Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:24


Dere som er her inne representerer proff-segmentet av brukerne våre. Dere vet stort sett hva både kWh, CCS og CHAdeMO er, dere har et forhold til hvor fort bilene deres faktisk kan lade, dere vet at det lønner seg å lade på lav SOC fremfor høy, dere vet at kaldt batteri lader treigere enn varmt batteri, ogsåvidere.

Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. (...)
Og dere avhjelper det med å innføre en sinnrik tariffering som dette?

Dere kan avlese SoC på bilen fra laderen. Bruk det. Innfør flat takst opp til 80-85% og øk prisen når ladefarten begynner å dabbe av, samtidig som det gjerne varsles med lyd og lyssignaler. Folk skjønner ikke bæra av lading sier dere, men akkurat dette må de fleste sjåfører få med seg. Både for å unngå å oppta infrastrukturen unødig, og for å utnytte sin egen bil bedre. Dette går på både samfunnsansvar og business.
Tenk taxameter i en drosje. Det tarifferer på kjørte Km når det går unna, men når man stamper i bytrafikken går man over på å betale for tiden man opptar taxien. Det samme prinsippet kunne vært brukt på hurtiglader.

Det er sikkert fint å bruke kalkulatorene til å beregne alskens tarifferingsmetoder som kanskje kan bli mer rettferdig gitt slik og slik, men folk vil egentlig ha det enkelt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rosstopher

Skjønner godt argumentet om at folk ikke vet bedre, og dermed velger "feil" lader. Det får man nok aldri helt stoppet, men man kan jo i hvert fall redusere det problemet kraftig ved en liten informasjonslapp på laderne, kombinert med fargekoding som er lett å se.
F.eks.:
SitatVIKTIG! LES DETTE!
Dette er en rød superhurtiglader som leverer 150kW.
Ikke alle biler kan dra nytte av denne laderens høye kapasitet.
Dersom du har en av de følgende elbilene kan du lade like raskt og billigere på en grønn lader markert med "50kW":
*liste over elbiler*

Da velger nok mange riktig lader neste gang.

Mange elbileiere er totalt uinteressert i det tekniske rundt lading, og jeg skjønner godt at de lader på "feil" lader. Men alle disse uinteresserte bilistene har klart å lære seg at man velger den grønne pumpa som det står 95 på, så de klarer nok å velge den grønne laderen som det står 50 på dersom de får informasjon som er lett å forstå.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

#17
Jeg er dritt lei alle variantene av ladere der ute - og det blir ikke bedre med denne nye prisstrukturen til Grønn Kontakt. For det første så burde selvfølgelig alle ladere være lovpålagt å vise hvor mange kroner man betaler pr kwh når man står der og lader (antall kwh ladet står jo der - og ladetid står der og tariffen er jo kjent).  Og når man er ferdig så burde selvfølgelig sluttsummen i KRONER vises sammen med pris pr kwh. Videre burde det være stemplet på ALLE ladere hva det typisk koster å lade pr kwh gitt forskjellige lade-effekter. Folk er ikke idioter og dersom de ser at prisen pr kwh går opp når de står der så forstår de jo at bilen lader saktere...så den prisbevisste kunde avslutter selvfølgelig ladingen da. Og dersom de ser at på denne "pumpa" så betaler min bil unødvendig høy pris pr kwh sammenlignet med en annen - så velger man den rimeligste neste gang...Det handler om å informere kunden på en enkel måte. 

En innføring av fargekoder på ladere ville også hjulpet - kundene kunne f.eks få en klistrelapp de satt inn i ladeluken med en farge som var identisk med den hurtigladeren de burde bruke - og så kunne samme kode med typisk minste kostnad pr kwh vises på pumpa
Kanskje grønn kontakt kan starte en kampanje med slike klistremerker og få bransjen til å bli enige om en merke standard? Synes egentlig det er ganske utrolig at slike selvfølgeligheter der bilbransjen og de som leverer ladere ikke har blitt enige om en merkestandard.......

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. juni 2019, klokken 07:46
En innføring av fargekoder på ladere ville også hjulpet - kundene kunne f.eks få en klistrelapp de satt inn i ladeluken med en farge som var identisk med den hurtigladeren de burde bruke
Kanskje grønn kontakt kan starte en kampanje med slike klistremerker og få bransjen til å bli enige om en merke standard? Synes egentlig det er ganske utrolig at slike selvfølgeligheter der bilbransjen og de som leverer ladere ikke har blitt enige om en merkestandard.......

Et klistremerke i ladeluka var et kjempegodt forslag. En enkel lapp med en stor grønn firkant på, og en liten tekst under der det står noe om at bilen kan bruke alle hurtigladere, men at man ikke oppnår noen høyere effekt av å velge rød eller blå lader.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

eivhelle

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:24
Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. I den nye modellen tar vi høyde for dette ved å sørge for fair pris uansett hvilken bil du plugger inn i hva.
Mvh Ole Henrik
Hvorfor antar du at de fleste av kundene dine ønsker å forbli uvitende? Min erfaring er at nye elbileiere er veldig åpne for å lære mest mulig om bilen de kjører. Dette ville dere sett om dere hadde fulgt med på brukergruppene på facebook.

Jeg reagerer også på at du bruker begrepet fair pris for alle. For realiteten er at du også med den nye modellen får lavere pris pr. kWh jo mer effekt du trekker. Altså vil de som gir størst belastning på strømnettet bli belønnet med lavest pris, selv om det er disse kundene som i realitetet utløser den største kostnanden for dere som ladeoperatør. I prinsippet er det helt greit for meg at dere fjerner minuttprising, siden dette er den delen som er urettferdig. Men ved å kun redusere denne i stedet for å fjerne den beholder dere et system som er urettferdig for de som har gammel bil, samtidig som dere svekker motivasjonen for å avslutte lading når man passere 80% SOC. Det kan igjen bidra til dårligere ladedisiplin og unødvendig blokkering av laderene.

Det er viktig å se helheten og ikke bare lage en løsning som tilsynelatende passer for elbilene som kommer de neste årene. Som jeg har nevnt tidligere ville mitt behov for hurtiglading nesten vært eliminert om jeg hadde kjøpt en bil med rekkevidde over 400 km. Ved å presse opp prisen på lading på den bilen jeg har i dag gjør du det mer fristende for meg å bytte til en bil som har rekkevidde nok til at jeg aldri mer trenge å bruke dere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

BJ


Joltus

NOK 250,- - 499,-   10% Volumrabatt
NOK>500,-              20% Volumrabatt

Står i mailen.

Mateusz

 :-1: før var det:
Kr 150 – 300    ÷ 10 %
Kr 301 – 500    ÷ 20 %
Kr 501 – 750    ÷ 30 %
Kr 750 – ∞    ÷ 40 %
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Zimon

Tror at Grønn Kontakt skyter seg selv i beinet her nå! :(

Før var GK min favoritt pga samme prissetting som Fortum, men hadde volumrabatt. Så om jeg stoppet ett sted hvor begge operatører var tilstede og ledige ladere så ville jeg valgt GK uten tvil.

Nå derimot ser det ut til at det blir Fortum som blir min favoritt av det to. Har ikke testet Crikle K og Ionity enda, men det kommer nok det også og spørsmålet er da om GK ender opp som 4de valget mitt.

Skjønner at de ønsker å gjøre noe, skjønner at de ønsker å tjene mer penger for å få hjula til å gå rundt, men dette er feil måte å gjøre det på spør du meg. GK kommer til å tape mange kunder på dette tror jeg!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

goggo

Sitat fra: eivhelle på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05
Sjekket akkurat ladekartet til Grønn kontakt. Så ikke akkurat ut som at det var kø ved ladestasjonene.
Jeg kjører en del mellom Sørlandet og Oslo, og erfaringen er at det er betraktelig mer trafikk hos GK enn hos Fortum på denne strekningen som er godt dekket av begge operatørene.

Et eksempel: For en ukes tid siden var begge GK laderne på Brokelandsheia opptatt (pluss at jeg ventet i 5 min for å få med meg rabatten :) ), mens det ikke var en eneste bil som ladet på Fortum sine 2 ladere på andre siden av vegen mens jeg var der. Tror nok det er volumrabatten som er årsaken til dette.
Jeg er også ofte innom Circle K i Grimstad (for å fylle kaffekoppen - har sjelden behov for lading der), og der er det også mye oftere biler hos GK enn hos Fortum.

Jeg synes GK har gjort en god jobb med å bygge opp en kundebase ved å ha den ekstremt gode rabattstrukturen de har hatt til nå. Kommer nok til å miste noen kunder nå som volumrabatten blir betydelig mindre for de fleste av oss, men de har nok regnet på dette og vet hva de gjør...
Jeg har vel egentlig tenkt at GK sin volumrabatt var for god til å kunne vare, spesielt når man kan kombinere den med COOP bonus på 8%, NAF XTRA kickback på 15% og NAF eller LOS ladestrøm bonus på 15%.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

#25
Sitat fra: eivhelle på torsdag 27. juni 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:24
Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. I den nye modellen tar vi høyde for dette ved å sørge for fair pris uansett hvilken bil du plugger inn i hva.
Mvh Ole Henrik
Hvorfor antar du at de fleste av kundene dine ønsker å forbli uvitende? Min erfaring er at nye elbileiere er veldig åpne for å lære mest mulig om bilen de kjører. Dette ville dere sett om dere hadde fulgt med på brukergruppene på facebook.
:+1:

GK sender kvittering til alle brukere (RFID=faktura, App=i appen, SMS=SMS) etter lading, og kunne ha lagt til melding om "Ladingen kostet X kr, men kunne blitt redusert til Y kr dersom du i stedet hadde ladet på hurtiglader Z på samme sted som er bedre tilpasset din bil. Ladingen ville gått like fort på denne laderen."

Nå sier de at det skal bli rekker med 150kW, men har ennå til gode å se dette der de nylig har bygget ut. Så den nye prismodellen er uansett langt foran hva de har ute i felten. Å bruke den ene laderen på Lier som et eksempel på at mange velger "feil" lader er litt søkt. Mange (meg selv inkludert) har prøvd den på "småbiler" for å se hva bilen kan klare når laderen ikke er en begresning (og får da ~10% raksere lading på en i3 ift 50kW lader, så ikke verd pengene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

#26
Nå er jeg ikke så opptatt at hver elbiltur skal være billigst mulig, og kostnadene ved å hurtiglade er forsvinnende lite i forhold til jeg sparer på hjemmelading eller oppgradering til en bil med større batteri.

For meg så er det viktigere å finne en ladestasjon og unngå ladekø enn å kunne få elektrisitet billigere enn diesel. Samt å ikke blokkere en 150 kw lader med Leaf-en eller stå bak to stk ipace som må lade i to timer på 50kw lader.

Tror utfordringene er store for operatørene og så lenge de ikke blir fristilt fra effektkostnad og batteri ikke er lønnsomt å legge ved hurtigladere så kan man gi de litt slacke. Jeg stiller også spørsmål om fellesskapet skal være med å gjøre det mulig for meg å kjøre nesten hele landet med min 24kwt leaf. Besparelse på bom og drivstoff gjorde at kjøpssummen ble 'spart' inn på 3 år og 4 måneder.

Når Atle leser tråden her *host*, hva med 14+ ladepunkt på Oppdal? Naturlig stoppested på vei Trondheim/Oslo med Gubbdagis (Power), pol, apotek, veldig god matbutikk, to eller tre gode sportsbutikker, bakeri som har vunnet NM i brødbaking, store hyttefelt for Trondheimere etc.

Edit:
Jeg har personelige grunner til å like to ladeoperatører.
Fortum berget med  med tanke på jobbependling, Trondheim <-> Stjørdal
GK berget meg med tur til svigers, E39 Orkanger <-> Molde og senere med Oppdal <-> Molde.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

GOLF-raider

#27
Grønn Kontakt bør absolutt innføre en prismodell på sine lynladere
etter modell fra Ionity. Der koster det 80 kroner for hver ladeperiode
uansett hvor mange kWh bilen trekker. Den prismodellen skremmer
bort de redneckene som ikke har skjønt tegninga. Da koster det
det samme enten du lader 50 eller 90 kWh inn på batteriet. Det gjør
at de som kan greie seg med den 50 kW-ladern ved siden av velger
den til gjeldende pris. Det gjør at man unngår kø på lynladerne.
-Ellers så kan jeg tenke meg i framtiden hurtigladere på hhv. 40 og
75 kW hvor tilkoblingsprisen også kan settes fast. Feks 20 kroner
for 40 kW og 40 kr for 75 kW. I mitt tilfelle med 1. generasjons eGolf
(ladekapasitet max 21 kWh) ville det da alltid lønne seg å koble seg
på den minste hurtigladeren. På vinterlading trekker bilen min ikke
mere enn noenogtredve kW. Da blir jo ladeprisen mere forutsigbar.
-Så tilslutt kan jo «G.K» innføre et system med «NABOLADING».
Det går ut på rabbatert ladepris til de som bor innenfor en radius
på feks. ca 1 km fra ladestasjonen.
Det vil gjøre at mange da skipper hjemmelading.
https://www.tu.no/artikler/na-er-det-fastpris-pa-lading-hos-ionity/445471   
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

eivhelle

Sitat fra: goggo på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:09
Sitat fra: eivhelle på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05
Sjekket akkurat ladekartet til Grønn kontakt. Så ikke akkurat ut som at det var kø ved ladestasjonene.
Jeg kjører en del mellom Sørlandet og Oslo, og erfaringen er at det er betraktelig mer trafikk hos GK enn hos Fortum på denne strekningen som er godt dekket av begge operatørene.


Kø eller ikke avhenger i stor grad av når på døgnet du kjører, om det er ukedag eller helg. Jeg prøver som regel å unngå de verste utfartsdagene og da har det som regel aldri vært kø.

Grønn Kontakt hadde lenge monopol på noen av strekningene mellom øst og vest, med sine ladere på steder som Geilo,Eidfjord,Notodden,Seljord, Åmot og Røldal. Men nå er det BKK som er på offensiven i Eidfjord med et oppsett med 4x50kW,2x75kW og 2x150kW. Fortum har supplert med ladere på Dagali og Hagafoss samt Sauland,Seljord og Haukelifjell. Så lenge disse operatørene har lavere pris kommer ikke jeg til å betale ekstra for å bruke Grønn Kontakt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

xyzzy

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59
Hei!

Vi både forstår og forventer at det er mange meninger når vi endrer prismodell. Det er 4 år siden vi innførte flat minuttpris for hurtiglading på 2,50 per minutt for registrerte kunder. Mye har endret seg siden den tid, og den modellen som virket i 2015 virker rett og slett ikke lenger. For å kunne bygge ladere med høyere effekt, og dermed tilby gode tjenester også til fremtidens elbilister, trengs det endring. Vi har skrevet litt mer om hva vi gjør, og hvorfor vi gjør det, her: https://gronnkontakt.no/2019/06/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/

Samtidig som vi vil ha en prismodell som fungerer for biler som kan lade raskt, ønsker vi  at det skal være gunstig å velge Grønn Kontakt også for de som ikke har den siste og kuleste bilen. De nye prisene våre tar høyde for dette. Selv om laderne våre i dag kan levere inntil 50kW, er snitteffekten for lading i nettet vårt på rundt 30kW i et årsgjennomsnitt. 30 kW effekt tilsvarer 10kWh på 20 minutters lading. Med vår gamle prismodell ville dette kostet 50 kroner før eventuelle rabatter, mens det med nye priser vil koste 54 kroner.

Dagens ordning med fast minuttpris tar ikke hensyn til hvor fort bilen din kan lade. Dette går greit så lenge de fleste bilene kan lade omtrent like raskt, men når det blir stort sprik i ladehastigheten mellom bilene blir det fort urettferdig dersom alle skal betale samme minuttpris. Vi kan løse dette med å ha høyere minuttpris på superhurtigladere (opptil 150W) enn på hurtigladere som kan tilby maks 50kW. Dette skaper imidlertid en ganske rotete opplevelse for deg som kunde:

  • Du må sørge for å parkere på «riktig» lader basert på hvor fort bilen din kan lade, og på hvor rask laderen er.
    For å kunne gjøre dette, må du forstå hva slags ladehastighet de forskjellige laderne kan tilby, helst uten å gå ut av bilen for å sjekke.
  • Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.

Vi ønsker å gjøre det enkelt å kjøre grønt. Derfor lager vi en prismodell som gjør at du fortsatt kan parkere en hvilken som helst bil på en hvilken som helst lader, og fortsatt betale basert på hvor fort bilen din faktisk lader uten å bekymre deg for hva slags lader du står på!

Mvh Ole Henrik, Grønn Kontakt

For min gamle Ioniq ville prisen for 30 min lading (ca 50 kW) gå opp fra 75 (30 * 2.5) til 110 (30 * 1.5 + 25*2.9) - dvs. ca 40% prisøkning. Det er ganske mye...

Det samme vil forsåvidt gjelde for min nåværende i-Pace, som også får rett i underkant av 50 kW på slike ladere: 40% prisøkning,  og en pris på rett i underkant av  5 kr/kWh på de laderne som faktisk er tilgjengelige.

Håper jeg ikke må innom Grønn Kontakt i sommer.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA