Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.20.4.2

Startet av viggosk, tirsdag 25. juni 2019, klokken 09:05

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:20
... og veldig sent med NoA på avkjøringsfelt. Faktisk akkurat i det selve avkjøringen blir påbegynt. Burde begynt når oppbremsingen begynner.

Fortrinnsvis bør vel ikke oppbremsingen begynne før man har kjørt av, så man ikke hindrer evt. biler bak. Jeg prøver ihvertfall alltid å kjøre slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Vel. Hva er da egentlig vitsen med å bruke blinklyset i det hele tatt? Ligger man i 110 km/t, og skal svinge av motorveien ser jeg det som en fordel at farten blir senket (betraktelig). Og at man samtidig indikere for de bak at man bremser for å svinge av. Mulig litt pirk, men slik har jeg nå alltid gjort det på motorvei.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:56
Vel. Hva er da egentlig vitsen med å bruke blinklyset i det hele tatt? Ligger man i 110 km/t, og skal svinge av motorveien ser jeg det som en fordel at farten blir senket (betraktelig). Og at man samtidig indikere for de bak at man bremser for å svinge av. Mulig litt pirk, men slik har jeg nå alltid gjort det på motorvei.
Det er som jkirkebo sier riktig å senke farten når man har svinget av, hvorfor skal du gjøre det før og lage unødvendige nedbremsinger for andre? Gjør du det samme når du svinger inn på motorveien og, kjører i 80 inn på motorveien og akselererer?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Det er flere avkjøringer som jeg mener ikke "tåler" 110 km/t etter at man har påbegynt avkjøringen. Du er jo tydeligvis kjent i Vestfold, og neste gang kan du prøve å ta den sydlige avkjøringen til Sandefjord med en inngangshastighet  på 110. Avkjøringsfeltet er ca 60 meter langt før en ganske krapp sving. Men som sagt, dette er min mening. Og kjøreopplæring av deg har jeg ikke behov for.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:23
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Grunn nok til å ligge i venstrefila det. Men etter nettopp å ha kjørt 100 mil i Sverige og Danmark og opplevd hvor bra ting fungerer der så blir man jo litt frustrert over den norske veibyggingen...

Noen nyere påkjøringsfelt er stiplet til "the bitter end" også her i Norge. Det er minst ett slikt mellom Grimstad og Horten (riktignok ikke på 4-felts vei).

Kanskje det er en endring i emning?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:10
Det er flere avkjøringer som jeg mener ikke "tåler" 110 km/t etter at man har påbegynt avkjøringen.
Selvfølgelig må man tilpasse farten etter veien, men du la det frem som om du alltid slår av på farten før du svinger av. Det skaper unødvendige nedbremsinger og potensielt farlige situasjoner hvis det er stor trafikk.

Du kan jo høre med en kjørelærer hvis du ikke er åpen for forslag fra andre. Det at man alltid har gjort noe på en måte betyr ikke at det er riktig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:10
Det er flere avkjøringer som jeg mener ikke "tåler" 110 km/t etter at man har påbegynt avkjøringen. Du er jo tydeligvis kjent i Vestfold, og neste gang kan du prøve å ta den sydlige avkjøringen til Sandefjord med en inngangshastighet  på 110. Avkjøringsfeltet er ca 60 meter langt før en ganske krapp sving. Men som sagt, dette er min mening. Og kjøreopplæring av deg har jeg ikke behov for.

Ja, det er flere slike korte av- og påkjøringer på E18 i Vestfold. Veldig korte og med en veldig brå sving. De er lagt opp slik at dersom man skal følge fartsgrensen frem til man har lagt seg ut, må man omtrent stå på bremsen. Måten mange avkjøringer er designet på får meg til å tenke at å bevare jordbruksareal har høyere prioritet enn trafikksikkerhet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

1000kwh

Sitat fra: RuneW på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:23
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Grunn nok til å ligge i venstrefila det. Men etter nettopp å ha kjørt 100 mil i Sverige og Danmark og opplevd hvor bra ting fungerer der så blir man jo litt frustrert over den norske veibyggingen...

Noen nyere påkjøringsfelt er stiplet til "the bitter end" også her i Norge. Det er minst ett slikt mellom Grimstad og Horten (riktignok ikke på 4-felts vei).

Kanskje det er en endring i emning?
Vi kan jo håpe, for dette er den siste utfordringen (jeg har i hvertfall) i forbindelse med AP.

1000kwh

Ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal er åpnet, men uten noen fartsgrense fra kartet så fungerte ikke AP særlig bra. Virket som om bilen ville ned til 80kmt.

Spent når disse fartsgrensene kommer til bilen.

TeslaKriss

Sitat fra: Kim- på tirsdag 02. juli 2019, klokken 16:05
Sitat fra: TeslaKriss på tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:47
Jeg fikk 2019.20.4.2 idag. Jeg hoppet rett fra 2019.20.2.1 så var klar for og se om jeg hadde fått Beach Buggy 2. Men jeg fikk alle andre endringer i meny listen osv men jeg fikk ikke spillet. Noen som dette virker kjent for? Det er en model s 100d 2018

Mener at du må ha mcu2

Ikke så veldig god på det med MCU osv. Finnes det noen måte og se hvilken? om du har MCU 1 eller 2? Produksjonen av bilen er i starten av Mai 2018. Så har ikke så god kontroll på hva Tesla satt inn i nye biler da

turfsurf

Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 04. juli 2019, klokken 01:04

Ikke så veldig god på det med MCU osv. Finnes det noen måte og se hvilken? om du har MCU 1 eller 2? Produksjonen av bilen er i starten av Mai 2018. Så har ikke så god kontroll på hva Tesla satt inn i nye biler da
Finnes tester for nettleseren, men skal være mcu2 da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lazzie68

Jeg kom direkte fra 2019.12.1.2 etter som nedlastinger feilet gjentatte ganger. Selv om det fortsatt er en del hickups, da spesielt nervøsitet og fantombremsing for biler i påkjøringsfelt, så mener jeg bilen definitivt har blitt bedre. Sitter ikke konstant med foten på gasspedalen i tilfelle bilen skulle hogge inn bremsene.

1000kwh

Kjørte Kristiansand - Gardermoen denne uka og det er som natt og dag med tanke på lugging osv.. ingen harde nedbremsinger og til og med Operatunnelen ble forsert i 70kmt og meget overbevisende.

Ny Tvedestrand - Arendal funker ikke uten fartsgrense per når. Og her var det faktisk et par fantombremsinger på TACC,, så mulig at bilen har lært at overgangene på øvrige motorveier faktisk bare er en overgang og ikke noe å bremse for..

JorEl

2019.20.4.2 66625e9 ; (Devil is in the details)

Ser at ca75% av brukerne på TeslaFi har denne versjonen. Da er vel denne versjonen, gjennomprøvd og verifisert så det holder. Kjenner jeg ble bortskjemt med alle disse oppdateringene, og har begynt å sjekke APPen hver morgen ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Bortskjemt? Skulle ønske det var atskillig færre, og at de heller gjorde det riktig første gang. Nå er det for det meste retting av feil fra tidligere versjoner, og som igjen inneholder nye feil. I 2019 er det gitt ut 25 (!) oppdateringer. Helt vilt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA