Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistanke rundt omlakkert støtfanger før levering.

Startet av trykkertor, fredag 21. juni 2019, klokken 23:53

« forrige - neste »

trykkertor

Hentet ut bil for 3 måneder siden. Har en mistanke om at bilen er blitt omlakkert før jeg hentet den ut.
Fargeforskjell på bilen irriterer meg mer og mer.
Hvordan går jeg frem ved mistanke om opprettet transportskade??

Da vi fikk vår røde AWD LR i mars ble det reklamert på en "merkelig" skrape/skade på bakre støtfanger.
Skaden var av en slik art at støtfangeren muligens må ha vært av bilen da det skjedde.
På service senteret sa verksmesteren "Aha...jeg ser/(vet?) hva som har skjedd."
(Var bare en liten flik av plastikken som var skrapet/bøyd/smeltet bakenfra og utover).
Han pusset ned overskytende plastik, og brukte lakkpenn for å rette fargen. = bra resultat.

Men...... noen uke senere begynte jeg å reagere på at bilen i visse vinkler viser til at hele bakre støtfanger har en annen rødnyanse. Der er mindre glossy, og med antydning av litt kirserbæraktig rødfarge i seg enn resten av bilen. Tenkte at det sikkert bare var drit og støv som samlet seg statisk på plastdelen i forhold til metallet rundt.
Etter at bilen ble keramisk behandlet av et autorisert detailer-verksted, så ser jeg fortsatt samme fargeforskjell. Fra dag jeg hentet bilen etter forsegling. Da var hele bilen maskinpolert og 100% ren.

Senest i dag etter en grundig vask av bilen irriterer det meg at bakre støtfanger har en rimelig merkbar avvikende farge i forhold til resten av bilen.
Jeg vet at noen biler har fargeforskjell på plastdeler versus metalldeler. Men fremre støtfanger i plast er jo helt samme farge som resten av bilen.

Nå 3 måneder senere er det jo vanskelig for meg å "bevise" at ikke jeg selv har skadet bilen og fått den re-lakkert. Men jeg har en murrende mistanke om at denne har blitt omlakkert før jeg fikk bilen som ny.
Særlig har jeg bitt meg merke i at skaden jeg hadde ved utlevering var på en slik måte at den måtte har foregått fra innsiden/baksen av hjulbuen, og at verkstmester så meget rask hva som var skjedd og at jeg ikke kunne ha forårsaket den lille skaden.

Tenker hvis jeg spør Tesla-systemet om de har noen "historikk" på bilen min, får jeg pent "nei", eller "intet notert".
Samtidig er det vanskelig å reklamere så sent etter, da jeg fra deres synspunkt lett kan se at kunder selv har hatt bil til lakkretting, og ikke er fornøyd med fargen.

Noen tanker eller tips??

(Bildet er fra den opprinnelige skaden jeg reklamerte på. For mørkt nå til å ta bilde av fargeforskjellen.)

bno

#1
Dette er et klart eksempel på hva dette selskapet holder på med. Dette er et bilde jeg har zoomet inn på som viser at man har omlakkert fremre støtfanger før forsøk på utlevering. Dårlig jobb i tillegg. Mange av de bilen (røde) jeg så på forrige uke var skadet og fremstå som dette. Håper det kan være til hjelp. Jeg har mange bilder som viser at de prøvde å pushe på meg en bil for andre gang som var helt elendig på finishen.

hELgenen

Synes det er helt ok at de omlakkerer ved behov og selger bilen som ny. Men de må opplyse om dette før kunden betaler bilen. Tesla kan ikke drive butikk på den måten de driver i dag. Kunder kan ikke legge ut tusenvis av kroner på en usett bil og så oppleve feil,mangler og skavanker ved utlevering,for deretter å sitte på kundens penger i måned,etter måned dersom kunden nekter å ta bilen.  Det er helt bak mål å drive butikk på denne måten.  TM3 er i ferd med å få et ekstremt frynsete rykte allerede noen få måneder etter levering. Om dette fortsetter så vil bruktprisene rase nedover. De som skal kjøpe brukt er ennå mindre villige til å ta store tap enn nybilkjøpere,så et dårlig kvalitetsrykte er ikke bra for eierskapet.

Counterpointer

Multicoat red kan få fargenyanser i produksjonen (hos alle produsenter). Hørte et langt innlegg på en podcast hvor en lakkerer sa at han ikke anbefalte denne fargen av den grunn. Det er noe med fargeblandingen i produksjon.

I tillegg er det omtrent umulig å få relakkert i samme fargenyanse. Hvis det er vanskelig å se forskjellen taler det for at det ikke er relakkert.

daktari

#4
Ta en titt på bildene av Kia E-Niro på finn.no så ser du at alle bilene har forskjellig farge på støtfanger og karosseri. Jaguaren min hadde også det.
Et vilkårlig eksempel. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150566913

Dette fritar jo ikke for en transportskade, så her må du nok bare spørre og ha tillit til svaret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bno

#5
Enig når det gjelder rødt. Jeg valgte det. Bilen jeg skulle motta var det skygge les "øyenbryn" på panser over hovedlysene. Dette av lakk sig såkalt sagging.
I tillegg til flere lakkfeil feil og skader samt dårlig montering. Jeg skulle så gjerne hatt en TM3 så jeg er oppriktig. Men det blir for mye tull så da er tilleggs utstyr lade plater etc lagt langt innerst i skapet. Kan hende ser jeg etter brukt om en stund.... :D

Klykken

#6
Plastikk og metall får forskjellige nyanser, ikke unikt for Tesla dette.
Og når det kommer til transportskader vil ALLE produsenter omlakkere/flikke panel som har skader og selge bilen som ny, og om så uten å opplyse om dette til kunde.

Men hvis det er merkbar forskjell med dråper og whatnot er det helt klart en feil som bør klages på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA