Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf - økonomisk oppsummering etter 6 års eierskap

Startet av saphran, tirsdag 23. juli 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

saphran

I 2013 ble bompengene i Bergen doblet, og jeg bestemte meg for å bytte den ene av familiens bensinbiler i en Leaf. På den tiden var det mye skriverier om at det ikke var sikkert at det ville lønne seg så mye pga høyere verditap på elbiler, men jeg kunne ikke helt se at det kunen utlikne fordelene i mine kalkyler.

Kjøpte den ny parallellimportert fra EcoCar til 238000. Den ble solgt nå for 90 000 etter å ha kjørt 60 000, så verditapet på 6 år ble 148 000 kr, noe jeg vil tro hadde vært det samme ca med en bensinbil (hadde den blitt solgt bare 6 mnd tidligere kunne vi nok fått 130 for den så litt bratt fall på slutten der). Av verkstedsutgifter har det blitt totalt 26000 på de 6 årene (kun 3 års garanti pga europeisk bil). Også det vil jeg mene er likt eller lavere enn hva vi hadde hatt på bensinbilen.

På denne tiden har vi imidlertid spart ca 66000 i bompenger, og 64000 i drivstoff, så totalt har det lønnet seg ca 21000 per år i forhold til bensinbilen.

For de som overok leafen nå så er regnestykket litt det samme; bilen er nå ekstremt billig i forhold til standen den er i - og betaler seg selv (relativt sett, selv om den nå betaler litt bompenger) vil jeg tro med mindre noe dyrt ryker (som jo riktignok er en større fare for elbiler enda - og kanskje grunnen til at man ser veldig store dropp i verdien etter utløpt garantitid).

nilsen33

Med tanke på det økonomiske er det en "no-brainer" med elbil selv om man må betale 50% bompenger.

Sjalabais

Interessante tall, jeg er litt forundret over at det ikke kryr av slike innlegg her inne. :) Vi har ikke bompenger her i området, men Leafen er kjøpt som pendlebil med forhåpentligvis lave totalutgifter.

Én ting jeg lurer på med dine tall: Er strømutgifter stipulert eller målt? Jeg sitter med mitt eget Excel-ark og tar et forbrukstall fra bilens "historisk forbruk"-skjerm: 0,2 kWt/km. Men...bilen er i alle fall i dag svært upålitelig med disse talla. Forventa lading til 80% kan vise 05:30, men vil være nådd etter fire timer. Hurtiglading anslår 52 minutters tidsbruk, men er ferdig etter en halv time. Slike ting. Derfor er både forbrukstallet og den svært bevegelige kWt-prisen usikkerhetsmoment i dette regnskapet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Med fossilbiler var det enklere: Én literpris, én litermengde, Excel beregner resten for hver eneste fylling. Hva er den foretrukne fremgangsmåten her?
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA