Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: MeTesla på lørdag 22. mai 2021, klokken 12:57
Bilklager.no er kanskje rett sted for oss som vil bli med i neste runde...
Det er aldri rett sted, uansett. Kjeltring som har funnet på en ny scam etter munnbindsaken sammen med Vollvik.

Muffinman

Sitat fra: Trond K på lørdag 22. mai 2021, klokken 13:58
Det er helt ubegripelig for meg at ikke flere etterspør hjelp og samordning fra TOCN. Når vi er medlemmer i en interesseorganisasjon så er det helt selvfølgelig for meg at organisasjonen i det minste etablerer fakta rundt problemet (kjøper eller selv etablerer et datagrunnlag slik de delvis har gjort), klarlegger hva den juridiske situasjonen er (kjøper en vurdering på vegne av medlemmene fra et anerkjent advokatfirma) og gir en anbefaling om hva medlemmene bør gjøre.
Veldig enig. Men TOCN har da etablert et faktagrunnlag. Et av tiltakene er dette:

https://www.tocn.no/2019/08/endret-ladehastighet-pa-superlader/

Om de har tatt saken videre med Tesla vet jeg ikke.

Trond K

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. mai 2021, klokken 07:36Men TOCN har da etablert et faktagrunnlag.
Det var den testen jeg henviste til som «delvis», men du har rett. Den er mer detaljrik enn jeg gir den kreditt for. Det mangler kontekst (hva all informasjonen skal brukes til) men det er en større detaljgrad der enn jeg husket. Jeg lette ikke langt nok bakover - og river håret av meg mht å finne informasjonen på sidene deres. De lager artikler som publiseres suksessivt istedenfor å lage en egen struktur på de viktigste sakene.
Det hadde forøvrig vært interessant å vite om de tenker Sigurd Ingvaldsen som en tilgjengelig ressursperson i tvistesaker. Han er særdeles teknisk kompetent.

o.b.lix

Det som også har vært den siste tiden er at bilen varmer ikke opp batteriet like fort og mye som før, som også gir dårligere ladehastighet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ventle

Hvis man har god kunnskap om elektronikk er det en veldig grundig gjennomgang av hva som faktisk ble endret i den famøse software-oppgraderingen, og noen gode teorier om hvorfor, her:
https://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/23_Explaining+Changes+post-firmware+2019.16+Regarding+Range+Loss

Det er mulig den er postet tidligere her i tråden, jeg ble i hvertfall gjort oppmerksom på den ett eller annet sted her på forumet.

Muffinman

Den ble postet 15. februar i innlegg #1006  i denne tråden. Den gjelder for øvrig reduksjon av tilgjengelig batterikapasitet, og vi kan vel stort sett gå ut fra at den ballen er lagt død og at saken er ordnet.

Den omtaler derimot ikke reduksjon i ladehastigheten, noe som også presiseres nederst.

magnussen01

Er det noen her inne som kjenner eller vet navnet til noen av de 30 som er den del av nåværende søksmål mot Tesla?
Jeg har lenger opp i tråden nevnt at en ny gruppe berørte 85-eiere bør samles og diskutere seg i mellom ift en eventuell runde to, avhengig av utfallet av dagens søksmål. Det ville derfor vært nyttig å snakke med en fra dagens søksmål om hvordan det har blitt organisert, slik at man unngår innsyn fra motparten.

Sole

Spørs om medlemmene i saksøker-gruppen velger å ligge litt lavt mens saken er til behandling i div. instanser. Men når en (fortrinnsvis positiv) endelig dom har falt, bør det være mulig å dele erfaringer. Med mindre det blir et forlik med munnkurv for alle parter...
Jeg avsto fra å bli med på første runde da jeg ikke fikk noe klart svar på hva som var forhandlingsmål og strategi, utover å gi uttrykk for misnøyen. Men dette er vel forhåpentligvis blitt mer utviklet underveis.

MeTesla

Skal vi starte med å samle oss i en Messenger chat e.l?

Ellemelle

Her er det vel bare å sitte helt stille i båten og vente på utfallet av denne saken.
30 personer har krevd erstatning for noe som har rammet anslagsvis 10 000 personer i Norge. Enten så vinner de denne saken slik at Tesla må finne en løsning for alle 10 000, eller så taper de saken slik at Tesla slipper å gjøre noe.

Det finnes ingen logikk i at Tesla skal inngå et forlik med 30 personer, da vil de bare bli nedlesset med nye krav dagen etter.

twinpeaks

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 29. mai 2021, klokken 08:41

Det finnes ingen logikk i at Tesla skal inngå et forlik med 30 personer, da vil de bare bli nedlesset med nye krav dagen etter.

Det var vel akkurat det som skjedde i P85D-saken (at det endte med forlik). De som ikke klaget har meg bekjent ikke fått noen form for kompensasjon av Tesla.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

automat

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 29. mai 2021, klokken 08:41
Her er det vel bare å sitte helt stille i båten og vente på utfallet av denne saken.
30 personer har krevd erstatning for noe som har rammet anslagsvis 10 000 personer i Norge. Enten så vinner de denne saken slik at Tesla må finne en løsning for alle 10 000, eller så taper de saken slik at Tesla slipper å gjøre noe.

Det finnes ingen logikk i at Tesla skal inngå et forlik med 30 personer, da vil de bare bli nedlesset med nye krav dagen etter.
Jo det er en logikk i at Tesla inngår et utenomrettslig forlik med taushetsærklæring med disse 30, hvis de ser at det er sannsynlig at de vil tape en rettsak. Med et forlik vil ikke allmenheten få vite hva dette problemet er «verdt», og det vil ikke foreligge noen rettsprakis.

Da må andre som vil saksøke Tesla måtte starte prosessen helt fra bunnen av. Uten annen kunnskap enn at Tesla har vært villig til å inngå et forlik, med ukjent innhold, om dette problemet tidligere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Muffinman

Merkelig nok var forliksbetingelsene i P85D-saken i media bare timer etter at saken var avsluttet. Målrettet lekkasje virket det som.

Sandvika

1 av 30 lekker, og om ikke, blir det forlik så vet man at Tesla trolig forstår at de har en sak de ikke regner med å vinne... Dette forstår uansett Tesla og jeg ser ikke at dette er trolig utfall.

daktari

Det er også en viss forskjell på å lekke offentlig vs lekke til en annen gruppe som holder tett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA