Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 27. juni 2019, klokken 15:07
Grønn Kontakt bør absolutt innføre en prismodell på sine lynladere
etter modell fra Ionity. Der koster det 80 kroner for hver ladeperiode
uansett hvor mange kWh bilen trekker. Den prismodellen skremmer bort
de redneckene som ikke har skjønt tegninga. Da koster det det samme
enten du lader 50 eller 90 kWh inn på batteriet. Det gjør at de som
kan greie seg med en 50 kW-lader ved siden av velger den til
gjeldende pris. Det gjør at man unngår kø på lynladerne. Ellers så
kan jeg tenke meg i framtiden hurtigladere på hhv. 40 og 75 kW hvor
tilkoblingsprisen også kan settes fast. Feks 20 kroner for 40 kW og
40 kr for 75 kW. I mitt tilfelle med 1. generasjons eGolf
(ladekapasitet max 21 kWh) ville det da altid lønne seg å koble
seg på den minste hurtigladeren. På vinterlading trekker bilen min
ikke mere enn noenogtredve kw. Da blir jo ladeprisen mere forutsigbar.
Så tilslutt kan jo «G.K» innføre et system med «NABOLADING». Det går
ut på rabbatert ladepris til de som bor innenfor en radius på ca 1 km
fra ladestasjonen. Det ville gjøre at mange da skipper hjemmelading.
https://www.tu.no/artikler/na-er-det-fastpris-pa-lading-hos-ionity/445471   

Ionitys prismodell er et introduksjonstilbud, og ikke noe som varer.

90 kWh til 80 kroner er ikke akkurat en holdbar forretningsmodell, det er mindre enn jeg betaler hjemme allerede før man tar hensyn til effektavgiften, plassleie og ladeutstyr/vedlikehold/kundeservice.

xyzzy

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:24

Dere som er her inne representerer proff-segmentet av brukerne våre. Dere vet stort sett hva både kWh, CCS og CHAdeMO er, dere har et forhold til hvor fort bilene deres faktisk kan lade, dere vet at det lønner seg å lade på lav SOC fremfor høy, dere vet at kaldt batteri lader treigere enn varmt batteri, ogsåvidere.

Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. I den nye modellen tar vi høyde for dette ved å sørge for fair pris uansett hvilken bil du plugger inn i hva. For å gi et eksempel på hvorfor vi har gjort dette, kan vi se på ladestasjonen vår på Kjellstad i Lier, langs E18 sydgående  rett før Drammen. Her har vi testet ut en 120kW - lader i halvannet år nå. Denne laderen står ved siden av flere 50kW - ladere fra ABB. 120kW - laderen er foliert annerledes, merket med "Superhurtiglader", og priset med høyere minuttpris enn 50kW - laderne ved siden av. Vi ser at mange kunder som lader med lav effekt, velger denne laderen selv om det er ledig på 50kW - laderne. Altså betaler de mer, uten å få mer, selv om det står på laderen at prisen er høyere. Etter å ha undersøkt litt, er den mest sannsynlige forklaringen at mange velger den store, dyre laderen fremfor mindre og billigere ladere i den tro at de da får raskere lading.

Når det gjelder kveldskurset på BI, takker vi for tipset! Vi er naturlig nok klar over at en prismodell også må lønne seg for oss som operatør, noe vi har tatt høyde for uten at vi ønsker å gå alt for langt inn på hvordan. Men for å unngå situasjonen hvor Audien står og venter på en sakteladende LEAF på en 150kW - lader samtidig som det er ledig på 50kW - ladere ved siden av, er løsningen rett og slett å bygge bare 150kW - ladere på stedet. Det vil vi forsøke å gjøre så langt vi kan

Mvh Ole Henrik


Problemet er vel ikke først og fremst at dere innfører en ny, mye mer kompleks modell - men at det er en stor, reell prisøkning på nesten 50% innbakt i den.

Egil Fonn

Ny pris pr time ved snitt hastighet 45kw levert pr time x kr 2,90 pr kw =130.- + 1,25 kr x 60min = 75 kr = sum 205 kr pr time = 4,55 kr. pr kw/t
Gammel pris 60 min x 2,50 pr min = 150 kr pr time = 3,33 kr. pr kw/t
Pris økning = 36,6% i tillegg forsvinner mesteparten av volum rabatten.
Tenkte kjøre elbil på ferie i år, men med disse ladeprisene i tillegg til ladetid og eventuelt lade kø tenker jeg det blir like greit å kjøre diesel bilen.
Grønn kontakt blir etter dette ikke lenger mitt første valg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Lader bilen saktere enn 26kw/t bli de nye prisene lavere enn de gamle pr levert kw/t.
Om vinteren med kaldt batteri kan Grønn Kontakt være førstevalg :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kårepåsporet

Jeg ser fram til min Tesla 3 blir levert. Kr 1,7 per kWt.....
Først kom Fortum med ublu priser, nå kommer GK.
Gla tiden med kortrekkevidde elbil er over!

daktari

Det grunnleggende problemet her er at det er solgt ca 15.000 biler i Norge som kan lade over 80 kW effekt; Model 3, I-pace, e-tron. Så er det 180.000+ biler som lader max 75 kW, de aller fleste av disse max 50 kW. Markedet for lynladere går antagelig ikke rundt og forsvarer ikke investeringen.

Denne prismodellen favoriserer at trege bilene bruker lynladerne. Dermed vil GK få bedre inntjening, selv om de hevder at dette favoriserer de raske bilene. Samme pris på alle ladere gjør at man naturlig vil velge de raskeste laderne, og vi med store batterier må vente på sneglene... Ikke bra.

Vi har tidligere hørt det samme i brev fra Fortum; "bilen din kan lade på alle ladere", "bilen tar ikke skade av å hurtiglade til 100%". Ikke noe oppdragende info for å holde de trege vekk fra de raske laderne dessverre eller heller kjøre videre på 80% SOC for å lade raskere et annet sted.

Modellen til GK er ikke god for noen eiere.

Jeg synes ideen over her med fast startsum som er dyrere for lynladerne er god. De bær også være en tids-straff,  lang ladetid bør gi økt pris for å øke omsetning og redusere kø. Det siste vil ladefirmaene neppe ønske, de tjener jo mest penger når ladingen går som tregest!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rocklobster

Har lenge tenkt på GK som den svake (profilmessig) lillebroren til Fortum. Når Ionity først kom på banen og nå også circleK kommer aggressivt inn synes jeg det er rart at svaret på økt konkurranse er økte priser, med så sterke eiere i ryggen. Lite ambisiøst? Oppkjøpskandidat?

elektrolux

En enklere prismodell kunne vært 2,5 kr/ min på 50 kW ( 89 okt ) og 3.- kr / min på 150 kW ( 95 okt ) "pumpene"

Da ville ikke folket bommet så lett på hvilken ladestasjon de skulle velge.

Det er også viktig at ladestasjonen viser aktuell ladestyrke. Opplever at Lyse sine ikke gjør det, og dermed meget komplisert å forholde seg til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

xyzzy

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. juni 2019, klokken 06:29
En enklere prismodell kunne vært 2,5 kr/ min på 50 kW ( 89 okt ) og 3.- kr / min på 150 kW ( 95 okt ) "pumpene"

Da ville ikke folket bommet så lett på hvilken ladestasjon de skulle velge.

Det er også viktig at ladestasjonen viser aktuell ladestyrke. Opplever at Lyse sine ikke gjør det, og dermed meget komplisert å forholde seg til.

Det du beskriver er jo prismodellen de har i dag - bortsett fra at 150 kW koster 3.5 kr/minutt.

Det de gjør nå er en mer komplisert modell, og en solid prisøkning på eksisterende ladere.... "Øker prisene" er en enklere og mer korrekt beskrivelse enn "Nye priser og raskere ladere". Foreløpig blir jo ting bare dyrere og mer komplisert, ikke raskere.

Når det er sagt: Jeg ser behovet for mer kompliserte modeller enn dagens.

Ionity bygger ut 350 kW-ladere - der er mye raskere enn noen biler tar i dag. En ren minuttpris basert på at man faktisk lader 350 kW blir helt hinsides for alle elbiler som kan kjøpes nå - dels pga. makshastighet, dels fordi makshastigheten bare oppnås på et begrenset intervall av batterikapasiteten.

Pris per kWh gir ikke rett incentiv for langsomme biler til å lade på de langsomme laderne (så lenge ikke alle ladere er lynladere), og oppmuntrer heller ikke til å stoppe ladingen når SOC er såpass høy at hastigheten blir marginal.

En mulighet vil være kWh-pris over 50 kW og minuttpris under - der minuttprisen er høyere enn for hurtigladere. Dagens hurtigladingsmodell er grei nok - den gir i beste tilfelle en pris på 3 kr/kWh, og det er høyt nok.



gigafactory

Ser at det er et betydelig prishopp for bilene som lader nær 50 kW i praksis. Likevel er det vanskelig for meg å tenke på så mye annet enn e-Golf-reklamene :laugh:

Kort oppsummert har ikke GK vært i nærheten av profitabel med det gamle prisregimet og den altfor generøse kvantumsrabatten. Når de nå må ta enda større kostnader for å bygge ut og drifte 150 kW-ladere, så må prisene økes. Spørsmålet er om de økes for mye? Kanskje. Lider noen av dere økonomisk ruin av dette? Nei, men dette er litt som bompenger, i stor grad en psykologisk kostnad.


Tellus

Ser logikken i at vi betaler både for strøm og tid, men dessverre ser det ut som om GK har benyttet sjansen til å kamuflere en betydelig prisøkning bak endret prismodell.

Heldigvis er det konkurranse i markedet de fleste steder i hvert fall.

Amatøren

Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:59
Håper jeg ikke må innom Grønn Kontakt i sommer.
:+1:

Akkurat navigert unna Grønn Kontakt på av (nytt) pris prinsipp på retur fra Billund med e-Golf via Malmø(!). Ventet ikke til 1. juli.

Resymé fra turen kommer senere under e-Golf delen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

xyzzy

#42
Sitat fra: gigafactory på fredag 28. juni 2019, klokken 08:44
Ser at det er et betydelig prishopp for bilene som lader nær 50 kW i praksis. Likevel er det vanskelig for meg å tenke på så mye annet enn e-Golf-reklamene :laugh:

Kort oppsummert har ikke GK vært i nærheten av profitabel med det gamle prisregimet og den altfor generøse kvantumsrabatten. Når de nå må ta enda større kostnader for å bygge ut og drifte 150 kW-ladere, så må prisene økes. Spørsmålet er om de økes for mye? Kanskje. Lider noen av dere økonomisk ruin av dette? Nei, men dette er litt som bompenger, i stor grad en psykologisk kostnad.

Med et forbruk på 25 kWh/100 km koster strøm for 10 km fra GK drøyt 11 kroner, i beste tilfelle.

Det er omtrent akkurat det samme som en bil som bruker 0.75 l diesel per 10 km.

Jeg lader sjelden GK fordi plasseringene ikke har passet meg, men så høye priser (5x strømprisen hjemme) vil dempe overgangen til elektriske biler.

Mateusz

Håper at elbilforeining tar mediedekning om dette prissjokket.
Det kan ikkje bli dyrere å kjøre elbil (hurtiglade) en å kjøre diesel.
Smertegrensa er nådd.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

jkirkebo

Sitat fra: gigafactory på fredag 28. juni 2019, klokken 08:44
Ser at det er et betydelig prishopp for bilene som lader nær 50 kW i praksis. Likevel er det vanskelig for meg å tenke på så mye annet enn e-Golf-reklamene :laugh:

Kort oppsummert har ikke GK vært i nærheten av profitabel med det gamle prisregimet og den altfor generøse kvantumsrabatten. Når de nå må ta enda større kostnader for å bygge ut og drifte 150 kW-ladere, så må prisene økes. Spørsmålet er om de økes for mye? Kanskje. Lider noen av dere økonomisk ruin av dette? Nei, men dette er litt som bompenger, i stor grad en psykologisk kostnad.

De burde heller droppe denne rabatten og en del av de andre. Mer "samme pris for alle"-opplegg. Denne kvantumsrabatten virker negativt på oss som ikke lader så mye på GK pr. måned at vi kommer opp i den, da velger vi heller Fortum isteden. Dermed blir GK sittende igjen med å selge mye ladestrøm til rabattert pris mens Fortum selger til fullpris (som er rimeligere enn GKs fullpris).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA