Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det dyrere å forsikre elbiler? F.eks. 27% dyrere e-Golf

Startet av OhmPaPa, mandag 24. juni 2019, klokken 20:41

« forrige - neste »

OhmPaPa

Jeg har lest både på forumet her og i diverse nettaviser at det er dyrere å forsikre elbiler enn fossilbiler. Men hvorfor er det slik?

Og nå leser jeg at det er på samme vis i England - i følge Daily Mail.

SitatElectric cars are 14% more expensive to insure than similar petrol and diesel models

Insurance costs for plug-in cars are higher because of steeper purchase prices

Cost to repair are higher too and there's a short supply of mechanic to fix them

https://www.dailymail.co.uk/money/cars/article-7163957/Electric-cars-116-expensive-insure-similar-petrol-diesels.html

Og som artikkelen viser - i England er prisen på e-Golf 2.5% dyrere enn bensinutgaven. Men forsikringspremien er 27% høyere. £904.45 mot £709.91.


Hvorfor er det slik når en elbil har mange færre deler enn en fossilbil? Den har kanskje dyre sensorer i fronten - men det har jo etterhvert mange andre enn elbiler også?

F.eks. Golf. Hva gjør e-Golf så mye dyrere å reparere enn fossil-Golf?

Edit: Skriveleif

nyogusikker

Leste noe om det på dinside, bla så får elbiler skader som kanskej ikke ser store ut, men en skade på batteripakke eller ledninger gjør at de må bytte hele elsystemet og batteripakkene på bilene.
Når bilen kanskje koster 150-160-170 000 og batteripakka koster 70 000 + så velger forsikringen å vrake de. Da det er billigere for forsikringen.

Derfor vil det også bli dyrere forsikring da "småskader" på en elbil gjerne blir veldig dyrt, kontra en fosilbil som man kanskje bare ka bytte noen skjermer ol "ytre kosmetisk" på.

Leste også at elbiler krasjet oftere, da de har større moment og folk mister lettere kontroll over bilen. :o


1000kwh


Carl Anton Stenling

Anbefaler at du sjekker prisen mellom selskapene. e-Golf bør ikke være vesentlig dyrere å forsikre enn tilsvarende fossilutgave.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA