Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

eivhelle

Jeg fikk nettopp en mail fra Grønn Kontakt hvor de kunne glede oss med at de har innført ny pris for hurtiglading.

I stedet for å betale 2.5 kroner pr. minutt skal vi nå få gleden av å betale 1.25 kroner pr. minutt + 2.9 kroner/kWh.
Litt av bakgrunnen er at de mener det er mest rettferdig når de nå starter å bygge ut ladere med 150kW effekt.

Problemet er at prisen også gjelder det gamle nettverket av 50kW ladere. Og hvilken rettferdighet ligger det i at en Audi e-tron får mulighet til å lynlade til 3,4 kroner/kWh på de nye laderne, mens prisen går opp fra typisk 4,16 kr/kWh til 5 kr/kWh for en e-golf som lader optimalt på rundt 36kW i snitt på en 50kW lader.

Hvorfor skal man sponse biler som trekker 3 ganger så mye effekt fra strømnettet og bruker 50% mer energi?

Farvel Grønn Kontakt. Dere er herved nedgradert til tredjevalg.

Edit : Sjekket akkurat ladekartet til Grønn kontakt. Så ikke akkurat ut som at det var kø ved ladestasjonene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amatøren

Sitat fra: eivhelle på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05
Farvel Grønn Kontakt. Dere er herved nedgradert til tredjevalg.

:+1:

Der forsvant ønsket om å bruke Grønn Kontakt.

Kun backup i krise!

Ikke lønnsom med e-up! og e-Golf.  >:(
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Eiere av e-up! og e-Golf må dermed regne med en prisøkning på gjennomsnittlig rundt 20-22 %.

Det er det jeg har regnet ut fra mine siste ladinger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Radiobil1

Er helt ok å betale 2,5 kr pr minutt for 50 kw laderne, det burde fortsette

Men når man nå får inn hyperladere som veldig få klarer å utnytte, så må man kanskje se på en ny modell.

Og det bør være basert på hvor mye kw strøm man fyller, muligens med et lite fastpris påslag per lading.

Ser man på regnskapet til grønn kontakt (17 tall) så er det jo ikke kjempebutikk. Men da var de vel midt i byggeperioden. Åssen ser 18 tallene ut. De må jo tjene penger, ellers funker det jo ikke langsiktig.
https://www.proff.no/selskap/gr%C3%B8nn-kontakt-as/kristiansand-s/annen-forretningsmessig-tjenesteyting/IGG9CJK10LQ/

Krokan

Mine siste ladinger på min Hyundai Kona tilsier en prisøkning på nesten 50%

eivhelle

#5
Har nettopp regnet litt på det.

Med ny prisstruktur blir det gradvis dyrere å lade når man passerer en effekt på 25.86kW.

Det betyr faktisk at det nå lønner seg å bruke grønn kontakt om du skal lade fra 80-100% SOC. Så om du først har rotet deg inn på en Grønn Kontakt stasjon kan du like gjerne lade fullt batteri siden straffen kommer før du når 80% og ikke etter. ::)

Kanskje de synes det er for lite kø? ;D

Men spøk til side. Jeg mener man i langt større grad skal prise effekten man trekker. Om man skal legge inn tid som faktor skal den vektes i forhold til hvilken stasjon man bruker.

For eksempel:

50 kW lader : 0.8 kroner pr. minutt pluss 2.9 kr /kWh
75 kW lader : 1.25 kroner pr. minutt pluss 2.9 kr /kWh
150 kW lader : 2.5 kroner pr. minutt pluss 2.9 kr/kWh

Da får man lik pris pr. kWh om man utnytter laderen like bra. Og ikke minst vil man unngå at biler som kan lade under 50kW okkuperer 150kW laderen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektrolux

I mitt hode lønner det seg å kjøre Diesel, eller Tesla. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ole Henrik Hannisdahl

Hei!

Vi både forstår og forventer at det er mange meninger når vi endrer prismodell. Det er 4 år siden vi innførte flat minuttpris for hurtiglading på 2,50 per minutt for registrerte kunder. Mye har endret seg siden den tid, og den modellen som virket i 2015 virker rett og slett ikke lenger. For å kunne bygge ladere med høyere effekt, og dermed tilby gode tjenester også til fremtidens elbilister, trengs det endring. Vi har skrevet litt mer om hva vi gjør, og hvorfor vi gjør det, her: https://gronnkontakt.no/2019/06/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/

Samtidig som vi vil ha en prismodell som fungerer for biler som kan lade raskt, ønsker vi  at det skal være gunstig å velge Grønn Kontakt også for de som ikke har den siste og kuleste bilen. De nye prisene våre tar høyde for dette. Selv om laderne våre i dag kan levere inntil 50kW, er snitteffekten for lading i nettet vårt på rundt 30kW i et årsgjennomsnitt. 30 kW effekt tilsvarer 10kWh på 20 minutters lading. Med vår gamle prismodell ville dette kostet 50 kroner før eventuelle rabatter, mens det med nye priser vil koste 54 kroner.

Dagens ordning med fast minuttpris tar ikke hensyn til hvor fort bilen din kan lade. Dette går greit så lenge de fleste bilene kan lade omtrent like raskt, men når det blir stort sprik i ladehastigheten mellom bilene blir det fort urettferdig dersom alle skal betale samme minuttpris. Vi kan løse dette med å ha høyere minuttpris på superhurtigladere (opptil 150W) enn på hurtigladere som kan tilby maks 50kW. Dette skaper imidlertid en ganske rotete opplevelse for deg som kunde:

  • Du må sørge for å parkere på «riktig» lader basert på hvor fort bilen din kan lade, og på hvor rask laderen er.
    For å kunne gjøre dette, må du forstå hva slags ladehastighet de forskjellige laderne kan tilby, helst uten å gå ut av bilen for å sjekke.
  • Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.

Vi ønsker å gjøre det enkelt å kjøre grønt. Derfor lager vi en prismodell som gjør at du fortsatt kan parkere en hvilken som helst bil på en hvilken som helst lader, og fortsatt betale basert på hvor fort bilen din faktisk lader uten å bekymre deg for hva slags lader du står på!

Mvh Ole Henrik, Grønn Kontakt
Daglig leder, Grønn Kontakt.

eivhelle

#8
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59
Hei!

Vi både forstår og forventer at det er mange meninger når vi endrer prismodell. Det er 4 år siden vi innførte flat minuttpris for hurtiglading på 2,50 per minutt for registrerte kunder. Mye har endret seg siden den tid, og den modellen som virket i 2015 virker rett og slett ikke lenger. For å kunne bygge ladere med høyere effekt, og dermed tilby gode tjenester også til fremtidens elbilister, trengs det endring. Vi har skrevet litt mer om hva vi gjør, og hvorfor vi gjør det, her: https://gronnkontakt.no/2019/06/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/

Samtidig som vi vil ha en prismodell som fungerer for biler som kan lade raskt, ønsker vi  at det skal være gunstig å velge Grønn Kontakt også for de som ikke har den siste og kuleste bilen. De nye prisene våre tar høyde for dette. Selv om laderne våre i dag kan levere inntil 50kW, er snitteffekten for lading i nettet vårt på rundt 30kW i et årsgjennomsnitt. 30 kW effekt tilsvarer 10kWh på 20 minutters lading. Med vår gamle prismodell ville dette kostet 50 kroner før eventuelle rabatter, mens det med nye priser vil koste 54 kroner.

Dagens ordning med fast minuttpris tar ikke hensyn til hvor fort bilen din kan lade. Dette går greit så lenge de fleste bilene kan lade omtrent like raskt, men når det blir stort sprik i ladehastigheten mellom bilene blir det fort urettferdig dersom alle skal betale samme minuttpris. Vi kan løse dette med å ha høyere minuttpris på superhurtigladere (opptil 150W) enn på hurtigladere som kan tilby maks 50kW. Dette skaper imidlertid en ganske rotete opplevelse for deg som kunde:

  • Du må sørge for å parkere på «riktig» lader basert på hvor fort bilen din kan lade, og på hvor rask laderen er.
    For å kunne gjøre dette, må du forstå hva slags ladehastighet de forskjellige laderne kan tilby, helst uten å gå ut av bilen for å sjekke.
  • Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.

Vi ønsker å gjøre det enkelt å kjøre grønt. Derfor lager vi en prismodell som gjør at du fortsatt kan parkere en hvilken som helst bil på en hvilken som helst lader, og fortsatt betale basert på hvor fort bilen din faktisk lader uten å bekymre deg for hva slags lader du står på!

Mvh Ole Henrik, Grønn Kontakt

Da må du også regne med at jeg på trass velger 150kW laderen selv om jeg har like god nytte av 50kW laderen som står ved siden av. Tross alt er det jeg som betaler mest for strømmen, så hvorfor i all verden skal jeg da bry meg om det står en sinna e-tron eier og venter. ;)

Har du stort batteri trenger du heller ikke å lade så ofte. Så kanskje dere bør ta litt mer hensyn til de kundene som trenger dere mest?

Hvis du er opptatt av rettferdig pris for alle er kanskje det mest riktig å kun ta betalt pr levert kWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sjokomelk

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59
Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.
Så siden dere ikke klarer å merke laderne tydelig med "Dette er en superhurtigultrasuperlader" eller "Dette er en vanlig hurtiglader" sånn som andre ladeoperatører veldig enkelt har klart å gjøre med store bokstaver og tall på ladestasjonen, så premierer dere brukere som velger "feil" lader?

En litt søkt sammenligning er at Shell ikke merker pumpene sine med bensin eller diesel, og syns det er kjempeflott at kunder blokkerer dieselpumpa med bensinbilen sin i en halvtime mens de spiser pølse, sånn at ingen andre kunder kan bruke den i mellomtiden...
Jeg tror noen i Grønn Kontakt må ta kveldskurset sitt på BI om igjen, og prøve å få med seg hvordan man skal få og beholde kunder. Den modellen der er jo ikke bra for business...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OhmPaPa

Kan ikke noen lage en app som gitt bilmodell og batteri % sier hvor det lønner seg å lade?  8)

Kristian O

Veldig enig med eivhelle her; GK bør absolutt «straffe» dårlig utnyttelse av hurtigladere. Dere må gjerne endre prismodellen, men dette framstår som en bommert 🙁
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:07
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59
Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.
Så siden dere ikke klarer å merke laderne tydelig med "Dette er en superhurtigultrasuperlader" eller "Dette er en vanlig hurtiglader" sånn som andre ladeoperatører veldig enkelt har klart å gjøre med store bokstaver og tall på ladestasjonen, så premierer dere brukere som velger "feil" lader?

En litt søkt sammenligning er at Shell ikke merker pumpene sine med bensin eller diesel, og syns det er kjempeflott at kunder blokkerer dieselpumpa med bensinbilen sin i en halvtime mens de spiser pølse, sånn at ingen andre kunder kan bruke den i mellomtiden...
Jeg tror noen i Grønn Kontakt må ta kveldskurset sitt på BI om igjen, og prøve å få med seg hvordan man skal få og beholde kunder. Den modellen der er jo ikke bra for business...

Dere som er her inne representerer proff-segmentet av brukerne våre. Dere vet stort sett hva både kWh, CCS og CHAdeMO er, dere har et forhold til hvor fort bilene deres faktisk kan lade, dere vet at det lønner seg å lade på lav SOC fremfor høy, dere vet at kaldt batteri lader treigere enn varmt batteri, ogsåvidere.

Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. I den nye modellen tar vi høyde for dette ved å sørge for fair pris uansett hvilken bil du plugger inn i hva. For å gi et eksempel på hvorfor vi har gjort dette, kan vi se på ladestasjonen vår på Kjellstad i Lier, langs E18 sydgående  rett før Drammen. Her har vi testet ut en 120kW - lader i halvannet år nå. Denne laderen står ved siden av flere 50kW - ladere fra ABB. 120kW - laderen er foliert annerledes, merket med "Superhurtiglader", og priset med høyere minuttpris enn 50kW - laderne ved siden av. Vi ser at mange kunder som lader med lav effekt, velger denne laderen selv om det er ledig på 50kW - laderne. Altså betaler de mer, uten å få mer, selv om det står på laderen at prisen er høyere. Etter å ha undersøkt litt, er den mest sannsynlige forklaringen at mange velger den store, dyre laderen fremfor mindre og billigere ladere i den tro at de da får raskere lading.

Når det gjelder kveldskurset på BI, takker vi for tipset! Vi er naturlig nok klar over at en prismodell også må lønne seg for oss som operatør, noe vi har tatt høyde for uten at vi ønsker å gå alt for langt inn på hvordan. Men for å unngå situasjonen hvor Audien står og venter på en sakteladende LEAF på en 150kW - lader samtidig som det er ledig på 50kW - ladere ved siden av, er løsningen rett og slett å bygge bare 150kW - ladere på stedet. Det vil vi forsøke å gjøre så langt vi kan

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

elektrolux

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59
Selv om laderne våre i dag kan levere inntil 50kW, er snitteffekten for lading i nettet vårt på rundt 30kW i et årsgjennomsnitt. 30 kW effekt tilsvarer 10kWh på 20 minutters lading. Med vår gamle prismodell ville dette kostet 50 kroner før eventuelle rabatter, mens det med nye priser vil koste 54 kroner.

Vet dere sliter med effekt tariffer og dyr infrastruktur, men for 54 kr får jeg typisk rundt 4l Diesel oppi #Lemmywagen. Det gir en energi tilsvarende ca 40 kWt som betyr at dere tar 4 ganger mer betalt for energien enn oljeselskapene. Hadde jeg fyllt denne dieselen oppi en noe mer sparsom dieselbil som VW VX1 kunne jeg kjørt 400 km for disse 54 kr mot ca 60-80 km på en av mine elbiler.

Send gjerne dette videre til Siv Jensen som øker strømprisen, og bomkostnadene, men nekter å gjøre noe med drivstoffavgiftene. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Radiobil1

#14
Bare de klarer å merke laderne med Max KW, så klarer sikkert vi som kjøpere å fikse resten.
Men å stille seg i ladekø til feil lader burde Grønn kontakt klare å hjelpe oss med med god merking.

Kan gjerne bruke forskjellige farger på toppen av hver lader. på den måten vet vi hva vi skal se etter på lang avstand! Bør være nesten "Infanterisikkert" !   8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA