Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av batteri

Startet av Jehelm, fredag 21. juni 2019, klokken 18:14

« forrige - neste »

Jehelm

Har leter og leter men finner lite info om dette, når bilen får nytt batteri, hva skjer da med batterigarantien? Burde jo bli 8 nye år med garanti på batteriet om dette er et nytt batteri. Eller sier de bare nytt men at det faktisk er et som er fikset opp og blir satt inn?
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

Muffinman

Batterigarantien gjelder fra bilen var ny. Nullstilles ikke om du får nytt.

Jehelm

Merkelig det da, er jo en ny del så da regner jeg med det er 5 år garanti på denne delen siden den er elektrisk? Føler ikke man får mye info fra Tesla heller, mtp hva som er galt med batterier eller info om det nye man får? Får kanskje høre med de etter dette er byttet! Men hvis de opprinnelig gir 8 år garanti så burde det være en egen regel for denne «nye» delen? Tenker på andre slitedeler på andre biler jeg har hatt varierer det fra 1 år og oppover alt ut fra hvilken del det er snakk om.
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

Øyvind.h

Kjøper du en ny del får du ny garanti.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Alfa Bergen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. juni 2019, klokken 18:40
Kjøper du en ny del får du ny garanti.

Vi fikk nytt batteri på garantien i fjor sommer. Vet ikke om det var et nytt eller om det var et gammelt batteri som var reparert vi fikk satt inn. Var i alle fall ingen endring i km visningen. Om det var et reparert batteri som ble satt inn, kan jeg ikke tenke meg at Tesla vil gi norn ny garanti
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Amatøren

Selv om det er verken Tesla eller batteri så kan jeg nevne følgende fra en Seat Alhambra vi hadde:

Ledningsnettet ut i førerdøren sviktet så diverse justeringer av speil og vinduer sluttet å virke.

Bilen ca mindre enn fem år gammel så det gikk kostnadsfritt på reklamasjon. Mendre enn fem år etter det igjen så feilet akkurat det samme!

Ettersom bilen da var over fem år gammel så måtte jeg betale byttet av ledningsnettet.

Da jeg spurte så henviste de til kjøpsloven og hvis jeg hadde betalt første reparasjon (hvis den var utført etter at bilen var fem år gammel) så ville neste feil innen fem år bli dekket ut fra kjøpsloven med kostnadsfri utbedring.

Dermed kan man ikke forvente ny reklamasjonsrett/garanti på batteri som er byttet innenfor garanttiden.

Hvis man får ny garanti ved batteribytte uten å betale for batteripakken så er vel det mest sannsynlig en 'good will'.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tuxedo

Ja, det er vel tommelfingerregelen her: Hvis man betaler for utbedringen, så gjelder ny reklamasjonsfrist.  Hvis man ikke gjør det, så gjelder den opprinnelige reklamasjonsfristen.

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. juni 2019, klokken 18:40
Kjøper du en ny del får du ny garanti.

Viktig at man skiller på garanti og reklamasjonsrett her!

Garanti er frivillig, og da er det Tesla som bestemmer vilkårene. Imidlertid kan disse vilkårene ikke stille kjøper dårligere enn vilkårene i forbrukerkjøpsloven om det er et forbrukerkjøp.

Så man kan hevde reklamasjonsrett på ny del, men ikke ny garanti fra Tesla. Det er flere som har fått til svar på direkte spørsmål at det er 8 år fra bilens kjøpsdato som gjelder når det er snakk om garanti, dvs det begynner ikke å løpe 8 nye år.

For noen år siden var en bekjent som jobber i bilbransjen på kurs i dette. Der lærte de at det løper ny reklamasjonsfrist på nye deler, også om de tidligere var byttet på reklamasjon. Om ikke kan man jo se for seg at selger bare kan fortsette å bytte dårlige deler med nye dårlige deler inntil opprinnelig absolutt frist var ute, og så være fri. I et slik tilfelle ville jo ikke mangelen være utbedret.

Tuxedo

Jeg tror ikke man skal basere seg på at en kan benytte ny reklamasjonsrett, hvis den opprinnelige mangelen ble utbedre vederlagsfritt, selv om man teknisk kan ha loven på sin side.  Jeg vil anta at de fleste selgere vil gjøre seg vanskelige i et slikt tilfelle.  Når noe er ment å vare i fem år, så vil vel selger tenke at etter fem år er alt kjøpers ansvar, selv om noe har blitt reparert kostnadsfritt i mellomtiden.

Muffinman

Virker som høyesterett mener at det løper ny reklamasjonsfrist når noe er utbedret på reklamasjon og feilen oppstår på nytt selv om opprinnelig reklamasjonsfrist er utgått:

https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Jehelm

Ikke lett dette her, blir spennende å se om noen havner i denne situasjonen noen gang og hva som eventuelt blir utfallet i saken. Men mener også at det foreligger reklamasjonsrett på selve delen. Men siden dette med batteri er ganske nytt så er det kanskje ikke mange som har vært borti dette selv. Hadde være spennende å se hva Tesla selv svarer på problemstillingen  ::)
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

arthur

#11
1. Batteriet er byttet etter at reklamasjonsrettigheten etter loven er gått ut, mer enn fem år etter at bilen/batteriet var nytt, men innen garantiperioden på åtte år.

eller

2. Batteriet er byttet innenfor reklamasjonsrettigheten etter loven, før fem år fra bilen/batteriet var nytt.

Hva gjelder da i alternativ 1 og 2?

Jeg vil tro at hvis batteriet er byttet etter at fristen for reklamasjon er gått ut så vil ikke ny rett til reklamsjon etter loven gjelde, men hva med garanti på varen?  Opptil maks åtte år fra bilen/batteriet var nytt selv om det nye batteriet ble satt inn alt fra noen måneder til maks tre år etter at reklamasjonsretten var gått ut, men garantien gjaldt?

Høyesterett kom til at den absolutte reklamasjonsfristen på fem år ikke gjelder for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid knyttet til mangler som det allerede er reklamert over.

Verken forarbeidene til forbrukerkjøpsloven, andre lover eller reelle hensyn kunne begrunne en absolutt reklamsjonsfrist etter utbedring.

Kjøper må imidlertid også i slike tilfeller reklamere innen rimelig tid etter at han ble eller burde blitt kjent med at utbedringsforsøkene hadde vært mislykket, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd.


https://www.raugland.no/2013/09/25/reklamasjon-i-forbrukerkjop-ved-mislykket-utbedring-av-mangel/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jehelm

Sitat fra: arthur på lørdag 22. juni 2019, klokken 06:31
1. Batteriet er byttet etter at reklamasjonsrettigheten etter loven er gått ut, mer enn fem år etter at bilen/batteriet var nytt, men innen garantiperioden på åtte år.

eller

2. Batteriet er byttet innenfor reklamasjonsrettigheten etter loven, før fem år fra bilen/batteriet var nytt.

Hva gjelder da i alternativ 1 og 2?

Jeg vil tro at hvis batteriet er byttet etter at fristen for reklamasjon er gått ut så vil ikke ny rett til reklamsjon etter loven gjelde, men hva med garanti på varen?  Opptil maks åtte år fra bilen/batteriet var nytt selv om det nye batteriet ble satt inn alt fra noen måneder til maks tre år etter at reklamasjonsretten var gått ut, men garantien gjaldt?

Høyesterett kom til at den absolutte reklamasjonsfristen på fem år ikke gjelder for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid knyttet til mangler som det allerede er reklamert over.

Verken forarbeidene til forbrukerkjøpsloven, andre lover eller reelle hensyn kunne begrunne en absolutt reklamsjonsfrist etter utbedring.

Kjøper må imidlertid også i slike tilfeller reklamere innen rimelig tid etter at han ble eller burde blitt kjent med at utbedringsforsøkene hadde vært mislykket, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd.


https://www.raugland.no/2013/09/25/reklamasjon-i-forbrukerkjop-ved-mislykket-utbedring-av-mangel/

Ser det står utbedringsarbeid, det er greit nok men står vel ikke noe om selve delen det gjelder her. Er jo også forskjellig fra del til del. 1 år på f.eks dempere og fjær mens en dynamo burde jo absolutt vare lener enn et år om jobben er gjort riktig og det faktisk kun var dynamoen det var noe galt med. Men hadde vært gøy å fått et svar av Tesla men da får man kanskje svar med regler etter hva som gjelder i USA. Hvis vi kun har forbrukerkjøpsloven i ryggen så betyr det jo ikke så mye hva Tesla selv mener om saken. Men liker dårlig at de er så hemmelighetsfulle. Ikke vil de si hva som var feilen og hvilken type vare du har fått? Er jo irriterende om man selv har behandlet batteriet i bilen som sin egen baby for å få et nytt som har blitt behandlet som søppel...
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA