene. Vi er enda i den spede begynnelse på dette, og hvis det blir oppfattet som "dyrt" å hurtiglade blir det bare enda mer argumenter til å beholde, og kjøpe fossil.

Foreslår at det bør koste 1 kr/kwh over 35kW og 2,5 kr pr minutt under denne effetkten. Dersom man aldri oppnår over 35 kW på ladeøkten bør det koste 1,25 kr pr min de første 20 min for å unngå å gjøre livet altfor surt for 1.gen biler.

I tillegg kan man ta et lite oppstartsgebyr på f.eks 25kr på ladere som lader over 100 kw for å minimere bruk av feil lader.

Det skal jo være business i dette - 1 kr/kWh er vel litt mindre enn jeg betaler hjemme. I tillegg til strømkostnadene er det jo en del både investerings- og driftskostnader med en ladestasjon.

Men om prisen er f.eks. 2.50 kr/kWh, pluss 2.50 kr/minutt under 40 kWh burde det jo bli endel fortjeneste på alle bilene.

stefse

Prisene kan økes gradvis, men viktig å starte lavt nå og beholde det slik en stund. Enhetskostnad betyr mye for folk. Se bare på bomringpartiet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Marzo

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 30. juni 2019, klokken 23:46
Mange skriver om "lading av Leaf på 150 kW ladestasjon"
Spørsmålet mitt er, finnes det EN eneste 150 kW stasjon i Norge med CHAdeMO?

En ting er kapasiteten, men mange ladere har nå 3 kabler (2x CCS/75kw) pluss en chademo kabel på 50kw.
Da risikerer man at Leafen står parkert foran denne laderen og tar opp plassen.

Onkel

Det er mulig at Grønn kontakt har solgt ladingen sin for billig tidligere, men det skjule prisøkningen med en gjennom en mer komplisert modell og kalle den enklere er å prøve å lure forbrukerne.

Jeg ser på hurtiglading mest som en tjeneste, og da er det mest naturlig å betale mest for tiden man bruker på laderen.
Dessuten synes jeg godt at en elbil som lader sakte på en lynlader godt kan betale ekstra for fornøyelsen. Det er da ikke vanskeligere å velge riktig lader enn det er å fylle riktig drivstoff på bensinstasjonen?
Audi e-tron 55 levert juli 2019

hELgenen

Jo det er ikke lett å velge rett lader. Du må ut av bilen og lese nøye på laderen for å se hvilken effekt den gir. Siden du allerede har parkert så er det jo fristende å bare lade ivei. Problemet er at laderen ikke er tydelig nok merket slik at en ser ytelsen som tilbys idet man nærmer seg 'pumpen'

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA