Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

elektrolux

Enig. Når jeg ser kvantumsrabatter tenker jeg alltid at varen koster for mye i utgangspunktet, og velger gjerne noe annet.

Får jo ikke kvantumsrabatt på dieselen min, så hvorfor skulle jeg forvente det på strømmen? Det beste er vel å bruke så lite av begge deler som mulig, ikke så mye som mulig. Blir omtrent som når en tar seg i å tenke at det var synd diesel tanken ikke var tommere når en kommer over en hyggelig mandagspris. Ingen logikk, men reelt psykologisk virkning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Skal de ha differensierte priser budre de kanskje vurdere å selge ladestrømmen billigere på dager/tider med lite trafikk. Bensinstasjonene opererer jo med forskjellig pris i løpet av uka.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

DeepFu

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. juni 2019, klokken 11:14
...Får jo ikke kvantumsrabatt på dieselen min, så hvorfor skulle jeg forvente det på strømmen?...
JEG får kvantumsrabatt på dieselen. Bruker CK-kortet når jeg tanker, og får vel en 50-60øre pr liter i rabatt. Og det er jo basert på hvor mye jeg har tanket tidligere (i 2018). Nå skal det sies at dieselforbruket har stupt så kraftig at den rabatten ryker vel i 2020
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Zimon

Slik det var før så var jo GK og Fortum likestilt i pris på lading, men GK hadde fordelen at om man ladet mye i løpet av en måned så begynte man å få rabatter.

F.eks i April så ble det noen turer til hytta for "åpne" den for sesongen + så ned igjen for påskeferie. Da ble lading for meg via GK:
8/4-19 pris 80kr - 0kr rabatt,
9/4-19 pris 65kr - 0kr rabatt,
8/4-19 pris 25kr - 0kr rabatt,
13/4-19 pris 38,25kr - 4,25kr rabatt,
13/4-19 pris 78,75kr - 8,75kr rabatt,
21/4-19 pris 68,50kr - 7,50kr rabatt,

Så for April så sparte jeg 20,50kr enn om jeg hadde brukt Fortum da ladepris per minutt = det samme for begge leverandører.

Nå med ny prissetting så tror jeg GK vil tape prismessig uansett for min del basert på når jeg lader på hurtigladere, forlader alltid hjemme før kjører til lav SOC og så lade opp til 80% +/- før kjøre videre til neste lader. Så blir nok Fortum som foretrukket ladeoperatør for min del!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

TorC

Jeg synes folket her inne bør ta seg en liten tur ned "memory lane" og huske tilbake 3-4-5 år. Da var det eviglange diskusjoner og nær konsensus om at ren minuttprising var urettferdig, og ren kwh også var urettferdig. Eneste rettferdige var en kombinasjon. Nå som GK innfører dette så er det altså folk som klarer å sutre over dette også.

Jeg er ikke noen tilhenger av GK, men i dette tilfelle "kjøper" jeg alle argumentene til Hannisdal fra GK.

Elbil for "massene" har vi ikke hatt lenge nok til at folk er bevisst forskjellen mellom "superhurtiglader" og vanlig hurtiglader, slik man er bevisst vanlig 95 blyfri og disse "super"-bensinen som selges til en høyere pris.

Med ren minuttprising så betaler de som ikke kan lade så fort en høyere pris per kwh enn de som kan lade raskere. Det er urettferdig. Med ren kWh prising så kan folk bli stående og ta opp plassen uten økonomisk tap.

En kombinasjon er helt åpenbart det mest fornuftige.

Om GK har lagt seg på rett prisnivå er en annen sak. Og DER tror jeg GK har bommet stygt. Dette er en reelt svært stor økning for de som kan lage raskt.

Min LEAF klarer sjeldent å lade på over 30 kW over noe særlig tid. Min typiske lading er på snitt ca 25 kW og ca 10 minutter. Tidligere betalte jeg 25 kroner for dette. Nå må jeg betale 12,50 for minuttene og  12,08 for kWh. Totalt 24,54 kroner. Altså en bitteliten nedgang fra idag.

Med Konaen kan jeg lett ta 50 kW og da blir regnestykket et helt annet: 12,50 for tiden og 24,16 for kWh. Totalt 37,66. Mot 25,- idag. Altså en reell økning på over 50%!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Roy Aasen

Blir vel å bruke Forum og BKK, til de eventuelt kommer på samme ideen, noe som muligens ikke tar så lang tid?

Heldigvis så har jeg så lang rekkevidde at jeg "aldri" trenger å bruke annet enn hjemmelading til daglig.

stefse

Tesla er på vei til å innføre noe lignende, så en kombinasjon av enhets og tidspris er nok fornuftig. Men det må gjøres på en lettfattelig måte, slik at en skjønner hva som foregår.
Ladeopplegget gir for lite feedback til brukeren, og det burde vært pålagt med kontroller (justervesenet) og tydelig indikering av hva ladingen koster/kostet.

Synes taxi eksempelet er greit, en betaler for kWh når en lader fort, og pr minutt når en lader sakte. Laderen må indikere hvilken takst som benyttes til enhver tid, også må de for f"#¤s skyld kreke seg til å indikere ladeeffekten altså [kW] som er omtrent det mest interessante ved hele ladingen. Ikke alle biler har dette på skjermen i bilen.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eivhelle

Minuttprising er urettferdig og det er derfor ikke noe galt i at Grønn kontakt endrer prismodell sånn sett. Men det bør ikke være slik at prisen er lavest for de som krever mest av infrastrukturen. Hvorfor skal 150kW lading koste mindre enn lading på 40kW?

Jeg sende en mail til Grønn Kontakt og foreslo følgende endring :

Alle biler skal lade med samme pris pr kWh de første 20 minuttene. Deretter kan man legge til en minuttpris.

Det vil motivere kundene til å ikke okkupere ladestasjonen lenger enn nødvendig, samtidig som prisen vil være mer rettferdig for alle.

Å lade med 150kW har Grønn kontakt priset til 3.4 kr/kWh.


Derfor er mitt forslag at man betaler 3.4 kroner/kWh de første 20 minuttene. Deretter 1.25kr/minutt + 3.4 kr/kWh.

20 minutter er et greit tidsintervall for en liten pause på turen og gir 30-40% ekstra påfyll av energi.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

GOLF-raider

#53
-Når jeg kjører langt med min eGolf (1.gen.) så prøver
jeg å tilpasse hver ladeøkt til ca. 60 % av max (21 kWh).
I mitt hode så blir det å finne en ladestasjon med en
50 kW hurtiglader så snart batteriet er nede på ca 20 %.
Jeg vil gjerne avslutte ladeprosessen på 80 % og kjøre
videre til neste ladeøkt.
-På min bil så er 60 % av ladekapasiteten på batteriet:
21 x 0,6 = 12,6 kWh. Med «eivhelle's» forslag så vil en
ideell ladeøkt for meg da koste 3,40 x 12,6 = 43,- kroner.
Jeg tror neppe at eGolfen min drar så mye effekt som 50 kW
ut av hurtigladeren; heller et sted mellom 25 og 40 kW. Det
betyr at i det tilfellet bilen min drar 39 kW ut av hurtigladeren
så vil ladeøkta for meg vare i ca 20 minutter.
-Derfor vil jeg anbefale at alle hurtigladere i Norge blir
lovpålagt å vise aktuell ladeeffekt gjennom hele ladeøkta.
-Tilslutt vil jeg opprettholde mitt tidligere forslag i denne tråden
om at det er ønskelig med en fast ladepris pr. ladeøkt.
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

xyzzy

Sitat fra: eivhelle på lørdag 29. juni 2019, klokken 09:20
Minuttprising er urettferdig og det er derfor ikke noe galt i at Grønn kontakt endrer prismodell sånn sett. Men det bør ikke være slik at prisen er lavest for de som krever mest av infrastrukturen. Hvorfor skal 150kW lading koste mindre enn lading på 40kW?

Jeg sende en mail til Grønn Kontakt og foreslo følgende endring :

Alle biler skal lade med samme pris pr kWh de første 20 minuttene. Deretter kan man legge til en minuttpris.

Det vil motivere kundene til å ikke okkupere ladestasjonen lenger enn nødvendig, samtidig som prisen vil være mer rettferdig for alle.

Å lade med 150kW har Grønn kontakt priset til 3.4 kr/kWh.


Derfor er mitt forslag at man betaler 3.4 kroner/kWh de første 20 minuttene. Deretter 1.25kr/minutt + 3.4 kr/kWh.

20 minutter er et greit tidsintervall for en liten pause på turen og gir 30-40% ekstra påfyll av energi.

Jeg tror du optimaliserer prismekanismen for feil ting - minst mulig tid per lading, og da med små biler som ikke lader så raskt. Og en vesentlig ting av infrastrukturen som brukes er selve laderen...
Ideelt sett vil vel en ladestasjon fylle så mange e-Tron, i-Pace og Tesla Model 3 som mulig - de fyller mye og raskt (i kWh per minutt), så det blir mer penger av dem.

Pris per kWh er slik jeg ser det best - og om man fyller opp bilen raskt (med høy hastighet), kommer den raskere avgårde slik at andre kan lade. Bra omsetning per minutt stasjonen brukes.

Ulempen med pris per kWh er først og fremst biler som lader langsomt, kanskje spesielt fordi batteriet begynner å bli fullt.

Så hva med en kWh-pris, men legg på minuttpris om man lader under f.eks. 45 kW?


Burger

Sitat fra: xyzzy på søndag 30. juni 2019, klokken 21:24
Så hva med en kWh-pris, men legg på minuttpris om man lader under f.eks. 45 kW?
Begge elbilene mine er uenige i denne. Store og ineffektive batteribiler som etron og ipace bør ikke belønnes med å ta opp plassen i nesten to timer på 50kw laderne så lenge det er mangel på disse.

Minuttprising er det som faktisk er mest effektivt for oss forbrukere så lenge det er mangel på ladeplasser. Det premierer de som lader kun så lenge de trenger. Har man valget mellom flere ladeoperatører så er begge/alle har ledig plass så kan man begynne å snakke om pris.

For operatør så er det best at ladeplassene er utnyttet så nærme 100% som mulig og at det trekkes minst strøm.

For min del så skjønner jeg at det må være lønnsomt å drive ladestasjoner, og er ikke negativ til at ulønnsomme ladere og ladere med høyt trykk får høyere minuttpris for å dekke opp inntjening eller lette på trykket.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amatøren

Sitat fra: xyzzy på søndag 30. juni 2019, klokken 21:24
Så hva med en kWh-pris, men legg på minuttpris om man lader under f.eks. 45 kW?

Det blir urettferdig for de med e-Golf og e-up! (og andre med tilsvarende ladehastighet) da jeg aldri har kommet over 38 kW med de bilene.

Derimot legg til for eksempel 2,- kroner/min når man passerer 80 % og øk til 4,- kroner/min når man passerer 90 %.

Ved fulladet bil (100 %) sett taksten til 10,- kroner/min.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på søndag 30. juni 2019, klokken 22:15

Det blir urettferdig for de med e-Golf og e-up! (og andre med tilsvarende ladehastighet) da jeg aldri har kommet over 38 kW med de bilene.
Urettferdig? Det er jo du som har kjøpt en bil med lav ladehastighet. KW prising + minuttprising omvendt proporsjonal med utnyttelse av tilgjengelig effekt må vel være mest "rettferdig".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof


TorC

Slike justeringer i pris vil være helt umulig for forbruker å forholde seg til. Er prisingen for komplisert så vil de velge en annen operatør.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA