Skrevet av Emne: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt  (Lest 5845 ganger)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4906
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #75 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 06:48 »
Problemet er at laderen ikke er tydelig nok merket slik at en ser ytelsen som tilbys idet man nærmer seg 'pumpen'
Ja, dette merkelig. På bensinstasjoner er det jo tydelig merket med diesel og bensin, og folk greier stort sett å velge rett. Burde ikke være vanskeligere på ladestasjoner. Klart, er det kun lynladere så er jo problemet borte.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6072
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #76 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 06:57 »
Laderne bør merkes noe tilsvarende av dette: https://cleantechnica.com/2019/07/01/teslas-nanochargers-deliver-250-kw-charging-1722-km-hr-today/

Kan virke som det er dette Tesla vil gjøre fremover.
Model X 100D.

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 893
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #77 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 07:07 »
Laderne bør merkes noe tilsvarende av dette: https://cleantechnica.com/2019/07/01/teslas-nanochargers-deliver-250-kw-charging-1722-km-hr-today/

Kan virke som det er dette Tesla vil gjøre fremover.

Det er bra, men en standard fargekode hadde gjort seg - på samme måte som fargekoder er i bruk for fossilt drivstoff. Har nevnt det før og synes at alle 'pumper' bør fargekodes og at samme fargekode burde klistres på innsiden av ladeluken. Dermed skulle det være enkelt å velge rett 'pumpe' for din bil.......

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6072
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #78 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 07:14 »
Det er bra, men en standard fargekode hadde gjort seg - på samme måte som fargekoder er i bruk for fossilt drivstoff. Har nevnt det før og synes at alle 'pumper' bør fargekodes og at samme fargekode burde klistres på innsiden av ladeluken. Dermed skulle det være enkelt å velge rett 'pumpe' for din bil.......
Tror kanskje teknologien vil endre seg for raskt til at det gir mening. Innen man blir enig, så kan det hende alle elbilene bør ha samme farge, ettersom alle støtter f.eks 300 kW.
Model X 100D.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6072
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #79 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 07:28 »
Fargekoding blir forsåvidt heller ikke spesielt logisk i alle situasjoner. Si man har en bil som kan motta 200 kW (f.eks blått), og så kommer man til en ladestasjon med 5 ladere på 50 kW (f.eks grønt), og 4 ladere på 350 kW (f.eks rødt). Skal man da plugge inn rødt mot blått eller grønt mot blått?

Det blir riktigere og mer logisk å merke laderne med effekt, og så kan man heller ha en beskjed på innsiden av ladeluken, ala:

Sitat
Maks 200 kW

Denne bilen kan maks motta 200 kW hurtiglading. Det er ikke farlig å plugge inn på ladestasjoner som kan gi mer enn dette, men man vil ikke motta mer enn 200 kW. Plugger man inn på ladestasjoner som gir mindre enn 200 kW, så vil bilen lade med redusert hastighet.
« Siste redigering: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 07:49 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10768
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #80 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 07:51 »
Kanskje like greit å bare skrive bilmodellene på laderen slik man gjorde med dekktrykk før.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Zimon

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 363
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #81 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 08:28 »
Det absolutt enkleste for leverandører er å merke laderne med maks effekt de kan gi. F.eks 1x50kW, 1x150kW eller om kombo/duo mulighet "1x150kW / 2x75kW".  Sette stort klistremerke på toppen eller skilt på toppen av laderen eller "skruret det står i. Folk flest vil fort lære seg at sin bil klarer å dra 50, 70, 100, 150, 250kW etc og vet da hvilke ladere de bør bruke. Enkelt for forbrukere og enkelt for ladeoperatører. Dermed trenger man ikke "fargekode" ladere og biler som igjen blir fort uoversiktelig når det kommer enda flere høy effekt ladere med nye verdier, f.eks 280kW, 400kW, 500kW, 750kW etc etc(selvsagt bare random, men ikke utenkelig at det kommer enda mer enn 350kW ladere også i fremtiden! Jeg ser for meg ladestasjonen som klarer å levere kanskje opp til 1000kW eller enda mer hvor laderene får sine egne batterier eller store kondensatorer som tar til seg energi og når noen kommer å plugger til en ultra-høy-effekt bil som kanskje klarer 1000kW  så lades bilen opp på 5 min eller noe, så når bilen kobles fra så starter laderen å lade seg selv opp til neste kunde. Klart dette er litt off topic og langt frem i tid, men skulle ikke forundre meg om vi ser noe lignende etterhvert.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1025
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #82 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 15:49 »
Tror Zimon har rett her, samt om det kunne komme på display hvor 'godt' eller økonomisk man fikk utnyttet laderen.

"Du kunne ha spart 35 kroner ved å lade på en 50kw lader"
"Du måtte stå 15 minutter lengre enn du hadde valgt en 150kw lader"

Eller grønn, gul og rød
Grønn : Du utnyttet laderen optimalt.
Gult : Laderen er for kraftig for bilen din.
Rød : Laderen er for svak for bilen din.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1776
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #83 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 16:47 »
 :+1:

GK undervurderer nok brukerne sine, og tror de ikke kan (læres opp til å) forstå lading. Og uansett om det bare er oss "ladenerder" som forstår kW, så forstår de pris. Ref bensin, så fyller de aller fleste 95-oktan fordi denne er billigst, selv om prisforskjellen til 98 er veldig liten. Tror de færreste i praksis vet om 98-oktan i det hele tatt er et bedre valg (noen biler får lavere forbruk, og sparer derfor inn prisdifferansen - noen får mer effekt) for sin bil, men holder seg til der de kan spare noen få prosent på literprisen!

Ikke alle ladere har display, men en løpende kr/kWh på skjerm (eller app) tror jeg hadde fått de fleste til å forstå både at de ladet på en ugunstig lader, ladet til for høy SOC, eller med ugunstig batteritemperatur. Hvis en er vant til 3kr/kWh på hurtiglader, vil alle forstå det ikke er gunstig å lade når prisen på skjermen stiger til 10-20-30 kr/kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13341
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #84 på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 19:22 »
:+1:

GK undervurderer nok brukerne sine, og tror de ikke kan (læres opp til å) forstå lading. Og uansett om det bare er oss "ladenerder" som forstår kW, så forstår de pris. Ref bensin, så fyller de aller fleste 95-oktan fordi denne er billigst, selv om prisforskjellen til 98 er veldig liten. Tror de færreste i praksis vet om 98-oktan i det hele tatt er et bedre valg (noen biler får lavere forbruk, og sparer derfor inn prisdifferansen - noen får mer effekt) for sin bil, men holder seg til der de kan spare noen få prosent på literprisen!

98 oktan-pumper er jo snart sjeldnere enn 350kW hurtigladere ;) Ingen av de 7 bensinstasjonene som ligger i grei avstand fra oss fører 98 oktan lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 608
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #85 på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 14:51 »
Bare å konstatere at prisen for hurtiglading av min i3 på Grønn Kontakt har økt med 35% og er dermed det desidert dyreste alternativet i mitt nærområde (Nord-Jæren)

Dermed datt de langt ned på listen over mine foretrukne leverandører som nå blir:

1) Lyse / BKK
2) Circle K
3) Fortum
4) Ionity
5) Grønn Kontakt
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

Matheus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Nåtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #86 på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 15:19 »
Er det billigst eller best å lade hos lyse/bkk? Bare nysgjerrig. Aldri ladet der
Leaf 30 og Imiev, Ryobi batterigressklipper :)
Før: Kona ev, 2xLeaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

siddis86

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 26
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #87 på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 15:35 »
Bare å konstatere at prisen for hurtiglading av min i3 på Grønn Kontakt har økt med 35% og er dermed det desidert dyreste alternativet i mitt nærområde (Nord-Jæren)

Dermed datt de langt ned på listen over mine foretrukne leverandører som nå blir:

1) Lyse / BKK
2) Circle K
3) Fortum
4) Ionity
5) Grønn Kontakt

Over 30% på Ioniq også. Ganske voldsomt fra en dag til en annen. Aldri prøvd Circle K eller Ionity, men med prisen Fortum har satt mellom Ålgård og Mandal, faller disse godt på min liste. Grønn Kontakt sine nye ladere har heller ikke lange nok ladekabler hvis de ikke står på siden og er derfor uaktuelt her i gården.
Aldri opplevd ødelagte ladere hos Lyse. Lange kabler og ladebonus, samt tilgjengelighet og beliggenhet her i Stavanger/Sirdal gjør at dette er min foretrukne hurtigladeleverandør, men ting endres jo kjapt i disse dager.

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 608
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #88 på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 15:56 »
Er det billigst eller best å lade hos lyse/bkk? Bare nysgjerrig. Aldri ladet der
Her i Stavanger området syns jeg Lyse er både billigst og best. God økning i antall ladestasjoner de siste årene, de har lange kabler og har aldri opplevd noe tull eller problemer med å få startet lading eller lignende. Dessuten får man som strømkunde både rabatt og ladebonus.
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

Nordlands

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 381
    • Vis profil
Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« Svar #89 på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 19:08 »
Resultat på 4 ladinger siste 2 dager med GK, 520 kroner for totalt 121 kWh = 4,3 kr/kWh. Den siste ladingen med 20% kostet 3,5 kr/kWh. I tillegg kommer 8% bonus med Coop.

Jeg ladet også litt med Fortum til 3,1 kr/kWh uten rabatt, kommer kanskje ned på det med GK totalt sett denne turen når jeg får 30-40% på returen.