Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Temperatur er viktig ja. Nå må en ha opp mot 40 grader for at det skal gå optimalt. Kjøligere, og hastigheten går ned. Man kan kjøre i range mode; da vil temperaturmålet for systemet legges på 42 grader mot ca 32 grader med range mode avslått.

Det kan godt tenkes at du kjører med range mode avslått, og at den raskeste etappen gjorde at systemet ikke klarte å passivt kjøle ned mot 32 grader slik at tempen steg opp mot 40 før ladingen. Tipper du ville sett jevne ladesesjoner med range mode påskrudd.

den12mann

Sitat fra: magnussen01 på tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:54
Vi er nå 38 stk i en Facebook gruppe som følger aktivt med på hvordan det går både i Norge og Danmark og som ønsker å fremme et nytt søksmål mot Tesla i Norge dersom nåværende søksmål kan se ut til å gi resultater.

Her er lenken dersom du også er berørt: https://www.facebook.com/groups/1223639464741169

Hei

Jeg kjøpte min TMS 85 ny i 2013 og solgte den i slutten av 2019. Jeg husker meget godt da jeg oppdaget reduksjonen og skrev vel et par innlegg her inne dengang. Spørsmålet mitt er om jeg som ikke lenger eier bilen også kan delta? Jeg ble jo berørt av endringen og den påvirket naturligvis salgssummen så jeg føler ihvertfall selv at jeg bør kvalifisere til deltagelse.

magnussen01

For å kunne være med i søksmålet, så må en formell reklamasjon være sendt til Tesla. En slik reklamasjon må inneholde VIN og regnummer, og dersom denne informasjonen ikke er mulig å koble til deg, så vil jeg anta at det kan bli vanskelig å motta en eventuell erstatning. Merk at det siste er min antagelse, men at du likevel nok vil få vanskeligheter med å reklamere til Tesla uten å være nåværende eier av bilen.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tesla91

Hei. Jeg har jo og en eldre S85 som jeg primært benytter i arbeid. Da nr.1 bilen er på service ble det ferietur med denne bilen... Det er en 2014 S85. Jeg "superlader" nå for første gang på en god stund med denne bilen. Har kjørt ca 140km før lading og ankom laderen med 28%. Bilen begynte å lade på 57 kWh frem til ca 35% før den falt ned til 53 kWh hvor den lå frem til ca 45% før den nå lader på 46 kWh på 52%.... Er ikke dette fryktelig lavt? Kan ikke huske at det har vært så ille før... Jeg har byttet ladebås flere ganger for å se.. så det er ikke problemet. Ladet i 15 min totalt og fått 11 kWh på tanken... Hvor klager man på slikt, bilen er jo under 8 år så regner med det fortsatt er garanti på dette her ?

Klykken

#1100
Dette er normen på disse bilene nå ja. Ca 100 (eller 110) - SoC, ved godt varmet batteri. Du får over 100kW ved <10% SoC som oftest.

Ved 40% SoC har jeg rundt 60-65kW inn (100-SoC) på en god dag.

Du får ikke dette dekt på garanti, nei. Kun ved batterihavari og om du vinner lotteriet og får 90-pakke eller den nye 350V 85-pakken (som er et 100-batteri med mindre moduler).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


geear

Sitat fra: magnetic på søndag 01. august 2021, klokken 10:36
Elon Musk says Tesla was wrong to throttle Model S battery voltage
https://www.teslarati.com/elon-musk-tesla-was-wrong-model-s-battery-voltage-pullback/
Rimelig two-faced å komme med en unnskyldning ETTER de har "tapt" saken, når de først har brukt et år eller to på å nekte for at de hadde gjort noe som helst, nektet å informere kundene om hvorfor og så videre. Hadde de bare sendt ut en mail/info til alle kundene dette berørte, med en gang, og sagt at de på bakgrunn av sikkerhetsvurderinger var nødt til å gjøre dette midlertidige tiltaket til alles beste, mens de jobbet videre med årsak og løsning, så er jeg sikker på at dette hadde vært et ikke-eksisterende problem. Men holdningen til Tesla er som vanlig å ikke si noe som helst før de blir tvunget til det.

MeTesla

Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 12:51
Sitat fra: magnetic på søndag 01. august 2021, klokken 10:36
Elon Musk says Tesla was wrong to throttle Model S battery voltage
https://www.teslarati.com/elon-musk-tesla-was-wrong-model-s-battery-voltage-pullback/
Rimelig two-faced å komme med en unnskyldning ETTER de har "tapt" saken, når de først har brukt et år eller to på å nekte for at de hadde gjort noe som helst, nektet å informere kundene om hvorfor og så videre. Hadde de bare sendt ut en mail/info til alle kundene dette berørte, med en gang, og sagt at de på bakgrunn av sikkerhetsvurderinger var nødt til å gjøre dette midlertidige tiltaket til alles beste, mens de jobbet videre med årsak og løsning, så er jeg sikker på at dette hadde vært et ikke-eksisterende problem. Men holdningen til Tesla er som vanlig å ikke si noe som helst før de blir tvunget til det.

Bare småpenger i erstatning. Lurer på hva det får å si for de pågående rettsakene...

Klykken

#1104
Sitat fra: den12mann på mandag 26. juli 2021, klokken 18:17
Sitat fra: magnussen01 på tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:54
Vi er nå 38 stk i en Facebook gruppe som følger aktivt med på hvordan det går både i Norge og Danmark og som ønsker å fremme et nytt søksmål mot Tesla i Norge dersom nåværende søksmål kan se ut til å gi resultater.

Her er lenken dersom du også er berørt: https://www.facebook.com/groups/1223639464741169

Hei

Jeg kjøpte min TMS 85 ny i 2013 og solgte den i slutten av 2019. Jeg husker meget godt da jeg oppdaget reduksjonen og skrev vel et par innlegg her inne dengang. Spørsmålet mitt er om jeg som ikke lenger eier bilen også kan delta? Jeg ble jo berørt av endringen og den påvirket naturligvis salgssummen så jeg føler ihvertfall selv at jeg bør kvalifisere til deltagelse.
Her er ladekurven i form av bilder per tiende prosent hos meg.
12C° ute, og kjørt med rangemode de siste 30min og litt hardt.

Viftene foran kondensatorer startet på 80% og gikk for full pupp til jeg avsluttet ladingen. Det har aldri skjedd før... Opp til 80% gikk sirkulasjonspumpen som normalt i rykk og napp.

Fra 10-88% tok 62min. Bilen lyver mindre på tiden.
SW 2020.48.37.6. 2015 S85D med 91500km på telleren.


http://imgur.com/a/W1E6F7d
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: MeTesla på søndag 01. august 2021, klokken 15:58
Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 12:51
Sitat fra: magnetic på søndag 01. august 2021, klokken 10:36
Elon Musk says Tesla was wrong to throttle Model S battery voltage
https://www.teslarati.com/elon-musk-tesla-was-wrong-model-s-battery-voltage-pullback/
Rimelig two-faced å komme med en unnskyldning ETTER de har "tapt" saken, når de først har brukt et år eller to på å nekte for at de hadde gjort noe som helst, nektet å informere kundene om hvorfor og så videre. Hadde de bare sendt ut en mail/info til alle kundene dette berørte, med en gang, og sagt at de på bakgrunn av sikkerhetsvurderinger var nødt til å gjøre dette midlertidige tiltaket til alles beste, mens de jobbet videre med årsak og løsning, så er jeg sikker på at dette hadde vært et ikke-eksisterende problem. Men holdningen til Tesla er som vanlig å ikke si noe som helst før de blir tvunget til det.

Bare småpenger i erstatning. Lurer på hva det får å si for de pågående rettsakene...

Kan hende den er utmålt med tanke på at endringen er reversert og at alt skal være i orden nå? Dette gjalt jo ikke capping av lading som er et annet tema.

Jejl

Har hatt ca 17 superladinger de siste dagene, og jeg har funnet ut at jo varmere det er i været jo raskere går ladingen.
( P 85 2013)
Raskeste lading fikk vi ved en temperatur ute på 41 grader. Vi fikk da jevnt 130 kW fra 1-10%, og så sank det etterhvert til 115 kW ved 15 %, og 100 kW ved 23%, og 90 kW ved 30%.
Ved 15 grader fikk vi stort sett 5 - 10 kW lavere, selv om vi forsøkte å kjøre i 210 - 214 km/t i 10 minutt før lading.

Range mode på fungerte dårlig. Vi fikk da kun 88-92 kW fra 0-30%.

Vi kjørte ca 2800 km på 34 timer.
Med gammel ladekurve (før 2019) tipper jeg vi hadde brukt 32,5 timer på samme tur.

Muffinman

#1107
Med veldig høye utetemperaturer vil det ikke hjelpe med range mode nei. Da går batteritempen opp i optimalt område selv om setpunktet er på 32 grader, men bilen vil forsøke å kjøle ned passivt til det punktet. Rundt 45 grader er kompressor og fasekjøling i gang, og ved 55 grader tillater ikke bilen ytterligere økning og gjør det som trengs for å unngå det. Normalt ser man det kun ved defekt fasekjøling/acanlegg.

Kjører man med range mode i svært høye omgivelsestemperaturer vil ikke bilen prøve å kjøle passivt før den passerer 42 grader, og det er et veldig mye dårligere utgangspunkt. Med over 40 grader i lufta har du temperaturer langt oppe på 40-tallet når du kommer inn på lading, og da er effekten kuttet fordi batteriet er for varmt. Det burde imidlertid ta seg opp etter en stund når kjølingen får tempen ned til optimalt nivå igjen, men da har du kanskje passert SOC-intervallet hvor man ser de høyeste effektene uansett.

Jeg har selv kommet inn til SC Rhuden etter ei  real høyhastighetsøkt og 37 grader i lufta. Da var batteritempen over 50 grader og rattet ristet av kompressoren som gikk på  full spiker.  Dette  var før ladenerfen og jeg kjørte ikke i range mode, og forlot laderen med vesentlig lavere temperatur enn jeg ankom.

sjokomelk

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 13. juli 2021, klokken 18:18
Sitat fra: Klykken på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:05
Fikk nettopp SMS fra bilklager som ønsker at jeg skal betale penger for å klage på batteriet. Svindel! Og hvordan har de fått tak i mitt telefonnummer???

"Hei, vi ønsker å informere om noe som kan være av interesse. Det gjelder
din Tesla Model S:
https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-domt-i-retten-risikerer-milliardutbetaling-til-norske-elbil-eiere/s/12-95-3424130203.
Om ønskelig, meld deg på: svindeladressenvår.no
Hilsen Bilklager AS"
Da fikk jeg akkurat en SMS om at de gjerne vil ha pengene mine for å klage på Model X også. Så jeg sendte inn saken til Forbrukertilsynet, og sendte Bilklager en e-post hvor jeg ber om å få se hvilke personopplysninger de har om meg, hvordan de har samlet den inn og dokumentasjonen som sier at jeg har tillatt de å sende meg uoppfordret reklame. Og de har fått til 8:30 i morgen tidlig å legge frem dette for at jeg ikke skal gå videre med saken. Men jeg har allerede sendt inn saken. Det er mest for å se om det trigger noen respons fra avskummet. :P
Liten oppdatering på denne i dag.
Fikk akkurat kopi av brev Forbrukertilsynet har sendt til Bilklager AS hvor de sier at de har mottatt 58 klager på ulovlig utsendelse av SMS. De har til 7. september å komme med dokumentasjon på at de faktisk har innhentet samtykke til å sende ut SMS til oss. ;D 8)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

offpist

BRA!
Jeg er forøvrig en av de 58 som sendte inn klage.

Vi har ikke mindre enn 2 stk Model S med strupet hurtiglading så litt motviasjon er det for sak, men hater telefonsalg og den type markedsføring sterkere.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA