Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Sitat fra: ahusom på mandag 21. september 2020, klokken 14:25
Har inntrykk av at "noe har skjedd" mht ladehastighet i en av siste firmwarene. Hadde en lading fra 8-41% i går kveld etter en par timer på 100/110-motorvei og ca 13 grader i lufta:

10% - 115 kW
20% - 89 kW
30% - 79 kW
40% - 70 kW

Tidligere har den kun vært over 100kW i svært kort tid (sekunder), mens den nå holdt seg over 100kW fra 8% til ca 13%. Ikke kvantesprang, men noe bedring kan det virke som..?

Ladingen (8-41%) tok for øvrig ca 17 minutter.

TMS P85D 2015 175K - 2020.36.3.1

Hoppla hei! Jeg ser NØYAKTIG samme tall som deg på en 2013 S85 med 2020.36.3.1. Merka forskjellen med en gang jeg plugga i og så tallene. Dette er absolutt en solid forbedring fra når jeg kjørte tur/retur Oslo i starten av August!

Forsåvidt; 19" - 311km (58kWh, 188 wh/km) - forlot med ca 90%  og ankom med 9%. 5-8C og våte veier med noe regn.

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen


Veggen

Veldig interessant forklaring fra wk057.
Synes det virker som dette i hovedsak henger på greip, og det er greit å vite at det ikke er snakk om noen alvorlig feil i selve battericellene.
Det mangler fremdeles en god forklaring på superladehastighetsreduksjonen, og det gjenstår vel å se om batterikapasiteten kommer til å returnere gradvis for de aller fleste slik som den burde hvis dette er korrekt.

Det gjør det i det minste litt mindre kjipt å ha blitt tvangsoppdatert fra v8 nylig.

Wibla

Dette gir ganske mening, spent på om det kommer noe mer informasjon om begrenset ladehastighet på supercharger.
2018 Tesla Model S 75D

Muffinman

Det kan vi neppe forvente. Det er noen som har kompetanse på området som heller mot at nettopp reduksjonen i ladehastighet + endring av kjøling har sammenheng med nettopp disse brannene, selv om capping av batteriet ikke har det. Vil ikke nevne hvem siden jeg ikke vet hvor mye jeg har lov å videreformidle. Kan hende han kommer innpå her :)

magnussen01

Er det noen som vet ståa på situasjonen med eventuelle søksmål mot Tesla og om det er noe planlagt? Hører i en annen tråd her at det går rykter om at en gruppe på 30 personer har funnet frem med søksmål angående struping av supercharging. Dette ville jeg også vært interessert i å bli med på, dersom noen planlegger det samme. Har dog ikke kompetanse nok på å starte med dette alene.

Muffinman

Mistenker at det går trått, men Esben Zimmer har tatt initiativ til det virker det som basert på diverse innlegg på fjasboka. Du kan jo sende ham en PM.

BMW850

Esben Zimmer trakk seg og det ble ikke mer av den saken mener jeg. Ble veldig innviklet og tungt hele greiene. Var med en stund selv. Han gjorde i hvertfall en skikkelig innsats. Om det er noen av dem andre som var med som tok saken videre vet jeg ikke. Men da er det rart jeg ikke har hørt eller lest noe. Men det kan hende.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

hookmaker

ER det noen som kan bekrefte att en slik sak er domfeltt i Norge med ersattning til eire på ca. 135.000 NOK? Det går det rykter om i danmark nå saken i danmark har passert retten første gang og nu benævnes ett gruppesøksmål med tilmelding 25 juni 2021.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Forliksrådet, fraværsdom. Blir nok ikke stående.

MeTesla

WoW - det var store nyheter! Men om den blir stående, hva skjer da?

daktari

Så 135.000,- er kompensasjonen som er et burde gjøre begge parter forlikt. Det er godt vi har rettigheter som forbrukere.

Nå må Tesla åpne kortene sine i retten hvis de vil slippe unna kostnadene. Forliket vil ende i riksmedia.

Kanskje de heller velger det de burde gjort hele tiden, kalle tilbake 85-batteriene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Sitat fra: daktari på fredag 21. mai 2021, klokken 08:29
Kanskje de heller velger det de burde gjort hele tiden, kalle tilbake 85-batteriene?
Hvor mange er det da? mellom 10.000 og 15.000stk? Tvilsomt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

MCU saken så jo trist ut lenge men endte med tilbakekalling og utbedring. Jeg håper det blir løsningen.

Vi som ikke har vært med på dette søksmålet - hva gjør vi dersom dommen blir stående? Gå til egen sak eller sitte stille i båten? Mao vil denne dommen (dersom den blir stående) få konsekveser for oss med mindre vi selv går til sak?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA