Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?

Startet av Mippen, onsdag 26. juni 2019, klokken 12:11

« forrige - neste »

Mippen

Det dukker stadig opp rapporter fra folk som har kjørt noen mil om lakk som flasser av og rusproblemer. Kan dette bli den neste store saken til Tesla?

https://gritdaily.com/tesla-paint-issues/amp/
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Virker som stort sett samme karen/samme miljø er kilden til mye av det. Han var/er vel her på forumet også?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. juni 2019, klokken 12:31
Virker som stort sett samme karen/samme miljø er kilden til mye av det. Han var/er vel her på forumet også?
Han lager mange kontoer og spammer over alt ja.

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

CaZpaH

Fikk en skade fra garasjeporten min på panseret på bilen min og skal få denne rettet ut samt hellakkere panseret.

Reiste da til MPS Micropaint (da disse ordner Tesla lokalt her jeg bor og jeg har god erfaring med dem fra før samt de reparerer lakkskader på ganske mange bilmerker). Spurte der om det var slik at Tesla sin lakk virkelig var så dårlig som det mange påstår. Han på MPS mente at Tesla hverken var noe bedre eller dårligere enn andre merker. Litt tilfeldig stod det en VW der vi snakket og han pekte på den og sa: "DER! snakker vi dårlig lakk! Men siden det ikke er en Tesla så er det heller ikke noe å skrive om da dette er noe vi har visst i flere tiår."
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

hELgenen

Trodde problemet med lakk og Tesla var alle steder de ikke lakkerte...
Forøvrig er dagens billakk dårlig uansett merke. Alt for tynt og alt for sprø..

Mippen

Det er vel mange som har klaget på at lakken slites ekstra fort på utsatte steder? Jeg ser at nye Model 3 nå leveres med folie på bla. kanaler for å beskytte bedre.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Alle biler med lakkerte kanaler og som mangler skvettlapper har slitasjeproblem i forhold til lakk. Dette er langt ifra unikt for Tesla. Bl.a. bakfangeren på vår i3 er særdeles stygg etter 90.000km.
Positivt at de i det minste har tatt tak i det med foliering, da. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Hvilke underlag kjører du på Klykken?
Vår i3 har gått 71.000 km i lavlandet rundt Kristiansand i lave hastigheter, og har ingen spor på bakfangeren?
Så skal det sies at på de foregående BMW'ene vi hadde var klarlakken ganske preget på fremre kanaler av partikler fra framhjulene mens bak var det lite eller ingenting(bortsett fra foran bakhjul) ??? NB. De foregående var 4-hjulstrekkere vel å merke og kjørt på fjellet med saltede/snødekte og grusete veier i tillegg!
Skal jo sies i3'en har plastskjørt og spes utforming bak framhjul, samt folie foran bakhjul, og kjøres den mest på bare og saltede veier så skal det en del til for å få de helt store merkene på den, så derfor lurte jeg på din bruk av bilen?
Jeg vil derfor tro at underlaget man kjører på i årenes løp har en del å si for hvorden det ser ut både foran og bak alt etter hjuldrift?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thule

Første post på forumet etter å ha sniklest noen år (takk for gode tips underveis!)

Et lite bakteppe og noen betraktninger:

Etter en del vurderinger fram og tilbake på hvorvidt jeg kunne akseptere bla diverse software-problemer samt en mulig lengre prosess for å få en «feilfri» bil ved utlevering, bestemte jeg meg for å bestille en svart Model 3 for en par uker siden! Valget var i utgangspunktet temmelig enkelt etter å ha fått lånt en LR AWD for prøvekjøring over to dager – for en bil! Muligens den beste bilopplevelsen jeg har hatt.

Bestemte meg deretter for å selge både fossil og annen el-bil før bestilling, og leverte begge inn til klargjøring før salg hos et lokalt firma (innvendig rens og polering). Ved henting av bilene etter klargjøring, hadde jeg en lengre samtale med representanten for firmaet, og temaet dreide etterhvert over på de fem stk Model 3 de hadde stående inne for behandling, hvorpå vi begge var enige om at dette var en morsom bil! Dog var han ganske, og overraskende mtp at Tesla av forskjellige årsaker er en stor oppdragsgiver for dem, klar på at lakk-kvaliteten på bilene de har hatt inne er temmelig dårlig.. Tynn, ujevn og myk, og dermed sensitiv lakk for riper og skader var ordene hans. I motsetning til hva som er nevnt med MPS Micropaint ovenfor, sa represesentanten jeg pratet med, uoppfordret, at lakk-kvaliteten var noe av det verre han hadde jobbet med, også sammenlignet med Nissan Leaf som han sa ikke var optimal heller. Så forskjellige oppfatninger her tydeligvis. Etter hans erfaring (som var basert på behandling av noen 10-talls Model 3) var dog den røde lakken langt bedre, og han anbefalte ganske sterkt å gå for denne om jeg skulle bestille. Etter litt research vel hjemme, fant jeg det ganske naturlig at den røde lakken er bedre, da den er multi-coat – og, bestemte meg dermed for å skifte fra svart til rød, med en formening om at dette ville løse utfordringen med lakk.

Før bestilling derimot, har jeg blitt oppmerksom på det trådstarter nevner rundt lakk som flasser av og rustproblemer, noe som ser ut til å rapporteres fra såvel vinter og saltfrie områder som California, til Canada (hvor bilene i noen tifeller har kjørt både en og to vintersesong), Finland, Sverige og Norge m.f. Virker jo som problemene som rapporteres ikke kun skyldes dårlig lakk, men heller en eller annen form for designfeil(?), som gjør at områdene rundt hjulbuene samt sidene på bilen rett og slett blir sandblåst – og muligens i kombinasjon med dårlig lakk gjør disse områdene eksponert for rust. Hovedlinjen til Tesla i disse sakene ser ut til å være er at dette har skjedd som følge av en ytre påvirkning (som jo er sant), og at det ikke dekkes av garanti. Naturlig nok, all den tid de har solgt noen hundre tusen av bilen, og eventuelle reklamasjoner og dermed innrømmelser av at dette skyldes en svakhet ved bilen, kan slå temmelig dramatisk ut for dem. Om de ikke gjør det, og dette viser seg å eskalere etterhvert som bilene går noen kilometer, og spesielt i Norge kommende (og første) vintersesong, vel, kan bli ganske dramatisk det også.

Ser det nevnes ovenfor at alle biler med lakkerte kanaler og som mangler skvettlapper har et slitasjeproblem. Er enig i at alle slike biler er utsatt for slitasje, men dog i veldig forskjellig grad. Et problem blir det ikke før man ser følgeskader som i de rapporterte tilfellene rundt Model 3, som lakk som flasser, påfølgende rust etc – og i de sakene som er kjent, ser det ut til å være et temmelig stort problem.

Time will tell. For min del kan jeg som sagt leve med en del utfordringer med software, panel gaps etc i bytte mot de andre kvalitene som Model 3 gir – men, rust, og som ikke blir godkjent som garantisak, kan bli en dyr og kjedelig affære. Har dermed utsatt bestilling til bilene som har blitt levert til Norge har fått noen måneder bak seg på Norske veier og muligens til etter vintersesongen, og det blir klarere hvorvidt dette er et generellt problem eller ikke, og hvordan Tesla evt forholder seg til det. Sitter klar til å bestille..

mthoring

Er man redd for dette så kan det vel være en mulighet å få montert på skvettlapper, samt foliere bilen langs sidene. Bør holde seg bra da.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ok67

I følge Ren Bil i Trondheim er den svarte myke lakken som blir brukt (på heilt svarte TM3) identisk med svart lakk på Jaguar...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

k1

Enig med mthoring her. Hadde ikke sittet og ventet pga dette. Når du får bilen legger du på klar folie på utsatte områder. Koster deg noen få tusenlapper. I tillegg til skvettlapper foran. Så får du bil nå og ikke om lang tid. Vel og merke dersom du ønsker bil nå da...

Øyvind.h

Dette med skvettlapper har vært en ny lærdom for min del og det gjelder ikke bare Tesla. Om du kjører i områder med litt sølete vei, se på andre biler hvordan de ser ut oppover dørsidene.
Søle viser tydelig hvor grus og småpartikler blir kastet opp på siden av bilen. Jeg trengte bare en enkelt tur på fjellet før jeg innså hvor mye skvettlapper har å si.

Nyere biler får større hjul, bredere hjul og de trekkes lengre ut i hjulbuen av estetiske årsaker. Dette fører til at der eldre biler fikk nær all sprut fra hjulene inn i hjulbuen, er det nå mye som havner på siden av bilen. Form over funksjon.

Har M3 for skral beskyttelse ift sprut fra forhjulene? Kanskje. Men å montere skvettlapper tar 5 minutter og gir en bedre beskyttelse enn de fleste produsenter leverer fra fabrikk i denne klassen. Klarer du skru inn skruer i en planke klarer du montere skvettlapper :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA