Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

50% charge on tolls??? (50% avgift på toller???)

Startet av Batman, tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:24

« forrige - neste »

Batman

Hi,

I am new in Stavanger and looking to buy a car to drive in town. I am planning to use the car to mainly drop/pick the kids to/from kindergarden and drive to work/home. I am planning to use the car only for 2 years. Leasing is not an option because since I am new in Norway I don't really understand how it will work out thus don't want to engage to unknown. I am doing my maths whether to go electric or petrol/diesel. Sorry, but I am only after economic benefits and don't really believe on the environmental part (whether you agree or not, please just take it as a given). So, my question is how probable is that electric cars will have to pay tool in Stavanger? I read in the news that already Oslo & Bergen electric cars are paying 50%. It will certainly will change my calculations here. Thanks for help. Sorry I don't speak Norwegian yet, so I used google to translate.


Hei,

Jeg er ny i Stavanger og ser etter å kjøpe bil til å kjøre i byen. Jeg planlegger å bruke bilen til å hovedsakelig slippe / plukke barna til / fra barnehagen og kjøre til jobb / hjem. Jeg planlegger å bruke bilen bare i 2 år. Leasing er ikke et alternativ, siden jeg er ny i Norge, forstår jeg ikke hvordan det vil fungere, og ønsker ikke å engasjere seg i ukjent. Jeg gjør min matte om å gå elektrisk eller bensin / diesel. Beklager, men jeg er bare etter økonomiske fordeler og tror egentlig ikke på miljødelen (om du er enig eller ikke, vær så snill å ta det som en gitt). Så spørsmålet mitt er hvor sannsynlig at elbiler må betale verktøy i Stavanger? Jeg leser i nyheten at allerede Oslo og Bergen elektriske biler betaler 50%. Det vil sikkert forandre beregningene mine her. Takk for hjelpen. Beklager, jeg snakker ikke norsk ennå, så jeg brukte google til å oversette.

elektrolux

#1
There is a real chance for toll also on electric cars in Stavanger after this fall. We are preparing for this by bying smaller 3 and 4 wheel motorcycle cars classed as L1-L7e, but also have an electric van that may be free to use if toll is implemented onto electric cars.

Diesel moped cars will stay toll free, so maybe you should consider one of those. This company spesialises on tollfree cars: www.bomfriebiler.no

If money is not an issue, you could opt for the new Mercedes F cell. It is classed as a Hydrogen car and there for free from toll. https://www.motor.no/artikler/2018/november/mercedes-lanserer-sin-hydrogenbil-glc-f-cell/

Even if there are no Hydrogen filling stations nearby, it will give you enough electric range for your needs.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA