Skrevet av Emne: Hjelp til ladeboks i sameie  (Lest 574 ganger)

henrikv

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Hjelp til ladeboks i sameie
« på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 11:42 »
Hei!

Sameiet mitt har disse kravene for montering av ladeboks (se under). Er jeg bundet til å installere en Salto-lader, eller er det andre som har forslag til bedre ladeboks som likevel tilfredstiller kravene?

1.   Ved montering av ladestasjoner av elbil, skal det benyttes ladestasjon av type Salto 572, eller Salto 503, evt. kompatibel Salto-enhet tilpasset CLU lastbalanseringssystem som er installert.

2.   Det skal monteres foran-koblet jordfeilautomat (sikring) av typen Gewiss 2polet, 20A / B. 30mA. Sikringen installeres i sikringsskap dedikert elbil-ladere.

3.   Det skal monteres foran-koblet 1 fase seriemåler (strømmåler) på den aktuelle kursen, type GE8250500. Seriemåleren installeres i sikringsskap dedikert elbil-ladere.

4.   Det skal benyttes tilførselskabel av type PR 2x4mm2+J, denne monteres forskriftsmessig i åpen forlegning fra nærmeste tilgjengelige sikringsskap dedikert til elbil-ladere.

5.   Det skal føres frem signalkabel av type PT 4par fra sikringsskap for elbil ladestasjon til første nærmeste ladestasjon. Denne signalkabelen skal videreføres i serie mellom alle ladestasjoner, og skal tilknyttes CLU-enhet i sikringsskap for last-balansering ved senere utvidelser av det elektriske anlegget.

6.   Salto ladestasjon type 572 eller 503 må programmeres til 16A ladestrøm før den settes i drift.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7728
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #1 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 12:17 »
Når det står "evt. kompatibel Salto-enhet" og ikke "evt. Salto-kompatibel enhet tilpasset CLU . . . ." så må du vel holde deg til Salto-produkter.
Salto er jo relativt dyre, men sameiet ha kanskje en form for rabatt ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

henrikv

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #2 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 22:00 »
Når det står "evt. kompatibel Salto-enhet" og ikke "evt. Salto-kompatibel enhet tilpasset CLU . . . ." så må du vel holde deg til Salto-produkter.
Salto er jo relativt dyre, men sameiet ha kanskje en form for rabatt ??

Enig, så lurte mest på om det var noen som har teknisk forståelse og kunne argumentert for at den og den ladeboksen også er kompatibel med Salto CLU. Men antok at det dessverre ikke er slik

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 145
    • Vis profil
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #3 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 14:52 »
Det er vel ingen "eksterne" som har kompabilitet med Salto CLU? Men sidan sidan "Salto ikkje er Salto" men produsert av ABL (tysk?) så kan det jo tenkast at det dukkar opp kompatible boksar derifrå (evt også DEFA) i framtida. Sikkert defor sameiget har tatt med slik klausul.
Som Zaptec og Salto har sine, så har også vi proprietær norsk-utvikla løysing for KEBA sine ladestasjonar frå 16 til 250 stk pr kontroller. Vi kunne godt innlemma Schneider (Modbus),TWC (Rs485 propiertær) og andre men typisk er det jo OCPP som er fellesnemnar om du vil ha eit miksa anlegg.
Anlegg med låst leverandør er antakeligvis billigare og betre fungerande enn eit virvar med OCPP "Smart" boksar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2517
    • Vis profil
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #4 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 16:15 »
I borettslag / sameier er det viktig at det "bare fungerer". Kompetansen og viljen til å prøve nye løsninger er ofte lav. Å leie inn hjelp koster gjerne mer enn det er å spare. Resultatet blir standardiserte løsninger som er garantert fra leverandør.

Ikke utenkelig at det vil endre seg fremover, med flere produkter som er testet til å fungere i lag.

Men, spørsmålet er om ABL / Salto / Defa møter denne konkurransen med redusert pris, så lenge marginene er gode nok.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 97 000 km

GOLF-raider

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 235
    • Vis profil
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #5 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 18:56 »
SALTO som varemerke tok slutt i mai 2017.
Etter oppkjøpet fra DEFA dengang så kan vi i 2019
si at nu er det DEFA som er gjeldende varemerke.
Allikevell så er nok dagens DEFA ladeboks kompatibel
med gårdagens SALTO:  :o
https://www.salto.no/nyheter/da-er-nyheten-ute 
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elsykkel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 25
    • Vis profil
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #6 på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 17:53 »
Vårt sameie har Zaptec ladeinfrastruktur. Ganske fornøyd med det, og absolutt verdt å ta mer et slikt i sammenligningen.
Våre problemstilling var begrensning på felles kapasitet som har behov for automatisk lastbalansering, fremtidig skalering, mest mulig plugg n play, samt mulighet for enkel innen fakturering/rapportering, og fikk på kjøpet mulighet for å låne hverandres ladestasjoner og betale med egen brikke.
Hvis vi skulle gått for økonomi ville jeg vurdert Tesla wall charger (for ikke-teslaer) med opptil 5 per sløyfe, men jeg har ikke lest hvordan disse fungerer i større anlegg.

Nordlands

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 381
    • Vis profil
Sv: Hjelp til ladeboks i sameie
« Svar #7 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 12:50 »
Hvis vi skulle gått for økonomi ville jeg vurdert Tesla wall charger (for ikke-teslaer) med opptil 5 per sløyfe, men jeg har ikke lest hvordan disse fungerer i større anlegg.
Dette ville vel bare gitt lavere kostnad for selve ladeboksene, men uten lastbalansering på større anlegg går det fort tapt i form av høyere anleggskostnad når inntak må dimensjoneres for at alle brukes samtidig. I tillegg blir gjerne effektiv strømpris doblet som følge av effektavgift sammenlignet med et Zapcharger system som tar ned effekttopp optimalt.