Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SIM kort eller bruk av mobil som databærer

Startet av Theppan, fredag 21. juni 2019, klokken 16:43

« forrige - neste »

Theppan

Nettopp fått ny I-Pace😁.

For å få trafikkinfo på navi trengs tilgang til mobilnettet.
Må jeg installere SIM kort?

Trodde i min enkelthet at når mobilen koblet seg opp via bluetooth eller kabel, så kunne mobilen benyttes som primære tilgang til Internett.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

daktari

Ja, et data-sim holder. Trenger ikke mye data, er bare noen få mb. Det gir vel mulighet for satellittbilder på navi også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Jeg bruker sim kort, men det går vel an å bruke wifi via mobilens hotspot også.

Ingeniøren

Trengs det sim kort i denne porten for at bilen skal være på nett, slik at den kan spores f.eks, eller er det kun hvis man ønsker å etablere egen wifi og nett i bilen ?

Og i fall man skal skaffe, hva anbefales ? Vet det er noen kort som må en runde om mobilen først for å aktiveres og det er så mange type etter hvert så det enkleste er vel et som er pre-konfigurert og bare trengs å plugges.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Har forstått det slik at bilen har et Jaguar SIM-kort til basisfunksjoner som app. Men skal du SOTA, trafikkvisning, satelitt visning, wifi-sone og det som trekker mye data må du stå for et ekstra kort selv.

Jeg har ikke testet å bruke telefonens wifi-sone for å få trafikkvarsling i navi, men erfaringsvis slår den seg av etter en stund uansett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Theppan

Forsøkte å bruke mobilen som wifi sone, men fikk ikke trafikkinfo i navi, men mulig andre innstillinger må aktiveres i tillegg.

Må det anskaffes eget sim kort så er tipset å anskaffe et DATA tvillingkort til et eksisterende mobilabonnement du allerede har. Det er nok den rimeligste løsningen.
Alle sim kort kommer default med pinkode. Derfor er det som oftest enklest å deaktivere denne koden via en mobiltelefon.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

RayBomb

#6
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:46
Trengs det sim kort i denne porten for at bilen skal være på nett, slik at den kan spores f.eks, eller er det kun hvis man ønsker å etablere egen wifi og nett i bilen ?

Og i fall man skal skaffe, hva anbefales ? Vet det er noen kort som må en runde om mobilen først for å aktiveres og det er så mange type etter hvert så det enkleste er vel et som er pre-konfigurert og bare trengs å plugges.

Du trenger ikke Sim i for å kontrollere bilen med appen. Det finnes allerede ett skjult sim kort i bilen som Jaguar betaler for. Dette brukes for tracking og app styring.
Hvis du vil ha SOTA, trafikk data, Internett eller WiFi hotspot trenger du sette inn ditt eget sim kort i bilen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Ok, SOTA vil jeg ha når det kommer så da skaffer jeg vel et SIM kort etterhvert - ingen hast ser det ut til  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA