Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?

Startet av Mippen, onsdag 26. juni 2019, klokken 12:11

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: k1 på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:32
Enig med mthoring her. Hadde ikke sittet og ventet pga dette. Når du får bilen legger du på klar folie på utsatte områder. Koster deg noen få tusenlapper. I tillegg til skvettlapper foran. Så får du bil nå og ikke om lang tid. Vel og merke dersom du ønsker bil nå da...

For mange kjøpere tar det nok vekk litt av gleden med splitter ny bil dersom man vet at man må bruke tid og penger på å "reparere" den med en gang man får den. Selvfølgelig dersom man ha bil nå, og man ha Model 3, er det bare å løpe og kjøpe. Ellers høres det ut som et godt forslag å vente og se hvordan bilene overlever vinteren.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Jeg fryktet at dette ville bli et tema lenge før leveringene startet i Norge. Beklager pessimismen, men jeg tror faktisk det blir en del spetakkel når den første vinteren er unnagjort.


k1

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:58
Sitat fra: k1 på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:32
Enig med mthoring her. Hadde ikke sittet og ventet pga dette. Når du får bilen legger du på klar folie på utsatte områder. Koster deg noen få tusenlapper. I tillegg til skvettlapper foran. Så får du bil nå og ikke om lang tid. Vel og merke dersom du ønsker bil nå da...

For mange kjøpere tar det nok vekk litt av gleden med splitter ny bil dersom man vet at man må bruke tid og penger på å "reparere" den med en gang man får den. Selvfølgelig dersom man ha bil nå, og man ha Model 3, er det bare å løpe og kjøpe. Ellers høres det ut som et godt forslag å vente og se hvordan bilene overlever vinteren.

Joda ser den, men for ~3000kr har du løst problemet og bilen overlever vinteren uten varige men mtp stein/sand sprut opp i lakken. Er det da verdt å vente et halvt år eller mer da? Her er vi vel også forskjellige, men hvis jeg begynner aktivt å se etter en ny bil nå, så er det fordi jeg ønsker en ny bil nå, ikke om 1 år.

Mippen

En ting er folie men folien går ikke rundt kanten på skjermer og paneler. Ofte er det i kanter biler begynner å ruste først fordi det er vanskeligere å beskytte en kant enn en stor flate.

Eks under
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Det er slike bilder som dette (Canada) man virkelig ikke ønsker å se. Vi får håpe at dette er mandags biler. 30.000 kilometer skal denne ha gått. 12 måneder.
Fremtiden er elektrisk.

geear

Er det en haug med bilkjøpere som aldri har kjøpt ny bil før, som kjøper Tesla nå?

Dette er ikke noe nytt hos andre merker heller, og jeg har ikke inntrykk av at de informerer så mye mer. Bare noen dager siden jeg snakket med en BMW M4-eier med klar folie foran hjulbuene bak, fordi slitasje der er et stort problem - akkurat som på Model X.

Monterte selv skvettlapper foran på min X rimelig kjapt, fordi jeg vet jeg kjører på mye vinterveier som strøs, og på grusveier om sommeren. Hadde det på e-Golfen også..

Mippen

Sitat fra: gr på søndag 07. juli 2019, klokken 11:46
Er det en haug med bilkjøpere som aldri har kjøpt ny bil før, som kjøper Tesla nå?

Det er vel begge deler. Det er bare tiden som vil vise hvor godt Model 3 er beskyttet mot rust og slitasje på utsatte steder. De fleste vet at det er stor forskjell på lakk. Bruker du den kjipest sorten for å spare penger er det ikke sikkert den er like holdbar som de andre selv om man lakkerer like godt som på en annen bil. Tesla har også vist at de sliter med å få til et likt resultat på alle bilene sine siden noen får biler som er skikkelig lakkert, mens andre ikke er det. Derfor kan man ikke med sikkerhet si hvor godt de er beskyttet på de mest utsatte stedene. De fleste biler vil før eller senere få problemer med rust, men det er kvaliteten på lakken og hvor godt arbeid som danner grunnlaget for hvor godt bilen er beskyttet.
Fremtiden er elektrisk.

hELgenen

Skvettlapper + skikkelig behandling av kanaler er noe som bør være standard på biler levert til Norge.
Ikke alle leverer det, men det burde i det minste være en opsjon - her kunne Tesla slå to fluer i en smekk ved å tilby dette mot ekstra betaling før levering. Det er uansett en fornuftig investering og det sender et tydelig signal til Tesla om hva eieren forventer og etterspør.

hELgenen

Sitat fra: Mippen på søndag 07. juli 2019, klokken 12:30
Sitat fra: gr på søndag 07. juli 2019, klokken 11:46
Er det en haug med bilkjøpere som aldri har kjøpt ny bil før, som kjøper Tesla nå?

Det er vel begge deler. Det er bare tiden som vil vise hvor godt Model 3 er beskyttet mot rust og slitasje på utsatte steder. De fleste vet at det er stor forskjell på lakk. Bruker du den kjipest sorten for å spare penger er det ikke sikkert den er like holdbar som de andre selv om man lakkerer like godt som på en annen bil. Tesla har også vist at de sliter med å få til et likt resultat på alle bilene sine siden noen får biler som er skikkelig lakkert, mens andre ikke er det. Derfor kan man ikke med sikkerhet si hvor godt de er beskyttet på de mest utsatte stedene. De fleste biler vil før eller senere få problemer med rust, men det er kvaliteten på lakken og hvor godt arbeid som danner grunnlaget for hvor godt bilen er beskyttet.

Det er helt klart at mange av kundene som Tesla til nå har hatt stort sett har vært opptatt av alt annet en tradisjonelle kvalitetskjennemerker på en bil. Med Model 3 så treffer de nok også en del andre kunder som stiller helt andre krav til kvalitet og oppfølging. Her kommer vurderinger som "mest bil for pengene" i større fokus enn på Model S og X. Folk kjøper ikke en Model 3 for å sende et signal til omverden på samme måte som de kanskje gjorde i starten på Model S og X. Mange som går til innkjøp av Model 3 har også trolig null interesse av å vise seg frem - de har kanskje null interesse av ytelsene, null interesse i teknikken osv..De vil bare en en miljøvennelig bil med god rekkevidde og et fornuftig utbygget ladenettverk - de bryr seg katta i spillene, den store skjermen osv - de forventer et trygt og godt kjøp - ikke en lekebil som er moro å kjøre. Det er trolig ekstremt mye vanskeligere for Tesla å tilfredsstille disse kundene enn hva de til nå har opplevd. Dette burde de ta konsekvensen av å tilby tjenester som gjør bilkjøpet og eierskapet trygt og godt. Veien dit trenger ikke være så lang bare man begynner å ta tak i dette og innser at alle kundene i andre enden ikke nødvendigvis lar seg blende av teknikk,rå ytelse eller får følelsen av å være med på noe nytt og spennende.

Softblue

Det ser ut som om framskjermene mine på begge sider kun er lakkerte med grunning i døråpningene og mangler topplaget med fargelakk.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

hELgenen

Det er vel normalt 3 lag: grunning,lakk,klarlakk. Tesla operer kanskje med kun grunning enkelte steder? Ville fått alt lakkert uansett. Å event. vente på at Tesla skal fikse det kan fort vise seg for sent før rusten kommer.  Bedre føre var osv...

Kongle.

Når det gjelder overflatebehandling av hulrom rundt dørhangsler osv. Det at det ikke er påført lakk der har nok mest en kosmetisk estetisk effekt. Så lnege primeren dekker godt vil ikke dette være dårligere beskyttet enn om det var påført to lakk strøk til. Det er ytre påvirkninger som kan påvirke og forringe overflatebehandlingen og som igjen kan føre til at eksponert overflate korroderer.

Skvettlapper er nok ikke så dumt spørs om det må bli det på min M3 også!
M3 AWD LR Grå 24.06.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA