Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bil park - råd søkes

Startet av Kleini, søndag 23. juni 2019, klokken 21:19

« forrige - neste »

Kleini

Hei Alle,

Første innlegg her  :)


Her er casen som jeg ønsker deres råd til:

Familie på 4 (tvillinger på 4,5år) + mellemstor hund.

Dansk av opprindelse så må til DK (Jylland) med jevne mellemrum og ha alle med i en bil. Status er at vi i dag har en bil BMW 5 serie stationcar (verdi 500t.kr), men flytter i nyt hus om lidt hvor jeg trenger en ekstra bil til pendling til/fra job hvor der er 30min/25km hver vei. Det giver ingen mening å kjøre i diesel BMW så skal ha minimum 1 el-bil. Jeg er til info 196cm høy ift valg av model og vil ha ACC.

Så hva er den optimale løsningen til vår fremtidige familie liv? Alle siger jo uansett hva elbil man kjøper så blir det bil nr. 1 og så har vi en stor BMW der bare står og venter på en DK tur, hvilket virker feil. Budgettet er rundt 200t.kr til bil nr. 2, men alternativt skal man selge BMW og så kjøpe 2 nye til i alt 700t.kr.

Håper på lidt råd og bra elbil ping-pong.

TAK  :+1:

Up_&_Away

lett - om du ikke drar med bikkja til Dk

kjøp en kjip trilling til pendlingen din langemann og fekt en tesla model 3, S eller Kona til DK-tur.
VW e-Up! nybil fra august 2018

Rosstopher

Sitat fra: Up_&_Away på søndag 23. juni 2019, klokken 22:36
lett - om du ikke drar med bikkja til Dk

kjøp en kjip trilling til pendlingen din langemann og fekt en tesla model 3, S eller Kona til DK-tur.

I en Model S kan man muligens få med seg hundebur, avhengig av hva du legger i "mellomstor". Vi så selv på Kona, men den ble altfor liten for vår border collie-mix. Uten bikkje kunne den kanskje til nød ha fungert for oss med ett barn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kleini

Sitat fra: Up_&_Away på søndag 23. juni 2019, klokken 22:36
lett - om du ikke drar med bikkja til Dk

kjøp en kjip trilling til pendlingen din langemann og fekt en tesla model 3, S eller Kona til DK-tur.

Bikkja skal med.... Der må være plass. Det er en Corgi Pembroke vi har.

Surrehue

Egolf, Leaf osv med skiboks laster jo en del, selv om du har et lite hundebur i bagasjerommet.
Men du sier ikke hvor du bor og hvor langt ned på Jylland du skal. Bor du i Østfold og kjører via Øresund og store og lille belt til Kolding så holder ikke en gang en Tesla Model S. Bor du i Brevik, tar fergen fra Langesund og har familie i Ålborg så holder det meste. Dersom det kun er på turene til DK du kommer til å måtte lade, så vil det være en ekstremt god timelønn, de timene dere bruker på hurtiglading.

Vaduz

Det er dessverre nesten ingen elbiler med plass til to barneseter og en høy mann i førersetet. Jeg ville kjøpt en e-UP! eller i3 til under 100k for pendling og beholdt dieselen til hytte/Danmark/familieturer. Evt solgt BMW'en og kjøpt en X1 til 100k. Det er nok det objektivt beste/billigste. Ellers er det Model X og kanskje e-Tron som kan dekke alle behov.

Kleini

Sitat fra: Surrehue på søndag 30. juni 2019, klokken 17:06
Egolf, Leaf osv med skiboks laster jo en del, selv om du har et lite hundebur i bagasjerommet.
Men du sier ikke hvor du bor og hvor langt ned på Jylland du skal. Bor du i Østfold og kjører via Øresund og store og lille belt til Kolding så holder ikke en gang en Tesla Model S. Bor du i Brevik, tar fergen fra Langesund og har familie i Ålborg så holder det meste. Dersom det kun er på turene til DK du kommer til å måtte lade, så vil det være en ekstremt god timelønn, de timene dere bruker på hurtiglading.

Good point.

Bor i Stavanger nå og har familie i Århus. A
Så det meste går. Vi tar gjerne nat fergen så det er bare gjennom Jylland. Takk for veldig bra input.

Kleini

Sitat fra: Vaduz på onsdag 03. juli 2019, klokken 21:46
Det er dessverre nesten ingen elbiler med plass til to barneseter og en høy mann i førersetet. Jeg ville kjøpt en e-UP! eller i3 til under 100k for pendling og beholdt dieselen til hytte/Danmark/familieturer. Evt solgt BMW'en og kjøpt en X1 til 100k. Det er nok det objektivt beste/billigste. Ellers er det Model X og kanskje e-Tron som kan dekke alle behov.

Hei har nettopp sett på en i3, men kan godt se at den gamle diesel bare kommer til å stå...

Ser også på model X og kanskje en i3 så alt blir elektrisk, men så skal der brukes flere penge kan jeg se. Alternativt en gemme model S med 7 seter, men er lidt nervøs for å kjøpe så gammel en bil.

Kleini

Går etter 2 x EL så må ha en tesla S + en lite billige bil. Samlet pris 700.000kr.... Er det muligt eller får jeg får gamle biler?

Luftventil

Sitat fra: Kleini på søndag 07. juli 2019, klokken 15:52
Går etter 2 x EL så må ha en tesla S + en lite billige bil. Samlet pris 700.000kr.... Er det muligt eller får jeg får gamle biler?

God plan. Det bør ikke være noe problem. Jeg ville gått for en BMW i3 eller E-Golf til rundt 150 000 kroner, og brukt resten på en pent brukt Model S75D.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

turfsurf

Sitat fra: Luftventil på mandag 08. juli 2019, klokken 00:01
God plan. Det bør ikke være noe problem. Jeg ville gått for en BMW i3 eller E-Golf til rundt 150 000 kroner, og brukt resten på en pent brukt Model S75D.
Enig. Får i3 94Ah ned i 200k nå, ville strekt meg til den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kleini

Sitat fra: Luftventil på mandag 08. juli 2019, klokken 00:01
Sitat fra: Kleini på søndag 07. juli 2019, klokken 15:52
Går etter 2 x EL så må ha en tesla S + en lite billige bil. Samlet pris 700.000kr.... Er det muligt eller får jeg får gamle biler?

God plan. Det bør ikke være noe problem. Jeg ville gått for en BMW i3 eller E-Golf til rundt 150 000 kroner, og brukt resten på en pent brukt Model S75D.

Hvordan finder jeg rundt i tesla utstyr og modeller, årgange og hvorfor 75D? Ny kjempe utfordring  :)

automat

Sitat fra: Kleini på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:28

Hvordan finder jeg rundt i tesla utstyr og modeller, årgange og hvorfor 75D? Ny kjempe utfordring  :)

Det er en jungel, det skjer oppdateringer hele tiden. Start med å finne ut hva som er viktig for deg.

Jeg ville gått for så ny som mulig, heller enn en gammel P-modell med mye utstyr. Og utviklingen har gått i retning av å samle mer i store utstyrspakker, og mer standardutstyr. Så man kan få endel "på kjøpet" med en nyere bil, som var ekstrautstyr tidligere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kleini

Sitat fra: automat på tirsdag 09. juli 2019, klokken 01:15
Sitat fra: Kleini på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:28

Hvordan finder jeg rundt i tesla utstyr og modeller, årgange og hvorfor 75D? Ny kjempe utfordring  :)

Det er en jungel, det skjer oppdateringer hele tiden. Start med å finne ut hva som er viktig for deg.

Jeg ville gått for så ny som mulig, heller enn en gammel P-modell med mye utstyr. Og utviklingen har gått i retning av å samle mer i store utstyrspakker, og mer standardutstyr. Så man kan få endel "på kjøpet" med en nyere bil, som var ekstrautstyr tidligere.

OK takk! Er der et "tesla version Wikipedia" å læse opp på på noen plass?

turfsurf

Sitat fra: Kleini på tirsdag 09. juli 2019, klokken 01:43
OK takk! Er der et "tesla version Wikipedia" å læse opp på på noen plass?
https://www.tocn.no har mye nyttig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA